پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام برای عشایر استان سمنان تصویب شد

سمنان - ایرنا - مدیرکل امور عشایری استان‌ سمنان گفت: ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات از محل تبصره ۱۶ در سال ۱۴۰۲ با هدف رونق تولید برای عشایر این استان تصویب شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بند دال تبصره ۱۶ قانون بودجه کشور مربوط به پرداخت تسهیلات خوداشتغالی و ایجاد مشاغل خانگی و پایدار با هدف فقرزدایی و توانمندسازی افراد است.

علی‌اصغر جلالی روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سمنان در جذب تسهیلات تبصره ۱۶ در بخش عشایری جزو استان‌های برتر کشور مربوط به تسهیلات سال ۱۴۰۱ معرفی شد.

مدیرکل امور عشایری استان‌ سمنان ادامه داد: پرداخت تسهیلات تبصره ۱۶ به عشایران استان مربوط به سال گذشته تا حدود چهار ماه پیش ادامه داشت و اکنون پرداخت تسهیلات تا ابلاغ اعتبارات ۱۴۰۲ متوقف است.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد از درآمد عشایر از محل دامداری و دامپروری حاصل می شود و تامین نقدینگی به حفظ و ماندگاری عشایر، تامین امنیت غذایی و اشتغالزایی کمک می‌کند، افزود: اعتبارات تبصره ۱۶ مربوط به بخش عشایری استان سمنان ۲۳۰ میلیارد ریال در سال گذشته بود که با پیگیری‌ها این میزان به ۲۵۰ میلیارد ریال رسید و به بیش از ۲۳۰ نفر پرداخت شد.

مدیرکل امور عشایری استان‌ سمنان اظهار کرد: تسهیلات تبصره ۱۶ با هدف تثبیت اشتغال عشایر در حوزه دامپروری با تامین نقدینگی و افزایش تولید گوشت قرمز، بهبود معیشت عشایر، رونق گردشگری و صنایع دستی عشایری پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: گرانی نهاده و کمبود نقدینگی طی سال‌های گذشته عشایر را دچار خسارت‌های زیادی کرد، اکنون در دولت سیزدهم حمایت از عشایر با اهتمام ویژه پیگیری می‌شود.

جلالی اضافه کرد: افراد برای دریافت تسهیلات تبصره ۱۶ از سهمیه ۱۴۰۲ شناسایی شدند و با ابلاغ اعتبار، در مرحله بعد متقاضیان به بانک‌های عامل معرفی خواهند شد.

مدیرکل امور عشایری استان‌ سمنان گفت: عشایر سربازان بی‌ادعا در عرصه تولید هستند که بدون استفاده از خدمات و امکانات شهری در دل طبیعت برای رزق حلال و تامین امنیت غذایی کشور تلاش می‌کنند و پرداخت تسهیلات برای این قشر نقشی مهم در رونق تولید و بهبود معیشت آنان دارد.

عشایر استان سمنان متشکل از سه هزار و ۱۸۱ خانوار و بیش از ۱۴ هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت، شامل ۷۴ طایفه، یک و هفت صدم درصد از جمعیت عشایری کشور را شامل می‌شوند، این عشایر که هشت و ۲ دهم درصد جمعیت استان سمنان را تشکیل می‌دهند، بیش از یک میلیون و ۷۴ هزار رأس دام سبک و چهار هزار و ۷۰۰ رأس دام سنگین دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha