ایجاد زیرساخت‌ منطقه آزاد اینچه‌برون؛ نقطه عطف کارنامه دولت در گلستان

گنبدکاووس- ایرنا- تسریع در ایجاد زیرساخت‌های منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه‌برون استان گلستان که دولت سیزدهم نقش اساسی در عملیاتی کردن مصوبه روی کاغذ این منطقه، با تصویب اساسنامه و انتخاب مدیر اجرایی آن داشت، به اعتقاد کارشناسان می‌تواند نقطه عطف کارنامه دولت و پروژه‌ای ماندگار در اذهان عمومی مردم این استان شمالی باشد.

به گزارش ایرنا، ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه‌ برون که مدیران ارشد گلستان از زمان استقلال از مازندران درسال ۱۳۷۶ به دنبال تحقق آن با هدف توسعه و رونق اقتصادی این استان شمالی درسایه ارتباط با کشورهای آسیای میانه از طریق تنها مرز خشکی آن یعنی اینچه برون بودند، با وجود وعده و وعیدهای مسوولان ملی تا سال ۱۳۹۳ محقق نشد.

اگرچه این مطالبه مدیران ارشد گلستان در سال ۱۳۹۳ و همزمان با سفر رییس جمهور و هیات دولت به این استان مورد موافقت قرار گرفت و در خردادماه سال ۱۳۹۴ در شورای عالی مناطق آزاد به تصویب و سپس راهی مجلس شورای اسلامی شد اما تصویب نهایی آن تا سال ۱۴۰۰ به درازا کشید.

لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون در مجلس نهم ۲ بار به صحن این نهاد قانونگذار آمد ولی به دلیل رای نیاوردن کنار گذاشته شد و در نهایت در جلسه ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۸ به تصویب نمایندگان رسید و پس از آن نیز در جلسه ۱۳۹۸/۱۰/۱۱ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و از جهاتی خلاف قانون تشخیص داده شد بر همین اساس برای رفع اختلاف مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

ایجاد زیرساخت‌ منطقه آزاد اینچه‌برون؛ نقطه عطف کارنامه دولت در گلستان
گمرک مرزی اینچه برون

مجمع تشخیص مصلحت نظام هم پس از بررسی‌های لازم در ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ با ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون موافقت کرد و متعاقب آن پنجم آذر همین سال با حضور سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، «حسن ملک حسینی» به عنوان مدیر اجرایی این منطقه معرفی شد.

در ادامه نیز با پیگیری مدیران گلستان و همراهی دولت سیزدهم ۱۷ دی ۱۴۰۱ اساسنامه منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون به تصویب شورای نگهبان رسید و در ادامه فرایند انتخاب اعضای هیات مدیره و مدیرعامل آن انجام شد.

با این حال هفتم آبان سال ۱۴۰۲ روز به یادماندنی برای مردم گلستان بود زیرا در این روز راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون از سوی «حجت الله عبدالملکی» مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی اعلام و حسن ملک حسینی مدیر اجرایی این منطقه نیز به‌عنوان مدیرعامل آن معرفی شد.

اهمیت منطقه آزاد تجاری- صنعتی اینچه برون

راه اندازی منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون گلستان به اعتقاد کارشناسان از زیرساخت‌های اساسی برای توسعه و رونق اقتصادی استان خواهد بود و با تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز هزاران فرصت شغلی نیز برای جوانان و اهالی این استان شمالی ایجاد خواهد کرد.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی معتقد است که راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون در واقع مرکز مهم و چک سفید توسعه همه جانبه استان گلستان است.

امانقلیچ شادمهر ۲۰ مرداد امسال در جلسه مشترک شورای اداری گلستان و گنبدکاووس که باحضور استاندار، معاونان و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد، افزود: درصورت ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های منطقه آزاد تجاری اینچه برون، این منطقه جذابیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی خواهد داشت.

وی با اشاره به تلاش و اقدامات دولت سیزدهم برای آماده کردن زیرساخت‌های منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون، اضافه کرد: دولت در سکوت خبری اقدامات خوبی طی ۲ سال گذشته برای ایجاد زیرساخت‌های این منطقه انجام داده که قابل تقدیر است.

ایجاد زیرساخت‌ منطقه آزاد اینچه‌برون؛ نقطه عطف کارنامه دولت در گلستان
بازدید رییس جمهور از منطقه مرزی اینچه برون گلستان اسفند ۱۴۰۰

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی همچنین اظهارداشت: منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون، بستری مناسب برای توسعه روابط اقتصادی ایران و به خصوص استان گلستان با کشورهای آسیای میانه و بازار مصرف ۲۰۰ میلیون نفری این کشورها است.

شادمهر افزود: ایران و استان گلستان تکنولوژی برتر در حوزه‌های مختلف از جمله صنعتی، پزشکی و کشاورزی دارد که می‌توان از طریق مرز اینچه‌برون و منطقه آزاد آن، دانش یا محصولات این حوزه‌ها را به بازار مصرف کشورهای آسیای میانه عرضه کرد.

وی بابیان اینکه گلستان زیرساخت‌های لازم در حوزه خشکی، دریایی و هوایی جهت توسعه روابط اقتصادی با کشورهای آسیای میانه را دارد، افزود: با تصویب منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه‌برون و در شرایطی که کشور ما در تحت تحریم‌ اقتصادی قرار دارد، فرصت خوبی برای توسعه بیشتر این روابط فراهم می‌شود که باید با برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از آن استفاده کرد.

به گفته شادمهر، استفاده صحیح از منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه‌ برون راه تنفس، رشد و توسعه گلستان را بیش از پیش فراهم می‌کند و تاثیر مثبتی بر رونق و شکوفایی اقتصادی، ایجاد هزاران فرصت شغلی پایدار و رفع سیمای محرومیت از مردمان مرزنشین استان خواهد داشت.

نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی هم معتقد است: منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون شتاب دهنده توسعه اقتصادی گلستان خواهد بود به شرط آنکه دولت و مدیران استان اهتمام ویژه‌ای به ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های این منطقه داشته باشند.

غلامعلی کوهساری ۱۵ تیرماه امسال در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: استان گلستان با وجود ظرفیت‌های خوبی که در بخش‌های گوناگون از جمله «کشاورزی، گردشگری، صنعتی و دریایی» و نیز موقعیت جغرافیایی و همسایگی با کشورهای آسیای میانه دارد اما در بخش اقتصادی ضعیف مانده است.

وی ادامه داد: تسریع در ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون بسیار اهمیت دارد زیرا با آغاز به‌کار این منطقه بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصادی و اشتغال استان گلستان رفع خواهد شد.

کوهساری با قدردانی از تلاش‌های مجموعه مدیران ارشد گلستان و دولت سیزدهم، گفت: پیگیری تخصیص اعتبارات مناسب برای ایجاد زیرساخت‌های منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه‌برون باید در سفر دوم رییس جمهور و هیات دولت به این استان مدنظر مدیران قرار گیرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان هم معتقد است: راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون نقش به سزایی در رونق اقتصادی گلستان خواهد داشت.

امیر یوسفی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اتاق بازرگانی گرگان در کنار اعضا و مدیرعامل منطقه آزاد اینچه برون برای پیگیری عملیاتی شدن این طرح مهم خواهد بود.

وی ادامه داد: اهالی گلستان انتظار دارند ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله آب، برق و گاز این منطقه شتاب گرفته و سرمایه‌گذاری در این منطقه رونق گیرد.

یوسفی با اشاره به موقعیت راهبردی گلستان به دلیل همسایگی با کشورهای آسیای میانه، بیان داشت: از این موقعیت با عملیاتی شدن چنین طرح‌های مهم اقتصادی برای پیشرفت استان و کشور باید استفاده بهینه شود.

به گفته وی، کریدور استان گلستان، امن ترین کریدور کشور به شمار می‌رود و می‌تواند نقش خوب در صادرات و واردات ایفا کند.

آماده شدن ۱۱۰ طرح سرمایه‌گذاری برای منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه‌برون نیز گفت: این طرح اقتصادی مهم استان گلستان دارای ۱۱۰ طرح سرمایه‌گذاری آماده ارایه به متقاضیان است.

حسن ملک حسینی اظهار کرد: ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز فعالیت منطقه آزاد تجاری اینچه برون دارای برنامه هفت تا ۲۰ سال است.

وی به تامین اعتبار مالی چشم انداز ۲۰ ساله منطقه آزاد اینچه برون اشاره کرد و گفت: مجموع اعتبار دیده شده ۵۲۰ میلیارد ریال بود که ۲۷۰ میلیارد ریال آن توسط بخش خصوصی تامین خواهد شد.

حسینی یادآور شد: چشم انداز سال ۱۴۲۹ برای این منطقه اقتصادی، ایجاد ۴۷ هزار شغل است.

وی ادامه داد: مطالعات مورد نیاز منطقه آزاد تجاری اینچه برون از جمله طرح جامع، زیست محیطی و تفضیلی در اولویت است.

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه‌برون هم پیش از این گفته بود که ۴۰ بسته سرمایه‌گذاری برای این منطقه به ارزش مجموع ۲۲۰ هزار میلیارد ریال ارائه شده و با توجه به ظرفیت فراوان اینچه‌برون امکان افزایش آن وجود دارد.

به گفته حسینی، رویکرد این بسته‌های سرمایه‌گذاری، توجه به صادرات به خصوص برای تسخیر بازار کشورهای آسیای میانه است.

وی، منطقه آزاد تجاری- صنعتی اینچه‌ برون را سرزمین فرصت‌های نوظهور دانست و افزود: این منطقه استراتژیک و آزاد کانون عبور کریدورهای بین‌المللی شرق - غرب و شمال - جنوب است که فرصت استثنائی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم می‌کند.

حسینی تصریح کرد: با توجه به مزایا و معافیت‌های قانونی برای حضور سرمایه‌گذاران در مناطق آزاد ایران، بسته‌های سرمایه‌گذاری معرفی شده این منطقه با قابلیت صادرات محور و ارائه دهنده خدمات ترانزیتی، لجستیکی، بازرگانی و گردشگری با شعار دروازه ورود به آسیای میانه و چین را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

باوجود موقیعت ممتاز جغرافیایی و استراتژیک منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون، تسریع در ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز و فراهم کردن زمینه برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی توسط دولت سیزدهم و مدیران گلستان بدون تردید آینده‌ اقتصادی درخشانی را برای این استان شمالی و کاهش محرومیت‌های تاریخی آن ترسیم خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، اینچه برون به عنوان تنها گمرک زمینی و ریلی گلستان در بخش داشلی برون شهرستان گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع شده و زیر مجموعه آن پایانه‌های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی در گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین‌المللی گرگان است.

در سال های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شد.

استان شمالی گلستان بر اساس آخرین سرشماری رسمی کشور یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد و از شمال با کشور ترکمنستان، از غرب با مازندران، از شرق با خراسان شمالی و از جنوب با استان سمنان همسایه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha