ظرفیت موثر نهادهای دانشگاهی در عرصه دیپلماسی فرهنگی

تهران- ایرنا- نخستین نشست هم‌اندیشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و نهادهای علمی دانشگاهی کشور برگزار شد.

به گزارش ایرنا، نخستین نشست هم‌اندیشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و نهادهای علمی دانشگاهی کشور با هدف فعال‌سازی ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی کشور در گفت و گو های فرهنگی صبح امروز در محل حوزه ریاست این سازمان برگزار شد.

محمدعلی ربانی، دستیار رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در امور گفت وگوهای فرهنگی و حقوق بشر ضمن خوش آمدگویی به نمایندگان دانشگاه‌های حاضر در جلسه گفت: گفت وگوهای فرهنگی یک ضرورت برد -برد برای دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشور است و ما خواهان این هستیم که با استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها اهداف خود را در دیپلماسی فرهنگی دنبال کنیم.

در ادامه ربانی به معرفی چیستی گفت وگوهای فرهنگی پرداخت و گفت: آنچه ما به دنبال آن هستیم این است که فرصتی را پدید بیاوریم تا از طریق گفت وگو به یک نتیجه مشترک برسیم.

وی با اشاره به اهداف گفت وگوهای فرهنگی، افزایش سهم و نقش نهادهای علمی و فرهنگی داخل و خارج در فهم و حل مسائل به صورت مشارکتی و ایجاد فضای تعاملات دوسویه و اعتماد برای شکل گیری مفاهمه و همکاری در حوزه های فرهنگی و علمی و همچنین شبکه سازی برای شکل دهی نظام پایدار در راستای تعاملات فرهنگی نهادهای مرجع و توسعه ی ظرفیت فرهنگی با جلب مشارکت نهادها و گروه های مرجع را از جمله این اهداف عنوان کرد.

رایزن پیشین فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هندوستان با تاکید بر ضرورت های موجود برای احیاء گفتگوهای فرهنگی گفت: فضای پیچیده در روابط بین الملل و قواعد و سازوکارهای حاکم بر نظام دیپلماسی فرهنگی و کاستی های موجود در نظام سنتی و از طرفی مقابله با تلاش های سازمان یافته در تشدید واگرایی فرهنگ ها با ایران ،ما را بر آن می دارد که به صورت جدی به موضوع گفتگوهای فرهنگی با کشورهای دیگر بپردازیم.

ربانی تعیین سیاست ها، رویکردها، مسائل و ترکیب اعضای شبکه های گفت وگوهای فرهنگی و همچنین تصمیم سازی برای شکل گیری ساختارهای مشترک و ارائه راهکارهای مشترک اجرایی را از جمله مواردی دانست که باید مورد بررسی و اقدام قرار گیرد.

رایزن اسبق فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اندونزی اظهار کرد: تداوم گفت وگوها و اجرایی‌سازی همکاری‌های مشترک با تمرکز بر مسائل و موضوعات جدید از مواردی است که باید عملی شود.

ربانی در خصوص محورهای گفتگوهای فرهنگی ایران با دیگر کشورها گفت: پرداختن به مسائل و چالش های فرهنگی در عرصه های دوجانبه منطقه ای و بین المللی و همچنین عرصه های نوین و سبک زندگی تحت تاثیر فضای دیجیتال و از طرفی دیگر مبادله تجربه ها و فعال سازی ظرفیت ها و فرصت های مشترک همکاری در حوزه های فرهنگی و علمی از جمله ی محورها هستند.

دستیار رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در امور گفت وگوی فرهنگی و حقوق بشر با اشاره به اقدامات صورت گرفته جهت اجرایی سازی طرح گفتگوهای فرهنگی بین المللی گفت: این طرح دارای مصوبه شورای عالی سازمان و همچنین مصوبه کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور را است.

وی همچنین اظهار کرد: در حال حاضر سی و دو مرکز علمی دانشگاهی و پژوهشی کشور و هفتاد و سه مرکز علمی دانشگاهی خارجی در این طرح مشارکت دارند.
ربانی در پایان تصریح کرد: ما باید با تجمیع قدرت‌های خرد خود یک اتفاق بزرگ را در زمینه گفت وگوهای فرهنگی رقم بزنیم.

علی اکبر ضیایی رئیس مرکز گفت وگوی ادیان و فرهنگ‌ها نیز در این نشست بیان کرد: گفت وگوی فرهنگی، در زمان ریاست آقای ربانی دستیار رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مرکز مطالعات روابط فرهنگی قدم‌های بزرگی را شاهد بود و در حال حاضر موضوع گفت وگوهای فرهنگی در مرکز ادیان و توسط ایشان پیگیری می‌شود.

در ادامه گفت وگو و تبادل نظر میان نمایندگان دانشگاهی و مدیران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خصوص پیشبرد گفت وگوهای فرهنگی صورت گرفت.

در این نشست نمایندگان دانشگاه‌های اصفهان، الزهرا سلام الله علیها، امام صادق علیه السلام، باقرالعلوم علیه السلام، ادیان و مذاهب، تربیت مدرس، کاشان، فردوسی مشهد، بین المللی مذاهب اسلامی، یزد، علوم انسانی حضرت معصومه سلام الله علیها، مازندران، لرستان، سیستان و بلوچستان و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حضور داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha