مزارع فارس در تیررس هجوم برگخوار پاییزه/ این آفت در کدام شهرها دیده شده؟

شیراز-ایرنا-آفت برگخوار پاییزه در مزارع ذرت شهرستان‌های داراب، استهبان، فسا، جویم، لارستان و گراش مشاهده شده و به گفته فعالان بخش کشاورزی در حال حاضر مزارع آلوده تحت کنترل هستند و تاکنون خسارت اقتصادی به آنها وارد نشده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کرم برگ‌خوار پاییزه ابتدا در شهریورماه در استان‌های کرمان و هرمزگان مشاهده و از مهرماه در تعدادی از مزارع ذرت و گندم استان‌های جنوبی دیده شده است.

این آفت که قدرت تخریبی بالایی دارد، به طیف وسیعی از محصولات کشاورزی از قبیل ذرت، گندم، گوجه فرنگی، کلزا، بادمجان، خیار و موز حمله می‌کند و می‌تواند صدمات و هزینه‌های قابل‌توجهی را به کشاورزان وارد کند.

پایش مزارع شتوی فارس

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس پایش مزارع شتوی این استان را ضروری دانست و از مشاهده آفت قرنطینه‌ای برگخوار پاییزه خبر داد.

مزارع فارس در تیررس هجوم برگخوار پاییزه/ این آفت در کدام شهرها دیده شده؟

جاوید عباسی ادامه داد: این آفت، خطرناک و دامنه تغذیه‌ای گسترده‌ای دارد و می‌تواند به ۳۵۷میزبان گیاهی از جمله ذرت، گندم، سورگوم و پنبه خسارت وارد کند.

وی که معتقد است این آفت می‌تواند روزانه تا ۱۰۰ کیلومتر پرواز و مناطق جدیدی را آلوده کند، افزود: با توجه به احتمال فعالیت و ایجاد خسارت در مزارع گندم و جو، کارشناسان جهاد کشاورزی و اعضای شبکه مراقبت در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و مراکز خدمات کشاورزی نسبت به پایش مستمر مزارع شتوی اقدام‌ می‌کنند.

این آفت در چه مزارعی دیده شده؟

عباسی اضافه کرد: مزارع ذرت شهرستان داراب نخستین منطقه مشاهده این آفت در استان فارس بود و دیگر شهرستان‌هایی که وجود آن را در مزارع ذرت گزارش دادند استهبان، فسا، جویم، لارستان و گراش بودند.

به گفته وی، تاکنون گزارشی مبنی بر مشاهده آفت قرنطینه‌ای برگخوار پاییزه در دیگر شهرستان‌های استان فارس اعلام نشده است.

کنترل مزارع؛ تاکنون خسارتی وارد نشده

عباسی، اقدامات مدیریتی در کنترل کرم برگخوار پاییزه را موفقیت‌آمیز دانست و افزود: در حال حاضر مزارع ذرت آلوده تحت کنترل هستند و خسارت اقتصادی به آنها وارد نشده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس درباره اقدامات انجام شده در مبارزه با این آفت گفت: طرح موضوع در شورای کشاورزی و بحران فارس و شهرستان‌ها، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کارشناسان و بهره‌برداران، نصب بنر و اطلاعیه‌های مربوطه و تأمین سموم مورد نیاز برای مبارزه با آفت از مهمترین فعالیت‌های انجام شده توسط مدیریت حفظ نباتات است.

مزارع فارس در تیررس هجوم برگخوار پاییزه/ این آفت در کدام شهرها دیده شده؟

بدون شک رفتار تهاجمی، قدرت پرواز، تولیدمثل بالا و دامنه میزبانی گسترده از جمله توانایی‌های این آفت بوده که در صورت ورود به مناطق مختلف سریع می‌تواند استقرار یابد.

لذا برای جلوگیری از ورود آفت اقداماتی نظیر آموزش کشاورزان و کارشناسان، پایش مستمر مزارع و جلوگیری از ورود محموله‌های زراعی مشکوک به استان ضروری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha