افتتاح خط تولید انسولین نسل جدید در کشور/متفورمین پرمصرف‌ترین داروی ایرانی‌ها

تهران -ایرنا- رییس سازمان غذا و دارو در مراسم افتتاح خط تولید انسولین نسل جدید در کشور «متفورمین» را پرمصرف‌ترین دارو در کشور دانست وگفت: پیشرفت علم داروسازی درحرکت به سمت انسولین‌های طولانی اثر برای مبتلایان به دیابت است.

به گزارش ایرنا از سازمان غذا و دارو، سید حیدر محمدی روز یکشنبه در این آیین که با حضور چند تن از مدیران این سازمان و فعالان حوزه دارویی کشور افتتاح شد، اظهارداشت: به استناد آمارهای سازمان بهداشت جهانی از بیماری دیابت، حدود ۹۰ درصد از جمعیت دیابتیک دنیا از داروهای خوراکی این بیماری استفاده می‌کنند و حدود ۱۰ درصد نیز مصرف کننده انسولین تزریقی هستند.

وی با بیان اینکه دیابت یکی از بیماری‌های مزمن پرهزینه در دنیا و از جمله ایران است، گفت: بیشتر کشورها و دولت‌های توسعه یافته هزینه‌های زیادی را صرف درمان دیابت می‌کنند به طوری که بخشی از هزینه‌ها برای پیشگیری، در حوزه بهداشت مصرف می‌شود و بخشی هم برای درمان است.

محمدی خاطر نشان کرد: دنیا امروز پیشگیری از بیماری دیابت را در اولویت قرار داده است.

معاون وزیر بهداشت به اجرای پویش ملی سلامت در ایران و غربالگری دو بیماری فشارخون و قندخون اشاره کرد و افزود: این پویش با هدف شناسایی افراد دیابتیک و دارای فشارخون بالا و یا افراد در معرض خطر این دو بیماری در حال انجام است که اقدامی در راستای پیشگیری و درمان به موقع این بیماری‌هاست.

رییس سازمان غذا و دارو یادآور شد: سال گذشته متفورین که در کنترل قند خون به بیماران دیابتی کمک می کند، بیشترین تولید و مصرف را در دارونامه کشور داشته و بنابراین پرمصرف‌ترین و پرتیراژترین دارو از نظر تولید است.

خط تولید انسولین جدید(انسولین ترکیبی کوتاه اثر و طولانی اثر) با ظرفیت تولید ۸۰ تا ۱۰۰ هزار انسولین قلمی نسل جدید افتتاح شد.انسولین‌های نسل جدید به فرد دیابتی کمک می کند تا  تعداد سوزن‌های کمتری استفاده کرده و به این ترتیب هزینه‌های کمتری نیز برای مصرف روزانه انسولین پرداخت کند.
 

متفورمین پرمصرف‌ترین دارو در کشور است

۱۰ درصد از بازار دارویی دیابت در کشور مربوط به انسولین‌های قلمی است

محمدی با بیان اینکه ۱۰ درصد از بازار دارویی دیابت در کشور مربوط به انسولین‌های قلمی است، عنوان کرد: مصرف انسولین قلمی نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است به طوری که در سال‌های قبل انسولین‌های ویالی و رگولار بیشتر در کشور مصرف می‌شد اما در ادامه به تدریج مصرف به سمت انسولین‌های قلمی سوق پیدا کرد.

معاون وزیر بهداشت یادآور شد: امروز شاید انسولین‌های ویالی دیگر چندان سهمی در بازار ندارند و سهم‌شان در بازار بیشتر از سه تا چهار درصد نیست و همین موضوع اثربخشی انسولین‌های قلمی و آنالوگ و راحتی استفاده از آنها را نشان می‌دهد.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه دنیا به سمت تولید انسولین‌های طولانی اثر می‌رود که امروز تولید یکی از قلم‌های طولانی اثر در ایران آغاز شد، اظهار داشت: انسولین‌های هفته‌ای نیز انقلابی در حوزه درمان دیابت است که در کشور ما نیز تولیدکنندگان به سمت تولید آن و نیز قرص انسولین حرکت کرده‌اند.

محمدی افزود: تولید این گروه از انسولین‌ها در مراحل تحقیقاتی است و در مسیر مطالعات بررسی ارزیابی قرار دارد.

انسولین نسل جدید سریع الاثر است

علیرضا استقامتی، فوق تخصص غدد و متابولیسم، نیز در این مراسم با اشاره به اینکه آمار دیابت در کشور رو به افزایش است، اظهار داشت: ‌بیش از ۵۰۰ میلیون نفر در دنیا دچار دیابت هستند که می‌توان گفت این آمار به ۸۰۰ میلیون هم می‌رسد و به‌اسانی نمی‌توان این سیل خروشان را متوقف کرد.

وی با تاکید بر اینکه در ایران بیش از ۱۱ درصد افراد به دیابت مبتلا هستند، اضافه کرد:‌ از این تعداد ۲۴ درصد در معرض پیش‌دیابت قرار دارند که آنها نیز ممکن است به عوارض دیابت مبتلا شوند. زیرا طبیعت این بیماری، مزمن و درمان آن، پیچیده است.

استقامتی با تاکید بر اینکه در کشور ما با اصلاح روش تغدیه و رژیم غذایی، کمتر از ۱۵ درصد از قند خون قابل کنترل می‌شود، گفت: دیابت با خود مشکلات دیگری مانند چاقی، افزایش وزن و فشارخون را به دنبال دارد و این موضوع می‌طلبد که درمان مناسب در زمان مناسب انجام شود. ما نباید اجازه دهیم که دیابت به عوارض برسد. زیرا در آن صورت نمی‌توانیم کمکی به اقتصاد سلامت کنیم. دیابت در واقع فشار زیادی بر جامعه وارد می‌کند و می‌تواند هزینه‌های زیادی به دنبال داشته باشد. در آمریکا ۴۰۰ میلیارد دلار، هزینه درمان دیابت می‌شود که ۳۰۰ میلیون دلار آن هزینه مستقیم و ۱۰۰ میلیارد دلار آن، غیر مستقیم است و در واقع باید گفت به ازای هر ۴ دلاری که برای خدمات سلامت انجام می‌شود یک دلار برای دیابت هزینه می‌شود و این فرایند همچنان ادامه دارد، زیرا کنترل دیابت بسیار سخت‌تر از بیماری های دیگر است؛ به این دلیل که دیابت، همه ابعاد زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی در مورد انسولین نسل جدید گفت: در این انسولین نسل جدید، دو نوع انسولین تعبیه شده است؛ هم سریع‌الاثر و هم طولانی‌اثر که این ویژگی می‌تواند شرایط را برای بیمارانی که ناچارند چندبار در روز انسولین تزریق کنند، بهتر کند.

وی بر این باور است که دنیا راه درمان‌های جدید را در پیش گرفته و انسولین‌های هفتگی و ماهانه در حال تولید هستند و توضیح داد: آموزش، حلقه مفقوده در سیستم سلامت است و نمی‌توانیم امید داشته باشیم که درمان، بدون عبور از شاهراه آموزش به مقصد برسد.

به گزارش ایرنا، حدود ۱۲ درصد جمعیت کشور به بیماری دیابت مبتلا هستند، افراد دیابتی به طور میانگین ۳۲ درصد گرفتار مشکلات قلبی عروقی، ۲۱ درصد گرفتار مشکلات عروق کرونر، ۱۰ درصد گرفتار آنفارکتوس قلبی و هفت و ۶ دهم درصد گرفتار سکته مغزی می‌شوند و افراد مبتلا به دیابت نسبت به سایر افراد ۱۶۰ درصد خطر ابتلا به مشکلات عروق کرونر، ۱۲۷ درصد ایست قلبی، ۵۶ درصد خونریزی مغزی و ۱۳۲ درصد خطر مرگ‌ومیر ناشی از مشکل قلبی عروقی بیشتری دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha