زلفی گل: همه بخش‌های آموزش عالی با هم‌افزایی برای رشد آن گام برمی‌دارند

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: همه بخش‌های آموزش عالی با هم‌افزایی و همکاری برای رشد این بخش تلاش می کنند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدعلی زلفی‌گل امروز (دوشنبه) در حاشیه آیین افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه دستاورهای پژوهش، فناوری و فن بازار در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با تاسیس معاونت فناوری و نوآوری در این وزارتخانه توجه ویژه ای به تولید و خلق ثروت از دانش شد و تفاهم نامه های مختلفی با صنایع و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری امضا شد تا از ظرفیت های قانون جهش تولید دانش بنیان به خوبی استفاده شود.

وی به امضای تفاهم نامه امروز با معاونت علمی ریاست جمهوری اشاره کرد و یادآور شد: این تفاهم نامه برای استفاده از ظرفیت ماده ۱۱ و ۱۳ این قانون امروز بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و وزارت علوم به امضا رسید.

وزیر علوم به بهبود رتبه فناوری و نوآوری ایران در سطح جهانی اشاره کرد و افزود: حدود ۲ هزار و ۲۰۲ محصول فناورانه جدید در سطح آمادگی فناوری ۴ و ۵ در این نمایشگاه عرضه شده است.

زلفی گل در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت برخی دانشجویان دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی و اینکه گفته شد این دانشجویان بدون اخذ مدرک کارشناسی وارد دوره دکتری شده اند، گفت: من گفته بودم گزارشی در این زمینه رسیده است، ولی رییس دانشگاه آزاد توضیح داد که زمان ثبت نام هم سنوات اخذ و هم همه اصول رعایت شده است و از این به بعد هم بیشتر مراقبت می شود.

وی در مورد حمایت از پژوهشگران دانشگاه آزاد نیز گفت: تمام بخش های آموزشی و پژوهشی کشور در یک تیم به نام آمورش عالی جمهوری اسلامی هستیم و سعی می کنیم همکاری و هم افزایی در راستای ارتقای علمی کشور داشته باشیم.

زلفی گل ادامه داد: البته ما تقاضاهای دانشگاه آزاد را که نیاز به مجوز وزارت علوم دارد در اولویت قرار می دهیم به این دلیل که هزینه ای برای دولت ندارد و خودگردان اداره می شود. جایی که خیرین برای احداث ساختمان یا دانشگاه حضور دارند در اولویت قرار می‌دهیم، از این باب دانشگاه آزاد سرمایه بزرگی برای کشور است و بخشی از بار آموزش عالی را برعهده دارد.

دانشگاه ها بهترین مبادی شکل گیری دانش بنیان ها/جذب ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار مالیاتی برای دانشگاه‌ها در سال آینده

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری نیز در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از قوی ترین مبادی شکل گیری شرکت های دانش بنیان، دانشگاه ها هستند. فناوری در بستر علم در دانشگاه متولد می شود.

دهقانی فیروزآبادی گفت: نمایشگاه دستاورهای پژوهش امسال با هماهنگی کامل دستگاه ها و محصولاتی ارزشمند برگزار می شود. همزمان شیوه نامه اختصاصی استفاده دانشگاه ها از قانون جهش تولید امروز رونمایی شد که بیشتر مربوط با بند ۱۳ قانون جهش تولید دانش بنیان است. ابن شیوه نامه که راهبری عمده آن را وزارت علوم بر عهده دارد کمک می کند دانشگاه ها حداقل ۲ هزار میلیارد تومان از منابع اعتباری شرکت های خصوصی و غیره استفاده کنند.

وی تاکید کرد: این امر به منزله خون تازه ای در رگ پژوهش کشور است و سال آینده شاهد جهش در این حوزه خواهیم بود. بر این اساس برای سال ۱۴۰۳ حداقل ۲ هزار میلیارد تومان از این منابع جذب می شود.

معاون علمی رییس جمهور با بیان اینکه شیوه‌نامه‌ای را تصویب کردیم و ۶ آذر ابلاغ شد، ادامه داد بر مبنای آن استفاده دانشگاه‌ها از اعتبار مالیاتی تسهیل می شود.

دهقانی فیروزآبادی در پاسخ به سوالی در مورد حضور کشورهای خارجی تصریح کرد: این نمایشگاه محل نمایش محصولات داخلی است و در حوزه بین الملل نیز اقدامات زیادی انجام می شود.

به گزارش ایرنا، بیست‌وچهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری امروز در دومین روز از هفته پژوهش (۱۹ تا ۲۵ آذر) با حضور وزیر علوم، تحقیقات فناوری، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور، شماری از روسای دانشگاه‌ها و مدیران پژوهش و فناوری دستگاه‌های مختلف در محل مصلی امام خمینی (ره) در فضایی نزدیک به ۱۰ هزار مترمربع گشایش یافت.

در این نمایشگاه که تا روز چهارشنبه (۲۲ آذر) برپا است ، تعداد ۲ هزار و ۸۸ محصول فناورانه جدید به نمایش گذاشته شده است که این محصولات شامل ۴۸۶ محصول در حوزه فناوری زیستی، فناوری نانو ۱۹۶ محصول، اپتیک و فوتونیک ۱۰۳ محصول، مواد پیشرفته ۱۴۱ مورد، سخت‌افزار برق و الکترونیک ۳۲۲ محصول، فناوری اطلاعات ۲۴۷ محصول، تجهیزات پیشرفته ساخت و تولید ۳۱۶ محصول، فناوری‌های دارویی ۸۷ محصول، محصولات پزشکی ۱۲۱ مورد، هوا فضا ۱۸ محصول و سایر حوزه‌ها ۵۱ محصول هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha