اجرای راه‌آهن اینچه‌برون- شاهرود، انتظار فعالان اقتصادی گلستان از دولت مردمی
عکس آرشیو است

گرگان- ایرنا- جمعی از فعالان اقتصادی گلستان عملیاتی‌شدن راه‌آهن اینچه‌برون- شاهرود و اتصال آن به جنوب کشور را یکی از طرح‌های مطالبات مهم استان از رییس جمهور برای رونق حمل و نقل کالا از طریق ریلی گلستان می‌دانند.

به گزارش ایرنا، کارشناسان اقتصادی گلستان با اشاره به جایگاه و نقش مهم مرز اینچه‌برون در صادرات و ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه و اورآسیا، چین و شانگ‌های، اتصال اینچه‌برون به کریدور شمال و جنوب از مسیر اینچه برون- گنبدکاووس- آزادشهر و شاهرود یک نیاز اساسی برای توسعه اقتصادی استان گلستان و کشور بوده و سرمایه‌‎گذاری در عملیاتی شدن این طرح مقرون به صرفه است.

اکنون جابجایی کالا در مسیر اینچه برون به داخل کشور از طریق راه آهن اینچه برون- گرگان- ساری- گرمسار به داخل و جنوب کشور صورت می‌گیرد.

براساس تفاهم همکاری‌های حمل ونقلی ایران و روسیه در پایان هشتمین اجلاس همکاری‌های حمل ‌و نقلی ۲ کشور در آبان ماه ۹۵، قرارداد برقی کردن خط‌ آهن گرمسار- اینچه‌برون منعقد و مقرر شد این پروژه از محل اعتبارات دولتی روسیه تأمین مالی شود.

این طرح شامل بسته‌های کاری برقی سازی مسیر، تامین لکوموتیوهای برقی، ساخت و تجهیز دپوهای تعمیراتی لکوموتیو، اصلاح مسیر و توسعه خطوط ایستگاه ها، ارتقای سیستم علائم و ارتباطات و تامین ماشین آلات نگهداری شبکه برق بود و طول مسیر ریلی در حال بهره‌برداری اینچه برون - گرمسار ۴۹۵ کیلومتر و دارای ۳۲ ایستگاه ، ۹۵ تونل و یکهزار و ۵۰۰ پل و آبرو است.

اجرای طرح برقی کردن راه‌آهن گرمسار- اینچه‌برون با دستور وزیر وقت راه و شهرسازی در تیرماه سال ۱۳۹۷ به صورت همزمان در تهران، گرگان و ساری آغاز شد که اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان، طرح ایجاد راه آهن اینچه برون- گنبدکاووس- آزادشهر- شاهرود را برای اتصال این گمرک مرزی به جنوب کشور در راستای جلوگیری از اسراف سرمایه‌گذاری با برقی کردن محور در حال بهره‌برداری اینچه برون به گرمسار پیشنهاد داد و با جدیت نیز پیگیری عملیاتی شدن آن است.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان یکی از حامیان اصلی اجرای طرح مزبور، گفت: سرمایه‌گذاری در ایجاد راه آهن اینچه‌برون به گنبدکاووس، آزادشهر و شاهرود و اتصال آن به سایر نقاط کشور به ویژه دریای خلیج فارس، راه رونق پایدار اقتصادی این استان شمالی بوده که باید شتاب بیشتری در بهره‌برداری از آن با همت مسوولان دولتی صورت گیرد.

علی محمد چوپانی به خبرنگار ایرنا افزود: اجرایی شدن طرح مزبور ۵۲۶ کیلومتر از طول مسیر فعلی در حال بهره‌برداری اینچه برون به گرمسار کاسته و ضمن کاهش سرمایه‌گذاری در ایجاد آن به میزان یک پنجم هزینه برقی کردن راه‌آهن اینچه برون به گرمسار، جلوگیری از ترافیک به خاطر داشتن شیب استاندارد، حمل بار طی ۶ روز، ظرفیت جابجایی ۲۴ میلیون تن کالا به صورت رفت و برگشت طی سال را فراهم خواهد کرد.

وی ادامه داد: زمان جابجایی کالا در مسیر اینچه برون به گرمسار و جنوب کشور بین ۲۸ تا ۲۵ روز به طول می انجامد و ۱.۵ میلیون تُن در سال است.

وی خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی گرگان به عنوان بخش خصوصی خیلی پیگیر عملیاتی شدن طرح مزبور بوده ولی فرصت ها را از دست می رود.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گلستان گفت:عملیاتی شدن خط ریلی اینچه برون به شاهرود مجوز پدافند غیرعامل را دریافت کرده است.

محمدتقی محمدی در آبان ماه سال جاری در مصاحبه ای به خبرنگاران رسانه های استان افزود: اجرای راه آهن اینچه برون به شاهرود جزو طرح ‌های مهم که از ماده ۲۳ قانون الحاق استفاده می‌شود، قرار دارد و توسط این سازمان با عملیاتی شدن آن موافقت کرده است.

بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقدند: احداث راه آهن اینچه برون - گنبد - آزادشهر - شاهرود می‌تواند گِره کمبود زیرساخت‌های توسعه‌ای گلستان را باز کند و ارتباط این استان با کشورهای آسیای میانه را از طریق این خط ریلی و اتصال آن به خطر سراسری شمال - جنوب بیشتر و فرصت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این استان شمالی را بیش از پیش فراهم کند.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای طرح ریلی اینچه برون به شاهرود به‌عنوان یکی از مطالبات مردم و فعالان اقتصادی گلستان به توسعه و رونق اقتصادی استان کمک زیادی می‌کند.

امانقلیچ شادمهر در جمع اعضای شورای اداری گنبدکاووس در مرداد امسال افزود:احداث این خط ریلی به‌عنوان کوتاهترین، به صرفه‌ترین و اقتصادی‌ترین مسیر اتصال گمرک و منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون گلستان به کریدور شمال- جنوب برای توسعه و رونق اقتصادی این استان شمالی بسیار ضروری است.

شادمهر با تاکید برضرورت تلاش مدیران گلستان برای اجرایی شدن این پروژه ریلی ملی و پرهیز از بخشی نگری در آن، تصریح کرد: احداث این خط آهن باتوجه به اجرایی شدن منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون و نیز بازار ۲۰۰ میلیون نفری کشورهای آسیای میانه می‌تواند به توسعه و رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال برای جوانان این استان کمک کند.

اجرای راه‌آهن اینچه‌برون- شاهرود، انتظار فعالان اقتصادی گلستان از دولت مردمی

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه نیز در سفر اخیر ( آذرماه سال ۱۴۰۲)به گلستان و نشست با استاندار و برخی مدیران کل استان گلستان در گمرک اینچه‌برون،با منتفی دانستن بحث برقی کردن راه‌ آهن اینچه‌برون - گرمسار، افزود: در سفر دوم رییس جمهور به گلستان مسیر جدید و کوتاهتر ریلی از اینچه‌برون به کردیور شمال به جنوب مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

منطقه مرزی اینچه برون در شمال شهرستان گنبدکاووس و در جوار مرز ایران و ترکمنستان، محل پیوند راه آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران است که در آذر ماه سال ۱۳۹۳ ارتباطی ریلی این گمرک مرزی با حضور روسای جمهوری سه کشور راه اندازی و خط آهن منطقه تا چین نیز امتداد پیدا کرد و در دولت سیزدهم نیز با تقویت دیپلماسی اقتصادی استفاده از این ظرفیت در رونق تزازیت کالا با کشورهای آسیای میانه و چین رونق به خود گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha