نقشه راه‌آهن رشت – آستارا روی میز؛ روسیه: آماده آغاز مطالعات زمین‌شناسی هستیم

مسکو- ایرنا- جمعی از مدیران وزارت حمل و نقل فدراسیون روسیه در نشستی با سفیر ایران و استاندار گیلان، به ارائه نقشه مقدماتی راه‌آهن رشت- آستارا پرداختند و اعلام کردند که روسیه آماده اعزام کارشناسان به ایران برای آغاز مطالعات زمین‌شناسی این خط ریلی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این نشست که دوشنبه در سالن تشریفات سفارت ایران در مسکو برگزار شد، مدیران کل همکاری بین‌المللی و حمل و نقل جاده‌ای وزارت حمل و نقل فدراسیون روسیه، معاون اول رئیس شرکت راه‌آهن و معاون رئیس اتحادیه حمل و نقل جاده‌ای این کشور حضور داشتند.

نقشه راه‌آهن رشت – آستارا روی میز؛ روسیه: آماده آغاز مطالعات زمین‌شناسی هستیم

تأکید رییسی و پوتین بر شتاب‌بخشی به ساخت خط ریلی رشت - آستارا
کاظم جلالی سفیر ایران در این نشست با اشاره به سفر پنجشنبه ۱۶ آذرماه ۱۴۰۲ رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به مسکو، یادآور شد: موضوع تکمیل زیرساخت‌های کریدور شمال – جنوب در نشست هیأت‌های بلندپایه در این سفر با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رییسی و ولادیمیر پوتین روسای‌جمهوری دو کشور بررسی شد.
وی با اشاره به ارائه گزارش وزیران راه و شهرسازی ایران و حمل و نقل روسیه به رؤسای جمهوری دو کشور در این نشست، گفت: تکمیل زیرساخت‌های کریدور از جمله آغاز ساخت خط ریلی راه‌آهن رشت – آستارا از نکات مورد تأکید آقایان رییسی و پوتین بود و باید در این زمینه، فعالیت‌ها شتاب گیرد.

نقشه راه‌آهن رشت – آستارا روی میز؛ روسیه: آماده آغاز مطالعات زمین‌شناسی هستیم

لایروبی ولگا شتاب گیرد
استاندار گیلان که در رأس هیاتی از فعالان اقتصادی این استان و در راستای دیپلماسی بین استانی ایران و روسیه به مسکو سفر کرده است نیز در این نشست، با اشاره به کاهش سطح تراز آب دریای خزر، اراده کشورهای ساحلی برای حل این مشکل را خواستار شد و گفت: با توجه به اعلام کشور روسیه در زمینه لایروبی رود ولگا،‌ شتاب‌بخشی به این عملیات را خواستار هستیم تا امکان عبور کشتی‌ها با ظرفیت حداکثری حمل کالا در مسیر دریایی کریدور شمال – جنوب در دریای خزر فراهم شود.
اسدالله عباسی افزود: استان گیلان با بهره‌برداری از خط ریلی رشت – بندر کاسپین در ماه‌های آینده، ظرفیت جدیدی برای نقش‌آفرینی در حمل ترکیبی ( زمینی – دریایی) کالا در کریدور شمال – جنوب را خواهد داشت.
استاندار گیلان با اشاره به تأکید رؤسای جمهوری ایران و روسیه بر تکمیل زیرساخت‌های کریدور، آمادگی این استان را برای میزبانی کارشناسان روس برای آغاز مطالعات خط ریلی رشت – آستارا را اعلام کرد.
عباسی در ادامه با اشاره به بازدید خود از گمرک آستارا به عنوان مرز زمینی تأکید کرد که عزم جدی در راستای رفع مشکلات، شتاب‌بخشی به فرایندهای گمرکی و عبور محموله‌های کالا از مرزهای بین‌المللی استان گیلان وجود دارد.
وی با اشاره به ملاقات خود با لویتین دستیار رئیس‌جمهوری روسیه، باری دیگر آمادگی رشت را برای تبدیل به هاب حمل کالا در مسیر کریدور شمال – جنوب را اعلام کرد.
استاندار گیلان در پاسخ به پرسش طرف روس در زمینه لزوم یا عدم لزوم حق العمل کاری واسطه‌ها برای تردد محموله‌های بار طرف روس در گمرک آستارا گفت: نیازی به حق العمل و ایفای نقش واسطه‌ها نیست و چنانچه گزارشی در زمینه سوءاستفاده برخی افراد با این عنوان به دست ما برسد، با آن برخورد می‌کنیم.

نقشه راه‌آهن رشت – آستارا روی میز؛ روسیه: آماده آغاز مطالعات زمین‌شناسی هستیم

روسیه: کارشناسان برای مطالعات خط ریلی اعزام می‌شوند
مدیرکل همکاری‌های بین‌المللی وزارت حمل و نقل روسیه نیز در این نشست از اراده جدی این کشور برای اجرای تعهدات خود در ساخت راه‌آهن رشت – آستارا سخن گفت و اظهار داشت: اعزام کارشناسان روس به ایران برای انجام مطالعات زمین‌شناسی این خط ریلی در دستور کار است.
ساپتکو با استقبال از پیشنهاد استاندار گیلان برای بررسی میدانی مسائل گذرگاه‌های مرزی در مسیر غربی کریدور شمال – جنوب در مسیر روسیه – جمهوری آذربایجان – ایران، ابراز امیدواری کرد که کارشناسان سه کشور در برنامه‌ای مشترک با حضور در گذرگاه‌های مرزی به بررسی وضعیت موجود و اتخاذ راهکارها برای شتاب‌بخشی به روند ترانزیت کالا در این مسیر بپردازند.
وی با اشاره به دیدار دو ماه قبل وزیر راه و شهرسازی ایران و معاون وزیر حمل و نقل روسیه در تاشکند، بر ایجاد خط تماس نزدیک و ویدیوکنفرانس در فواصل زمانی کوتاه برای پیگیری طرح‌های مشترک تأکید کرد.
مدیرکل همکاری‌های بین‌المللی وزارت حمل و نقل روسیه با بیان اینکه مسکو از ایده شکل‌گیری شرکت مشترک کشتیرانی دو کشور در دریای خزر استقبال می‌کند، ایجاد خطوط منظم کشتیرانی در این دریا را در راستای رونق بخشی به حمل بار مؤثر دانست.

نقشه راه‌آهن رشت – آستارا روی میز؛ روسیه: آماده آغاز مطالعات زمین‌شناسی هستیم

حق تعلل در ساخت خط ریلی نداریم
معاون اول رئیس شرکت راه‌آهن روسیه نیز در این نشست با ارائه نقشه مقدماتی خط ریلی رشت – آستارا، تأکید کرد: با توجه به تأکید سران دو کشور بر اجرای سریع‌تر این خط ریلی، حق تعلل در این امر را نداریم.
پاولف در این راستا ابراز امیدواری کرد که زمین‌های مورد نیاز برای ساخت این خط ریلی، هر چه سریعتر تخصیص یابد تا عملیات ساخت آن پس از انجام مطالعات زمین‌شناسی آغاز شود.

در ادامه این نشست، مدیرکل حمل و نقل جاده‌ای وزارت حمل و نقل فدراسیون روسیه و معاون رئیس اتحادیه حمل جاده‌ای این کشور و همچنین مدیران کل گمرک و بنادر و کشتیرانی استان گیلان به طرح دیدگاه‌ها و راهکارهای مورد نظر خود برای توسعه مبادلات تجاری ایران و روسیه از مرزهای این استان پرداختند.

استاندار گیلان که در رأس هیاتی متشکل از حدود ۴۰ نفر از فعالان اقتصادی و تجار این استان به روسیه سفر کرده است، در ادامه برنامه‌های این سفر در استان آستراخان و جمهوری داغستان روسیه، با مقامات دولتی و فعالان بخش خصوصی این مناطق دیدار و گفت و گو خواهد کرد.
 

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه ۱۶ آذرماه ۱۴۰۲ سفری فشرده به مسکو داشت. این سفر حدود یکسال و ۱۱ ماه پس از سفر نخست آیت الله ابراهیم رئیسی به مسکو انجام شد.

پیش از این، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص سفر یک روزه آیت الله رئیسی به مسکو در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: ۱۶ آذر ۱۴۰۲ طی سفری کوتاه، مذاکرات و دیدار کاری مهم روسای جمهور ایران و ‌روسیه در کرملین مسکو به مدت پنج ساعت انجام شد.
حسین امیرعبداللهیان ادامه داد: بخش مهمی از مذاکرات بر موضوع فلسطین تمرکز داشت. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص سایر موضوعات مورد گفت‌وگو گفت: مناسبات دوجانبه شامل امور بانکی- پولی، ترانزیت، راه آهن، همکاری نیروگاهی، کشاورزی، انرژی، علمی، دانشگاهی، فناوری، گردشگری، صنعت و…) و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مورد توجه و پیگیری دو رئیس‌جمهور قرار گرفت.

کریدور شمال – جنوب که در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند در سال ۲۰۰۰ میلادی برای ایجاد گذرگاه حمل و نقل بار بود، در طول سال های بعد، شاهد پیوستن شمار دیگری از کشورها به این مسیر ترانزیتی بود.
آنچه برای این کشورها در پیوستن به این مسیر ترانزیتی انگیزه بخش بود این بود که مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه که از کانال سوئز عبور می‌کند، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد اما کریدور ایران در این مسیر تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.
پیش از این مقامات دو کشور اعلام کرده اند که تفاهم قبلی ایران و روسیه برای خط ریلی رشت- آستارا با استاندارد بین‌المللی در حال اجرا است. اخیرا سفیر ایران در روسیه، شایعه ها درباره عقب نشینی روس ها از اجرای قرارداد رشت – آستارا را رد کرده است.
این توافقنامه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ و پس از سخنرانی آیت الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری فدراسیون روسیه بین نمایندگان دو کشور به امضا رسید.
مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را شامل می‌شود، از نظر ریلی دارای حلقه مفقوده‌ای به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا است که با امضای این توافق و احداث این مسیر ریلی عملاً جنوب آسیا از طریق ارتباط ریلی بین سن پترزبورگ و خلیج فارس به شمال اروپا متصل خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha