۳۷ درصد از جمعیت کهگیلویه و بویراحمد در پویش سلامت غربالگری شد

یاسوج-ایرنا-معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۸۱ هزار نفر از استان ( که ۳۷ درصد از جامعه هدف استان برای غربالگردی) از آغاز پویش ملی سلامت تاکنون غربالگردی شدند.

" محمد ملک‌زاد" روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: جامعه هدف این پویش کلیه افراد ۱۸ سال به بالا و مادران باردار است که حدود ۵۰۰ هزار نفر در استان باید غربال گری شوند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیش تر از آغاز پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی در کشور خبر داد و گفت: در این پویش تکمیل پرونده سلامت الکترونیک و غربالگری دیابت و پرفشاری خون برای ارتقای برنامه سلامت خانواده مورد توجه است و امیدواریم ۷۰ درصد مردم را در این پویش درگیر کنیم.

بهرام عین اللهی افزود: ۸۳ درصد از کل مرگ و میرهای بیمارستانی مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است که سالانه ۳۰۰ هزار نفر به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی می میرند و ۳۲ درصد افراد بالای ۱۸ سال فشارخون بالا دارند و ۶۰ درصد نیز از فشارخون خود بی خبرند و ۳۰ هزار مرگ در سال به خاطر دیابت در کشور اتفاق می افتد که موارد مهمی است.

اندازه گیری آزمایش قندخون قبل از ناشتا باشد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج درخواست کرد: همه افراد بالای ۱۸ سال به مراکز درمانی و سلامت استان برای اندازه گیری فشار خون و دیابت خود به صورت رایگان مراجعه کنند و تمامی مراکز جامعه سلامت و خانه بهداشت سراسر استان آماده پذیرش و ارائه خدمات درمانی به همشهریان است.

محمد ملک زاده ادامه داد: در این زمان مشخص شده، در جاهای پرتردد به خصوص مناطق شهری، میدان های شهر، مصلی نماز جمعه، مکان های متبرکه و تمامی خانه های بهداشت و مراکز سلامت در روستا و شهرها، همه روزه به کنترل فشار خون و دیابت افراد می پردازند.

وی زمان انجام آزمایش قند خون و فشار خون را کمتر از ۵ دقیقه اعلام کرد و گفت: پاسخ آزمایش ها بلافاصله اعلام می شود و افراد برای دقیق نشان دادن وضعیت قند خون آنها، تلاش کنند قبل از ناشتا به مراکز درمانی و ایستگاه های مشخص شده مراجعه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ،دیابت و فشار خون را بیماری خاموش دانست و یادآور شد: تعدادی زیادی از افراد جامعه از این بیماری خود بی خبر هستند.

ملک زاده ادامه داد: در کل کشور هفت میلیون بیماری دیابتی داریم که فقط ۲ میلیون از آنها پرونده پزشکی دارند، در استان از هر ۱۰ نفر بزرگسال یک نفر دیابتی و از هر سه نفر یک نفر فشارخون بالا دارند.

پیش تر معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان در گفت و گو با ایرنا گفت: حدود ۷۰ هزار بیمار مبتلا به فشار خون بالا در سطح استان شناسایی شده و پیش بینی می شود که به همین تعداد نیز بیمار ناشناخته وجود داردکه مطمئن ترین راه تشخیص این نوع بیماری اندازه گیری فشارخون دانست.

ملک زاده با اشاره به سوابق پویش ملی سلامت گفت: در سال ۱۳۹۷ پویش غربالگری کنترل فشار خون در سراسری کشور انجام شد که برخی از افراد بی خبر از بیماری خود با شرکت در این پویش به آگاه شدن بیماری خود تحت مراکز درمانی و توصیه های پزشکی قرار گرفتند.

وی تاکید کرد: افرادی که بیماری های یادشده را دارند ولی پرونده الکترونیکی نداشته باشد با مراجعه برای شرکت در پویش سلامت، به خانه بهداشت و مراکز جامعه سلامت برای تشکیل پرونده و ویزیت شدن توسط پزشک حاضر در مرکز درمانی ارجاع داده می شوند.

استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون یکهزار و ۱۰۰ تخت بیمارستانی دارد اما همچنان از داشتن برخی زیرساخت های بهداشت و درمانی محروم است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha