پیروزی نامزدهای طرفدار چین در انتخابات شورای هنگ‌کنگ/ ثبت پایین‌ترین نرخ مشارکت

تهران- ایرنا- انتخابات شورای منطقه‌ای در هنگ‌کنگ با تسلط نامزدهای طرفدار چین برگزار شد درحالیکه پایین‌ترین میزان مشارکت در تاریخ این انتخابات را به ثبت رساند.

به گزارش ایرنا از کیودو نیوز، انتخابات شورای منطقه‌ای هنگ‌کنگ دیروز یکشنبه با شیوه جدید انتخاباتی برگزار شد و نامزدهای طرفدار چین توانستند در این انتخابات پیروز شوند.

تنها ۲۷.۵ درصد از ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر واجد شرایط در این انتخابات شرکت کردند که کاهش بسیار قابل توجهی را در مقایسه با مشارکت ۷۱.۲ درصدی در انتخابات سال ۲۰۱۹ نشان داد. از زمان ایجاد ۱۸ شورای منطقه‌ای در هنگ‌کنگ در سال ۱۹۸۲، این پایین‌ترین میزان مشارکت در انتخابات محسوب می‌شود.

به نوشته کیودو نیوز، این آمار منعکس کننده نارضایتی رای دهندگان است چرا که نامزدهای احزاب بزرگ طرفدار دموکراسی در این مستعمره سابق انگلیس به علت نداشتن شرایط «میهن‌پرستی» از حضور در انتخابات منع شدند. میزان مشارکت پایین در حالی به ثبت رسیده است که دولت هنگ‌کنگ با برگزاری رویدادهایی از جمله برگزاری کنسرت برای ترغیب مردم به شرکت در انتخابات تلاش‌ کرده بود.

کنگره ملی خلق (پارلمان چین) در اسفند ماه ۱۳۹۹ با تصویب لایحه ارسالی دولت تحت عنوان «حکومت میهن‌پرستان بر هنگ‌کنگ» موجب بازنگری در نظام انتخاباتی آن گردید.

اما حواشی برگزاری این انتخابات یادآور اتفاقات سال ۲۰۱۹ است که تظاهرات بزرگی در اعتراض به لایحه استرداد برگزار شد. دیروز در مجموع شش نفر به اتهام درخواست از مردم برای انداختن آرای باطل به صندوق و تلاش برای ایجاد اختلال در رای گیری دستگیر شدند. آنها شامل سه عضو گروه طرفدار دموکراسی «لیگ سوسیال دموکرات‌ها» بودند که قبل از تظاهرات برنامه‌ریزی شده در خارج از یک مرکز رای‌گیری دستگیر شدند.

طبق مقررات جدید اعلام شده در ماه مه (اردیبهشت) تعداد کرسی‌هایی که می‌تواند توسط عموم انتخاب شوند از ۴۶۲ به ۸۸ کاهش یافته در حالیکه ۳۸۲ کرسی باقیمانده از سوی رهبر شهر، وفاداران به دولت و ملاکان کنترل می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha