آمریکا: تشکیلات خودگردان فلسطین برای اداره غزه و کرانه باختری باید اصلاح شود

نیویورک- ایرنا- متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در راستای سیاست واشنگتن که در پی دخالت در اداره نوار غزه پس از جنگ با (رژیم) اسرائیل و محول کردن آن به تشکیلات خودگردان فلسطین است، اعلام کرد که این تشکیلات باید برای حکومت بر نوار باختری و غزه اصلاح و احیا شود.

به گزارش ایرنا، متیو (مت) میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت که تشکیلات خودگردان فلسطین در موقعیتی نیست که غزه را اداره کند اما ما معتقدیم که نماینده مردم فلسطین است.

وی افزود: تشکیلات خودگردان فلسطین باید اصلاح و احیا شود تا به سمت اتحاد مجدد و حکومت بر کرانه باختری و نوار غزه حرکت کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالیکه کشورش مانع اصلی تصویب آتش بس در غزه در سازمان ملل است، ادعا کرد: پایان دادن به درگیری‌ها هدف مشترک ما با جهان است و نمی‌خواهیم این جنگ یک روز بیشتر از آنچه لازم است ادامه یابد.

میلر همچنین مدعی شد: یک ایدئولوژی را نمی‌توان در میدان جنگ شکست داد و باید پس از پایان درگیری به خواسته‌های مردم فلسطین پاسخ داد.

وی در عین حال در تداوم حمایت آمریکا از رژیم اسرائیل، مدعی شد: ما قصد اسرائیل برای کاهش تلفات غیرنظامیان را درک می‌کنیم اما نتایج این قصد مهم است زیرا هزاران غیرنظامی کشته شدند.

میلر همچنین درباره باز شدن گذرگاه کرم شالوم برای امداد رسانی به مردم نوار غزه، گفت: باز کردن گذرگاه کرم شالوم برای بازرسی امر خوبی است اما باید برای حمل کالا و کمک باز شود.

وی افزود: باز کردن گذرگاه کرم شالوم فشار بر گذرگاه رفح را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود کمک‌ها سریعتر و بیشتر به غزه ارائه شوند.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرده است که شمار شهدا از ابتدای حمله اسرائیل در ۷ اکتبر تاکنون به ۱۸ هزار و ۴۱۲ نفر افزایش یافته و شمار مجروحان نیز از مرز ۵۰ هزار نفر عبور کرده است.

بر اساس گزارش دفتر بشردوستانه سازمان ملل (اوچا) نزدیک به ۹۰ درصد از ساکنان غزه آواره شده‌اند.

مجمع عمومی سازمان ملل ۱۲ دسامبر ۲۰۲۳ برابر با ۲۱ آذر ماه ۱۴۰۲ قطعنامه‌ای را با رای مثبت ۱۵۳ عضو خود یعنی اکثریت قاطع آرا تصویب کرد که خواستار آتش بس فوری بشردوستانه در غزه و همچنین آزادی فوری و بدون قید و شرط همه اسرا شده است.

در جلسه اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل درباره وضعیت نوار غزه ۱۵۳ کشور از میان ۱۹۳ عضو سازمان ملل به قطعنامه برقراری آتش بس فوری در غزه و نیز آزادی فوری و بدون قید و شرط همه "گروگان‌ها" رای مثبت دادند. ۱۰ عضو سازمان ملل رای منفی و ۲۳ عضو نیز رای ممتنع دادند و به این ترتیب اکثریت قاطع اعضای سازمان ملل در برابر آمریکا و رژیم اسرائیل ایستادند. پارارگوئه و اتریش نیز در زمره مخالفان این قطعنامه بودند که رای منفی دادند.

انگلیس مهمترین متحد آمریکا و کشورهایی همچون آلمان، ایتالیا، هلند و اوکراین نیز به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

آمریکا ۱۷ آذر ماه نیز قطعنامه پیشنهادی گروهی از کشورهای عربی و اسلامی را برای برقراری آتش بس فوری در غزه در شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد.

این قطعنامه در پی نامه آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت با توجه وضعیت فاجعه بار نوار غزه بر اثر بمباران‌های رژیم اسرائیل و با استناد به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل که وضعیت غزه را تهدید صلح و امنیت بین المللی دانسته بود، ارائه شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha