۲۲ آذر ۱۴۰۲، ۱۴:۲۵
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 85320850
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

امام جمعه همدان: نسبت به معرفی شخصیت سید جمال الدین اسدآبادی کوتاهی شده است

همدان- ایرنا- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان گفت: هر چند مقالاتی درباره سید جمال الدین اسدآبادی نوشته شده است، اما در معرفی شخصیت و افکار وی کوتاهی شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله حبیب الله شعبانی موثقی روز چهارشنبه در نشست هیات امنای بنیاد سید جمال الدین اسدآبادی افزود: کسانی که در تاریخ افکارشان گسترش پیدا کرده توسط شاگردان آنها بوده که این مساله در مورد رواج فکری سید جمال رخ نداده است.

وی ادامه داد: هرچند سیدجمال الدین اسدآبادی شاگردان چندانی در ایران نداشت، اما آن دسته از شاگردان ایشان در کشورهای دیگر نتوانستند تفکر این مصلحین را در جامعه اسلامی و جهان گسترش دهند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان یادآور شد: در روزگاری که عصر اندیشه ورزی بود و جنبه های عقلانی غالب بود، سید جمال بر عملگرایی نیز تاکید داشت و در هر دو عرصه اندیشه و عمل صاحب رای بود.

وی اظهار کرد: در مورد سید جمال مطلب زیاد هست اما چرا دانش آموزان اکنون اطلاعی از نقش سید جمال در جامعه و تفکر وی ندارند.

آیت الله شعبانی موثقی با اشاره به اینکه این مساله که سیدجمال کجایی بوده است زیاد مهم نیست، بلکه اهمیت آن در این است که تفکر وی شناسانده شود و در این زمینه نتوانسته ایم مطالب پژوهشی در باره سید جمال را به عنوان مساله در جامعه مطرح کنیم.

دانشنامه شخصیت های فرهنگی و علمی استان تهیه شود

وی تصریح کرد: باید خلاءها در معرفی سید جمال را شناسایی و کارهایی را که روی زمین مانده را عملیاتی کرد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان پیشنهاد کرد: تاریخ برجسته ای به خصوص از قرن سوم و چهارم به بعد در استان وجود دارد و باید دانشنامه ای جامع درباره شخصیت های فرهنگی و علمی استان در هزار سال قبل تهیه شود.

افکار سید جمال الدین اسدآبادی به دانش آموزان معرفی شود

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور نیز در این نشست به صورت وبیناری گفت: سید جمال الدین اسدآبادی نه تنها مربوط به کشور، بلکه مربوط به تمام جهان اسلام است که نقش موثری در آگاهی جامعه اسلامی داشت.

محمود شالویی افزود: هدف از معرفی سید جمال الدین اسدآبادی برای جهانیان در زمانی که غزه به عنوان بخشی از جهان اسلام گرفتار کینه دشمنان شده است، توجه و ضرورت وحدت اسلامی در بین مسلمانان است.

وی تاکید کرد: افکار سید جمال الدین اسدآبادی باید به درستی به دانش آموزان معرفی شود.

جوایز جهانی سید جمال اسدآبادی پیش بینی شود

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور نیز در این نشست به صورت وبیناری با بیان اینکه بخش پژوهشی درباره دیدگاه و آرای سید جمال باید فعال شود، افزود: باید برای معرفی هر چه بیشتر این شخصیت جوایز جهانی سید جمال در نظر گرفته شود.

مجید امامی با بیان اینکه شیخ محمد عبده از متفکران بزرگ اهل سنت خود را شاگرد سید جمال الدین اسدآبادی می دانست تاکید کرد: با زبان پژوهش می توان چرایی تفکرات ضد استعماری سید جمال را به جهانیان معرفی کرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به اینکه نتوانسته ایم سید جمال الدین اسدآبادی را به خوبی در جهان معرفی کنیم، خواستار استفاده از هنر، بخصوص نمایشنامه برای معرفی این بیدارگر مسلمان شد.

وی تصریح کرد : سید جمال ۱۰۰ سال زودتر از ادوارد سعید درباره استعمار و ضرورت روشنفکری و بیدادگری اسلامی سخن گفته بود.

به گزارش ایرنا، سید جمال الدین اسدآبادی در ۱۲۱۷ خورشیدی در خانواده ای مذهبی و از سادات حسینی در اسدآباد همدان چشم به جهان گشود.

نبوغ ذاتی، هوش سرشار و فراست قوی سیدجمال او را از همان کودکی در پی تجزیه و تحلیل محتوای داستان ها به آفاقی دیگر سوق می داد و از همان ایام کودکی به فکر چاره و علاج دردها و رنج ها افتاد.

او در همان دوران کودکی برای یادگیری علوم و فنون مختلف به قزوین رفت و پس از کسب آموزش های لازم در زمینه های ادبیات عرب، منطق، فقه و اصول در حوزه علمیه این شهر، راهی تهران شد و در آنجا از محضر آیت الله «سید محمد صادق طباطبایی» همدانی بهره های فراوانی برد و اینگونه تحسین استادان خویش را برانگیخت.

آوازه فراست و نبوغ وی، عالمان نجف، کربلا و سامرا را به حیرت واداشته بود وی برای فراگیری و کسب تجربه های بیشتر و بنابر توصیه استادانش روانه شهر بمبئی در هندوستان شد.

سیدجمال الدین اسدآبادی در نوجوانی فعالیت های اصلاحی و سیاسی خود را با مشاهده استعمار انگلیس بر هندوستان آغاز کرد و به بررسی علت های ضعف مسلمانان پرداخت و به دلیل حضور همه جانبه انگلیسی ها در آن کشور به ناچار راهی عثمانی و از آنجا به مصر و فرانسه رفت و پس از مدتی به ایران بازگشت و چندین بار تبعید و اخراج شد.

این اندیشمند سیاسی سال های پایانی عمر خود را در عثمانی به سر برد و سلطان عبدالحمید سلطان عثمانی از حضور سید جمال الدین اسدآبادی در این کشور برآشفت و دستور قتل او را صادر کرد. سرانجام سیدجمال الدین اسدآبادی را در ۱۸ اسفند ۱۲۷۵ خورشیدی مسموم کردند و به شهادت رساندند.

۱۸ اسفند سالروز شهادت سیدجمال الدین اسدآبادی در تقویم کشور به نام روز «بیداری اسلامی» نام گذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha