توکیو، واشنگتن و سئول، بار دیگر کره شمالی را به نقض قطعنامه سازمان ملل متهم کردند

تهران- ایرنا- مشاوران امنیت ملی ژاپن، کره جنوبی و آمریکا، در گفت‌وگویی سه جانبه بر لزوم توقف اقدامات سایبری کره شمالی و برنامه‌های ویژه برای مقابله با آن تاکید و یک بار دیگر این کشور را به نقض قطعنامه‌های سازمان ملل متهم کردند.

به گزارش ایرنا از ژاپن تایمز، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: ژاپن، آمریکا و کره جنوبی روز شنبه در مورد برنامه‌های جدیدی برای پاسخ به تهدیدات کره شمالی در فضای سایبری از جمله سوء استفاده از ارزهای دیجیتال و ماهواره‌های فضایی به توافق رسیدند.

مشاوران امنیت ملی سه کشور زمانی در سئول دیدار کردند که پیونگ یانگ هشدار داد ماهواره‌های جاسوسی بیشتری را در منطقه مستقر خواهد کرد.

سالیوان گفت: این نشست به دنبال تعهدات مطرح شده در نشست سه جانبه کمپ دیوید به میزبانی رئیس جمهور آمریکا در ماه اوت (مرداد- شهریور) انجام شده است، در این دیدار سران آمریکا و دو متحد اصلی آسیایی اش ژاپن و کره جنوبی متعهد به تعمیق همکاری های امنیتی و اقتصادی شدند.

سالیوان با اشاره به کره شمالی با حروف اول نام رسمی اش جمهوری دموکراتیک خلق کره، به خبرنگاران گفت: ما همچنین ابتکارات سه جانبه جدیدی را برای مقابله با تهدیدات کره شمالی، از جنایات سایبری و پولشویی با ارزهای دیجیتال گرفته تا آزمایش‌های فضایی و موشک‌های بالستیک بی‌مورد آن آغاز کرده‌ایم.

تاکئو آکیبا، دبیر شورای امنیت ملی ژاپن، گفت: فعالیت های غیرقانونی سایبری کره شمالی به عنوان چالش جدید در منطقه مطرح شده است.

آکیبا این اقدامات را «منبع سرمایه برای توسعه موشک های هسته ای این کشور منزوی» خواند.

سالیوان گفت: تلاش‌های هماهنگ این سه کشور تهدیدات بالقوه تحریم اقتصادی را هدف قرار می‌دهد و کار روی یک سیستم هشدار زودهنگام زنجیره تامین را تکمیل خواهد کرد که در کمپ دیوید در مورد مواد معدنی حیاتی و باتری‌های قابل شارژ بر سر آن توافق شده بود.

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، در ماه اوت در کمپ دیوید با یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی و فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر کره جنوبی، برای طرح وحدت در برابر قدرت رو به رشد چین و تهدیدات هسته‌ای کره شمالی، دیدار کرد.

سالیوان گفت: کشورها به دفاع از صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان و آزادی دریانوردی در دریای شرق و جنوب چین ادامه می دهند.

دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی اعلام کرد: سالیوان و چو تائه یونگ، مشاور امنیت ملی کره جنوبی روز شنبه اولین گفتگوی نسل بعدی فناوری های حیاتی و نوظهور (CET) را برگزار کردند که با هدف همکاری در زمینه تراشه ها و سایر فناوری های حیاتی صورت گرفت.

رسانه دولتی کره شمالی اعلام کرد: پیونگ یانگ مصمم است به زودی ماهواره های جاسوسی بیشتری را در مدار زمین قرار دهد و توسعه فضایی را بخشی از حق خود برای دفاع از خود مانند هر کشور دیگری خواند.

این کشور همچنین از کره جنوبی به دلیل پرتاب ماهواره خود انتقاد کرده و گفته است در جهان یک استاندارد دوگانه وجود دارد.

سالیوان این ادعا را رد کرد و گفت: پرتاب ماهواره کره شمالی فناوری های موشک بالستیک را شامل می‌شود که قطعنامه های سازمان ملل را نقض می کند، در حالی که کره جنوبی این کار را نمی کند.

خبرگزاری رویترز نیز با انتشار خبر این نشست، مدعی شد: ناظران تحریم‌ها، کره شمالی را به استفاده از حملات سایبری برای جمع‌آوری بودجه برای برنامه‌های هسته‌ای و موشکی‌اش متهم کرده‌اند.

کره شمالی اتهامات هک یا سایر حملات سایبری را رد کرده است.

چو تائه یونگ، پس از گفتگو با سالیوان و آکیبا گفت این سه نفر همچنین در مورد مسائل اوکراین و خاورمیانه تبادل نظر کرده اند.

سالیوان درباره این موضوع گفت: آنها در مورد همکاری نظامی رو به رشد بین روسیه و کره شمالی گفتگو کردند و هر سه اطمینان داشتند کره شمالی برای استفاده در اوکراین برای روسیه تسلیحات تهیه می کند.

کره شمالی انتقال تسلیحات به مسکو را تکذیب کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha