ادعای آمریکا با حمایت از ارسال مهمات به تل‌آویو: اسرائیل مطابق قوانین جنگ عمل کند

نیویورک- ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن حمایت از ارسال مهمات و گلوله‌های تانک به رژیم صهیونیستی برای ادامه تجاوز این رژیم علیه نوار غزه به بهانه مبارزه با حماس و کشتار مردم بیگناه مدعی شد که تل آویو باید مطابق قوانین جنگ عمل کند.

به گزارش ایرنا، متیو (مت) میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران، ادعا کرد: اسرائیل به صورت اضطراری به گلوله‌های تانک نیاز دارد اما این به معنای این نیست که نباید از قوانین بین المللی پیروی کند.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت بایدن از اختیارات اضطراری خود برای ارسال ۱۴ هزار گلوله تانک به ارزش ۱۰۶.۵ میلیون دلار به (رژیم) اسرائیل، بدون تائید کنگره و سنای این کشور استفاده کرده است.

وزیر خارجه آمریکا روز جمعه به کنگره اطلاع داد که از اختیارات تفویض شده خود برای ارسال فوری این ۱۴ هزار گلوله تانک به اسرائیل استفاده کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: واشنگتن از هر کشوری که سلاح به آن ارائه می‌دهد، انتظار دارد که از کمک‌ها مطابق با قوانین جنگ استفاده کند و اسرائیل نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی ادعا کرد: اسرائیل باید قوانین حقوق بشردوستانه بین المللی را رعایت کند و رهبران اسرائیل از این موضوع آگاه هستند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا در ادامه ادعاهایش، افزود: ما در تلاش هستیم درگیری را به گونه‌ای حل کنیم که جان غیرنظامیان حفظ و از مسلح شدن دوباره حماس جلوگیری شود.

وی همچنین گفت که نماینده ویژه آمریکا از مقامات اسرائیلی خواسته است تا در مورد وضعیت بشردوستانه در غزه اقدامات بیشتری انجام دهند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، افزود: دیوید ساترفیلد فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه اوایل هفته جاری با اسرائیلی‌ها دیدارهایی انجام داده و از آنها خواست اقدامات بیشتری را در خصوص اوضاع انسانی در غزه انجام دهند.

میلر برغم مسلح کردن تل آویو از سوی واشنگتن، مدعی شد: هیچ راه حل نهایی نظامی برای مساله فلسطین وجود ندارد مگر اینکه یک کشور مستقل فلسطینی ایجاد شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ممنوعیت صبحت کردن ریاض المالکی وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در سفر به واشنگتن درباره دیدارهایش با مقامات آمریکایی گفت که در قوانین آمریکا ماده‌ای وجود ندارد که ریاض المالکی را منع کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره استفاده اسرائیل از فسفر سفید نیز، مدعی شد: ما نگران گزارش‌ها پیرامون استفاده از فسفر سفید هستیم.

وی در عین حال گفت: استفاده قانونی نظامی از فسفر سفید وجود دارد اما این شامل استفاده از آن علیه غیرنظامیان نیست.

سازمان‌های عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر می‌گویند اسرائیل از گلوله‌های توپخانه فسفر سفید بر فراز نواز غزه و مرز اسرائیل و لبنان استفاده کرده است. به گفته سازمان جهانی بهداشت، فسفر سفید می‌تواند باعث سوختگی شدید شده و تا عمق استخوان نفوذ کند و حتی پس از درمان دوباره شعله‌ور شود.

این مقام وزارت خارجه آمریکا درباره تصاویر برهنه منتشر شده از مردم غزه از سوی رژیم اسرائیل نیز ادعا کرد که انتشار این تصاویر "عمیقا نگران کننده" است .

میلر مدعی شد: ما از اسرائیل خواسته‌ایم در خصوص تصاویر منتشر شده از غزه که زندانیان را برهنه نشان می‌دهند، توضیح دهد.

وی همچنین گفت که ۱۲۰۰ تبعه آمریکایی و فرد مقیم ‌دائم ایالات متحده و خانواده‌های آنها باید اکنون نوار غزه را ترک کنند.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

به دنبال پایان آتش ‌بس‌موقت چهار روزه میان حماس و اسرائیل، قطر به عنوان یکی از کشورهای میانجی اعلام کرد که توافق حماس و تل آویو برای تمدید آتش بس به مدت ۴۸ ساعت حاصل شده است. حماس هم اعلام کرد که با قطر و مصر در مورد تمدید آتش‌بس بشردوستانه موقت برای ۲ روز دیگر، بر اساس همان شروط آتش‌بس قبلی به توافق رسیده است.

سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

وزارت بهداشت غزه روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمار شهدای غزه طی ۶۶ روز تجاوز نظامیان رژیم صهیونیستی به ۱۸ هزار و ۲۰۵ نفر رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha