۱۹ آذر ۱۴۰۲، ۱۳:۵۱
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85317529
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پیشتازی نامزد جنجالی ریاست جمهوری اندونزی در نظرسنجی‌ها

تهران- ایرنا- نامزد ریاست جمهوری اندونزی که به طرفداری از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی متهم می‌شود، در نظرسنجی‌ها برای انتخابات ۲۰۲۴ این کشور پیشتاز است و سایر رقبا او را تعقیب می‌کنند.

به گزارش ایرنا از روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست، درحالکیه اندونزی به انتخابات ریاست جمهوری در ماه فوریه (بهمن/ اسفند) نزدیک می‌شود، دو مهره پیشتاز در نظرسنجی با وجود انتقادهای فزاینده از آنها هنوز جایگاهشان تحت تاثیر قرار نگرفته است. پیشتازی مستمر پرابوو سوبیانتو وزیر دفاع اندونزی و جبران راکابومینگ شهردار سوراکارتا در نظرسنجی‌ها چالش بزرگی را برای نزدیک‌ترین رقیبشان، گنجار پرانوو فرماندار سابق جاوه مرکزی ایجاد می‌کند.

از زمانیکه جبران بزرگترین پسر جوکو ویدودو رئیس جمهور اندونزی در ماه اکتبر (مهر/ آبان) به کارزار پرابوو پیوست، در نوک پیکان انتقادات در مورد موضوعات مختلف از جمله خویشاوندگرایی تا سوء استفاده‌های ادعایی پدرش از قدرت و عدم تجربه سیاسی قرار گرفته است. این حملات به نظر پیشتازی آنها در عرصه انتخابات را تحت تاثیر قرار نداده هرچند که جبران گاف‌های زیادی داده است.

اظهارنظرهای جنجالی این مرد ۳۶ ساله نیز با انتقادهای بسیاری مواجه شده است. جبران به تازگی گفته است که مادران باردار برای جلوگیری از توقف رشد جنین به اسید سولفوریک نیاز دارند. جبران سپس این ادعا را در یک رویداد دیگر در روز دوشنبه هفته گذشته تکرار کرد.

همچنین آژانس نظارت بر انتخابات جاکارتا به دلیل نقض قوانین توسط جبران از طریق مشارکت دادن کودکان در فعالیت های مبارزاتی، در حال تحقیق است. او از تعدادی نوجوان دعوت کرد تا در جریان مراسمی در جاکارتای شمالی در ۱ دسامبر (۱۰ آذر) روی صحنه به او بپیوندند تا به آنها کتاب و شیر داده شود.

ماده سوپریاتما عضو «موسسه یوسف بن اسحاق» در سنگاپور گفت: احساس منفی نسبت به جبران بسیار زیاد است اما آنها هنوز در نظرسنجی‌ها پیشتاز هستند. مردم پرابوو و جبران را به عنوان نامزدهای ایده‌آل برای ریاست جمهوری و معاون رئیس جمهور می‌بینند. آنها امیدوارند که (۵ سال آینده) شبیه به دوره جوکوی (نام مستعار ویدودو) باشد.

پرابوو نیز با اتخاذ ژست‌هایی که نشان دهنده تمایل برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است، جنجال آفرین شده است. او در ۲۰ نوامبر ۲۰۲۱ (۲۹ آبان ۱۴۰۰) در سمت وزیر دفاع با ایتای تگنر کاردار رژیم صهیونیستی در بحرین در حاشیه کنفرانس سالانه منامه دیدار و گفتگو کرد. درحالیکه گنجار و حزب او کاملا دارای احساسات ضدصهیونیستی هستند.

به گزارش خبرگزاری محلی rmol، ماه گذشته آرجونا پوترو آلدینو دبیرکل جنبش دانشجویی ملی اندونزی با زیر سوال بردن اقدام‌های پرابوو برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی گفت: ما باید قویا تمام روابط با اسرائیل را رد کنیم چرا که این یک دستور قانون اساسی و درخواست بشردوستانه است.

وزیر دفاع اندونزی حتی در مورد جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه با موضع گیری ضعیف در اوایل نوامبر (مهر) فقط اعلام کرد: جنگ غزه به طور مستقیم یا غیرمستقیم ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد زیرا تقریباً ۹۰ درصد مردم ما مسلمان هستند و اتفاقات جهان اسلام قطعاً بر وضعیت روحی و آرامش مردم ما تأثیر می‌گذارد.

پرابوو خود را به یک وفادار سرسخت ویدودو تبدیل کرده که عموم مردم معتقدند در صورت انتخاب شدن، برنامه های محبوب رئیس جمهور را ادامه خواهد داد.

انیس باسودان فرماندار سابق جاکارتا، که جایگاه سوم را در بیشتر نظرسنجی‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری دارد، خود را مخالف ویدودو می‌داند و با پیام تغییر و حمله به پروژه سرمایه‌ای جدید رئیس‌جمهور به میدان آمده است. انیس همچنین خود را یک مسلمان مؤمن می‌داند که حمایت احزاب اسلامی و شخصیت‌های عمومی را دارد.

گنجار فرماندار سابق جاوه مرکزی تحت حمایت حزب حاکم دموکراتیک مبارزه اندونزی (PDI-P) است که ویدودو و جبران هر دو قبل از رفتن جبران به اردوگاه پرابوو، به آن تعلق داشتند.

گروه قدرتمند ویدودو با مگاواتی سوکارنوپوتری، رئیس حزب PDI-P به دلیل آنچه که وی خیانت رئیس جمهور به حزب می‌دانست، دچار شکاف فزاینده‌ای شده است. در حالی که گنجار خود را به عنوان یک عامل وفادار حزب PDI-P نشان داده است، اما تحلیلگران می‌گویند که او بدتر از اینها در دید مردم شکل گرفته است.

کاندیداهای ریاست جمهوری اندونزی با اتحاد ویدودو-پرابوو، گنجار پرانوو و انیس باسودان در انتخابات ۱۴ فوریه ۲۰۲۴ (۲۵ بهمن) رقابت خواهند کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha