۲۱ آذر ۱۴۰۲، ۲۳:۵۵
کد خبرنگار: 5418
کد خبر: 85320630
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مقام سازمان ملل: مردم  غزه شرایط بسیار خطرناکی را تجربه می‌کنند

تهران-ایرنا- ولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز سه شنبه اعلام کرد که مردم غزه شرایط بسیار خطرناکی را تجربه می‌کنند.

به گزارش سه شنبه شب ایرنا از "خبرگزاری فرانسه" ترک گفت: «اگر به وضعیت بشردوستانه کنونی غزه توجه کنیم, این وضعیت بسیار خطرناک و متزلزل است. این وضعیت در آستانه فروپاشی است. "

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل بیشتر خواستار آتش بس برای پایان دادن به بحران شده بود و تاکید کرد که تنها راه پیش رو "پایان فوری خشونت" است.

به گزارش ایرنا, این درحالی است که مجمع عمومی سازمان ملل متحد عصر امروز سه شنبه به وقت محلی قطعنامه آتش بس فوری در غزه را در پی وتوی چنین قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل از سوی آمریکا، به رای می‌گذارد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد عصر امروز سه‌شنبه به وقت محلی، نشستی اضطراری برای رای‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای که خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه است، تشکیل خواهد داد.

دنیس فرانسیس، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل روز یکشنبه نامه‌ای به ۱۹۳ کشور عضو این سازمان ارسال کرد که در آن اعلام کرده بود این جلسه توسط ۲۲ عضو گروه عرب و ۵۷ عضو سازمان همکاری اسلامی درخواست شده است.

در پی وتوی قطعنامه برقراری آتش‌بس فوری در غزه از سوی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد که دارای ۱۵ عضور است و افزایش مخالفت‌های جهانی با این اقدام دولت جو بایدن، ۱۰۳ کشور تاکنون از قطعنامه برقراری آتش‌بس در غزه برای تصویب در مجمع عمومی حمایت کرده‌اند.

به گفته ریاض منصور سفیر و نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین، رای گیری درباره این قطعنامه در ابتدای نشست صورت خواهد گرفت.
ایالات متحده آمریکا ۱۷ آذرماه جاری به عنوان عضو دائم شورای امنیت و حامی سرسخت اسرائیل در جنگ کنونی، قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی را که بر اساس درخواست آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و طبق اصل ۹۹ منشور سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه، درخواست شده بود، با وجود کسب ۱۳ رای موافق در این شورا وتو کرد.

قطعنامه پیشنهادی امارات از ۱۵ رای اعضای شورای امنیت، ۱۳ رای موافق، یک رای مخالف از سوی ایالات متحده آمریکا و یک رای ممتنع از سوی انگلیس کسب کرد و بدین ترتیب با مخالفت آمریکا به عنوان عضو دائم شورای امنیت، وتو شد که واکنش‌ها ومخالفت‌های جهانی به این اقدام دولت بایدن را در پی داشته است.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

به دنبال پایان آتش ‌بس‌موقت چهار روزه میان حماس و اسرائیل، قطر به عنوان یکی از کشورهای میانجی اعلام کرد که توافق حماس و تل آویو برای تمدید آتش بس به مدت ۴۸ ساعت حاصل شده است. حماس هم اعلام کرد که با قطر و مصر در مورد تمدید آتش‌بس بشردوستانه موقت برای ۲ روز دیگر، بر اساس همان شروط آتش‌بس قبلی به توافق رسیده است.

سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha