سوگواره‌ای تجسمی برای کوچه‌های بنی‌هاشم

کرمان- ایرنا- روایت گوشه هایی از سبک زندگی و شرایط و ستم‌هایی که بر ام‌ابیها در قلب تاریخ اسلام گذشته، این روزها درون‌مایه اصلی نمایشگاهی در شهرستان سیرجان شده با عنوان سوگواره تجسمی کوچه‌های بنی هاشم تا از این طریق و با بهره گیری از هنرهای تجسمی و تئاتر بتواند گوشه هایی از اطلاعات مربوط به زندگی حضرت فاطمه(س) را به نمایش بگذارد.

به گزارش ایرنا، مصلای جدید شهر سیرجان میزبان نمایشگاه "سوگواره کوچه‌های بنی هاشم" شده است، نمایشی که در غرفه‌های متعدد با هنرهای تجسمی، خانه زهرا(س) و اتفاقات سال یازدهم هجری قمری را تنها به دیده چشممان می آورد تا شاید لحظه‌ای از آن روزها را درک کنیم.

نمایشگاه سوگواره کوچه‌های بنی هاشم یا مادری همزمان با ایام فاطمیه در محل مصلای جدید سیرجان از امروز(شنبه) تا ۲۷ آذرماه از ساعت ۱۸ تا ۲۲ پذیرای شیفتگان و عاشقان مکتب اهل بیت(ع) است.
غرفه‌های متعددی شامل ماکت خانه حضرت زهرا (س) و تصویری از در نیمه سوخته خانه حضرت زهرا (س) و نیز روایت هایی از نحوه شهادت حضرت زهرا (س) با هنرهای تجسمی در این نمایشگاه تصویرسازی شده و گروه های مختلف تئاتر درباره شهادت ام ابیها و زندگی و تاثیرات ایشان اجراهای مختلفی خواهند داشت.

جزییات نمایشگاه

سوگواره‌ای تجسمی برای کوچه‌های بنی‌هاشم

مسئول اجرایی اولین نمایشگاه سوگواره تجسمی کوچه‌های بنی هاشم در شهرستان سیرجان گفت: ۱۲ کارگروه تخصصی با موضوعات مختلف از جمله فرهنگی، اجرایی و رسانه در این سوگواره در حال فعالیت هستند.

مرتضی زاهدی روز شنبه در مراسم گشایش این نمایشگاه افزود: هشت صحنه محتوایی در این نمایشگاه اجرا می‌شود که هر کدام به زندگی حضرت زهرا(س) می‌پردازد و کوچه بنی‌هاشم را به صورت کامل برای مردم به تصویر می‌کشد.

به گفته وی در این نمایشگاه حوادث مرتبط با ایام شهادت حضرت ام‌ابیها(س) با اجرای هنر فاخر تئاتر نشان داده می‌شود.

زاهدی تصریح کرد: هشت گروه نمایشی این سوگواره هرشب ۲۰ اجرا برای مخاطبان خواهند داشت، با اینکه این کار از نظر کار میدانی بسیار سخت است اما بازیگران تئاتر به عشق حضرت زهرا(س) این اقدام را انجام می‌دهند.

مسئول اجرایی اولین نمایشگاه سوگواره تجسمی کوچه‌های بنی هاشم گفت: همچنین غرفه‌های مشاوره خانواده، محصولات فرهنگی، کودکان و واحد رسانه در این نمایشگاه فعالیت دارند و به تولید محتوا و فعالیت رسانه‌ای می‌پردازند.

وی افزود: ۱۵۰ نفر به عنوان کادر اجرایی در بخش‌های مختلف نمایشگاه فعالیت خواهند کرد و ۵۰ بازیگر تئاتر استان نیز زیر نظر اساتید نمایشی در این سوگواری ایفای نقش خواهند کرد.

فعالیت‌های فرهنگی مؤثرترین راه برای روایت‌گری سیره ائمه

سوگواره‌ای تجسمی برای کوچه‌های بنی‌هاشم

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان کرمان نیز در این آیین گفت: فعالیت‌های فرهنگی در قالب برپایی نمایشگاه مؤثرترین راه برای روایت‌گری و تبیین سیره ائمه معصومین (ع) است.

حجت الاسلام علی حسنی سعدی افزود: همت و تلاش نهادهای مردمی و گروه‌های جهادی در اجرای برنامه‌های فاخر و اثربخش بر کسی پوشیده نیست و در این میان حمایت نهادهای دولتی راهگشاست.

حسنی سعدی با تقدیر از تلاش‌های مجموعه‌های فرهنگی در برپایی نمایشگاه، جذب و تشویق نسل جوان به این برنامه‌های مذهبی را خواستار شد.

استفاده از زبان هنر در تقویت فرهنگ دینی

امام جمعه سیرجان نیز در این آیین گفت: برنامه‌های هنری و نمایشگاه‌های فرهنگی در تقویت فرهنگ دینی جامعه اثرگذار و نیازمند تلاش بیش‌از پیش در استفاده از زبان هنر است.

حجت الاسلام عباس مسلمی زاده ادامه داد: اختصاص مصلا فقط برای اقامه نماز جمعه، ظلم فرهنگی به این مجموعه دینی است بنابراین اجرای برنامه‌های مستمر در این مکان می‌تواند مرکز جامع آموزش دینی و فرهنگی برای جوانان باشد.

وی از تلاش‌ مجموعه‌های فرهنگی در برپایی نمایشگاه، جذب و تشویق نسل جوان به این برنامه‌های مذهبی قدردانی کرد و گفت: جایگاه حضرت زهرا (س) در تبیین نقش زن مسلمان الگویی بی‌بدیل است.

سیرجان در ۱۷۵ کیلومتری جنوب غربی مرکز استان کرمان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha