بودجه سرانه تحقیق و توسعه یکی از شاخص‌های اندازه‌گیری رشد علمی است

تهران- ایرنا- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور سرانه تحقیق و توسعه در هر کشور را یکی از شاخص‌های اندازه‌گیری رشد علمی عنوان کرد و گفت: درایران برخلاف رویه دنیا دو سوم هزینه های تحقیق و توسعه دولتی و یک سوم بخش خصوصی است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی امروز (دوشنبه) در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار در مصلی امام خمینی (ره) اظهار داشت: امروز تفاهم‌نامه‌ای با وزارت علوم امضا شد که مربوط به اجرای عملیاتی بند ۱۳ قانون جهش تولید دانش بنیان است و بر اساس آن وزارت علوم اعم از دانشگاه ها و دیگر موسسات آموزش عالی سالانه حداقل ٢ هزار میلیارد تومان می‌توانند از محل اعتبار مالیاتی صنایع و شرکت ها را صرف هزینه‌های پژوهش و فناوری کنند.

وی با بیان اینکه شاخص‌های رشد علمی کشور امروز بیش از قبل مطرح است، افزود یکی از ملاک‌های رشد علمی کشور تعداد دانشجو و یکی دیگر تعداد و کیفیت مقالات علمی است. از سال ها قبل رشد علمی کشور بر اساس تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و تعداد و کیفیت مقالات سنجیده می‌شود. در سال‌های اخیر رشد تولید برخی مقالات کاهش پیدا کرده است و به همین دلیل این گونه مطرح می‌شود که کشور دچار کاهش رشد علمی شده است، در حالی که این قطعاً یک اشتباه راهبردی است. اما دانشجویان و اساتید در سال های قبل مثلا ١٠ مقاله منتشر می کردند در حال حاضر ٢ مقاله منتشر و ٨ مقاله دیگر را به فناوری و پتنت تبدیل می کنند.

رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: یکی از ملاک‌های مهم در دنیا که مهم تر از مقاله و تعداد دانشجو بالاخص در حوزه‌های فناورانه است، هزینه‌های تحقیق و توسعه است؛ اینکه سرانه تحقیق و توسعه در هر کشور چقدر است، بکی از شاخص‌های اندازه‌گیری رشد علمی در کشورها به شمار می‌آید.

دهقانی فیروزآبادی به آمار سهم تحقیق و توسعه برخی کشورها از تولید ناخالص داخلی اشاره کرده و گفت: سرانه تحقیق و توسعه کشورهایی مثل آمریکا نسبت به تولید ناخالص داخلی ۳.۱۲ درصد، چین ۲.۲۳ درصد، ژاپن ۳.۲ درصد و کره جنوبی ۴.۷ درصد است، در حالی که این عدد در ایران با وجود تاکید سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب مبنی بر تحقق چهار درصدی تا افق ١۴٠۴، حداکثر به هفت دهم درصد رسیده است.

وی در ادامه رشد سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه را با اهمیت عنوان کرد و یادآور شد: درایران برخلاف رویه دنیا دو سوم هزینه های تحقیق و توسعه دولتی و یک سوم مربوط به بخش خصوصی است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور ضمن تاکید بر تلاش برای اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان، تصریح کرد: معتقدم اگر قانون جهش تولید دانش بنیان ١٠ سال اجرا شود، می تواند به معنای واقعی اقتصاد دانش بنیان و رسیدن به جی دی پی معنادار را محقق کند.

دهقانی فیروزآبادی با اعلام اینکه نسبت به سال گذشته درخواست حمایت اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه ۴٠٠ درصد رشد پیدا کرده است، گفت: در بند ١٣ قانون جهش تولید دانش بنیان به صراحت برنامه ریزی شده که صنایع و شرکت های دانش بنیان اعتبار مالیاتی خود را در دانشگاه ها هزینه کنند و با پیگیری های انجام شده، شیوه نامه عملیاتی کردن این بند قانون، ۶ آذرماه مصوب و ابلاغ شد.

وی امکان ارسال درخواست برای استفاده از اعتبار مالیاتی در تمام فصول سال و تامین ٢٠ درصدی هزینه های سربار دانشگاه ها را از ویژگی های تفاهم نامه ای برشمرد که امروز با وزارت علوم امضا شد.

رییس بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: همچنین براساس این همکاری، ملاک پذیرش تحقیق و توسعه ای بودن یک طرح، تاییدیه رییس دانشگاه است و برای هزینه های بدون سند نیز پیش بینی شده رییس دانشگاه تصمیم گیری کند.

به گزارش ایرنا، بیست‌وچهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری امروز در دومین روز از هفته پژوهش (۱۹ تا ۲۵ آذر) با حضور وزیر علوم، تحقیقات فناوری، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور، شماری از روسای دانشگاه‌ها و مدیران پژوهش و فناوری دستگاه‌های مختلف در محل مصلی امام خمینی (ره) در فضایی نزدیک به ۱۰ هزار مترمربع آغاز به کار کرد.

در این نمایشگاه که تا روز چهارشنبه (۲۲ آذر) برپا است ، تعداد ۲ هزار و ۸۸ محصول فناورانه جدید به نمایش گذاشته شده است که در حوزه فناوری زیستی ۴۸۶ محصول، فناوری نانو ۱۹۶ محصول، اپتیک و فوتونیک ۱۰۳ محصول، مواد پیشرفته ۱۴۱ مورد، سخت‌افزار برق و الکترونیک ۳۲۲ محصول، فناوری اطلاعات ۲۴۷ محصول، تجهیزات پیشرفته ساخت و تولید ۳۱۶ محصول، فناوری‌های دارویی ۸۷ محصول، محصولات پزشکی ۱۲۱ مورد، هوا فضا ۱۸ محصول و سایر حوزه‌ها ۵۱ محصول هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha