تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی سال آینده خاتمه می یابد

قم- ایرنا- معاون پژوهش بنیاد بین المللی اسراء گفت: تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی با نام تفسیر تسنیم سال آینده با انتشار شماره ۸۰ آن به پایان می رسد .

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام سید کمال الدین عمادی روز چهارشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تنظیم و تدوین آثار، درس ها و مکتب علامه جوادی آملی در چهار محور تفسیر، فقه، فلسفه و عرفان از فعالیت های این معاونت است که هنوز به دلیل پویا بودن این استاد ایشان همواره جلوتر از فعالیت های ما هستند.

معاون پژوهش بنیاد بین المللی اسراء افزود: پژوهش های ما بر اساس آثار آیت الله جوادی آملی است و آن چه تاکنون به تحریر در آمده است، مساله محور و بر اساس نیاز جامعه بوده است.

وی ادامه داد: در یکسال گذشته در مجموع ۲۱ اثر تفسیری، فلسفی و عرفانی و هفت مجله از آثار آیت الله جوادی آملی را به چاپ رسانده ایم که از جمله می توان به ۶ جلد تفسیر تسنیم و چهار جلد کتاب فقه اشاره کرد و برای اولین بار ۱۵۰ صفحه رساله توضیح المسائل این مرجع تقلید را تدوین کرده ایم.

وی افزود: تا پایان سالجاری ۱۴ اثر پژوهشی دیگر را که در دست اقدام است وارد بازار دانش و معرفت خواهیم کرد.

عمادی یادآور شد: بیش از ۴۰۰ محقق در تدوین تفسیر قرآن تسنیم همکاری دارند.

نگرش سطحی به مسائل دینی آفت بزرگی برای جامعه است

رئیس بنیاد بین المللی اسراء گفت: در این نشست خبری اظهار داشت: افرادی با نگرش های سطحی و قشری مسائل دینی را دنبال می کنند که این موضوع آفت های زیادی برای خود آنان و جامعه در پی خواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی افزود : اگر پژوهش اتفاق نیفتد قشری نگری و سطحی گری در هر بعد و جهتی صورت می گیرد که این امر آسیب های فراوانی به جامعه بوجود می آورد.

وی عنوان کرد: از پژوهش های لازم پژوهش در حوزه دین است که اگر درست صورت نگیرد استخفاف صورت می گیرد و سطحی نگری و قشری بودن شکل خواهد گرفت و جامعه ای که در حوزه دین نگاه سطحی داشته باشد نمی تواند از آسیب‌ها در امان بماند و پژوهش نقش محکمات دین را بر عهده دارد.

واعظ جوادی افزود: عدم پژوهش آفت بزرگی برای جامعه دینی است و سنت علمی آیت الله جوادی آملی این است که محقق تا به عمق مسائل دست نیابد و تا علم شکافته نشود اقدام های بعدی سطحی خواهد بود.

وی ابراز داشت: پژوهش کاربردی اگر مترتب بر پژوهش بنیادی نباشد آفتی بیش برای جامعه نخواهد داشت. اگر سلامت فکری در مکتب اندیشه ای آیت الله جوادی آملی شاهدیم به این علت است که مبنای حرکت ایشان پزوهش است‌.

وی با اشاره به تدوین تفسیر قرآن کریم تسنیم در بنیاد بین المللی اسراء گفت: آن چه در تفسیر تسنیم مشاهده می کنیم محصول پژوهش گسترده و عمیقی است که محققان و پژوهشگران در سال های متمادی گذشته انجام داده اند.

رییس بنیاد اسراء با بیان این که پژوهش نقش مادر فکر و فرهنگ را دارد گفت: حوزویان باید به امر پژوهش اهتمام لازم را داشته باشند و این بنیاد در تلاش است تا فرهنگ پژوهش را در جامعه بگستراند و از سطحی نگری دین و این که دین را در سطح مداحی بدانیم نجات دهد.

وی بیان کرد: کشورهای صنعتی در همان رشته هایی که موفق هستند پژوهش های اساسی در دستور کار خود قرار داده اند و صنعت را در هر حدی بنگریم لحاظ مساله پزوهش در آن نقش اساسی داشته است.

واعظ جوادی با اشاره به اهمیت تکنولوژی و فناوری در پژوهش اظهار داشت: پژوهشگران باید با برخورداری از این تکنولوژی و دانش راه دسترسی به مسائل پژوهشی را برای خود تسهیل کنند و این رویکردی است که امروز در حوزه مدنظر است تا از تکنولوژی برای راهیابی به معرفت کامل تر استفاده کنند.

وی با اشاره به شعار مخالفان جمهوری اسلامی در یکسال اخیر مبنی بر زن ، زندگی و آزادی ابراز داشت: اگر از جبهه تهاجم فرهنگی سنگی بیاید باید از جبهه فرهنگی به آن جواب داد و نیازمند پژوهش هایی هستیم که در پاسخ به شعار زن ، زندگی و آزادی است و تبیین کنیم که حقیقت زن کجاست؟ چه احکام و موقعیتی دارد؟ این پاسخ ها در کتاب هایی به صورت مفصل مورد اشاره قرار گرفته که از جمله کتاب زن در آیینه جمال و جلال آیت الله جوادی آملی است.

رئیس بنیاد بین المللی اسراء ابراز داشت: یکی از راه های مواجهه با این وقایع ، انجام کارهای پژوهشی است و در این مساله بنیاد اسراء گام‌ موثری داشته است و کتاب زن در آیینه جمال و جلال از دستاوردهای تحقیقی است که آیت الله جوادی آملی دارد که به صورت بنیادین در این راه گام بر می دارد که مسیر فکری جامعه را تسطیح کند.

وی افزود: احیانا اگر سووالات و شبهاتی در ذهن جوانان وجود دارد نشانه پویایی جامعه است و مراکز علمی نباید از شبهه و سوال ترسی به دل راه دهند و پاسخگوی مسائلی چون دین گریزی باشند.

وی ادامه داد: عده ای همواره در طول تاریخ اسلام تشکیک و شبهه ایجاد کرده و سووالات وارونه ایجاد می کنند و در مقابل هم همیشه عده ای بوده اند که برابر جریان هایی چون وهابیت و بهائیت ایستادگی کرده اند.

واعظ جوادی تصریح کرد: بخشی از دین گریزی مبتنی بر سلسله رفتارهای عملی ما و مسوولان است و شبهه نظری نیسا که با مباحث نظری بتوان به آن جواب داد و اگر جرایمی چون اختلاس را شاهد باشیم رویکرد منفی داشته و موجب دین گریزی می شود.

وی ابراز داشت: دین مملو از معارف است امادمشکل دین گریزان معرفتی نیست و عمدتا با مسائل عملی و رفتاری در قبال دین مشکل دارند.

رییس بنیاد اسراء گفت: آیت الله جوادی آملی مستقیم نقدهایی بر جریان سیاسی، اجتماعی ، فکری و فرهنگی دارند و آن چه باید مورد توجه باشد این است که بنیاد اسراء باید تلاش و کوشش کند آثار ارزشمند علمی در مسائل بنیادین و کاربردی ایجاد کند.

تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی سال آینده خاتمه می یابد

آزمایشگاه علوم انسانی دیجیتال و هوش مصنوعی در بنیاد اسراء ایجاد می شود
معاون فناوری و اطلاعات بنیاد اسراء نیز در این نشست گفت: علوم انسانی دیجیتال در فضای پژوهش امروز به گونه ای است که پژوهش شبکه ای شده است بنابر این بنیاد اسرا مانند هر سازمان پژوهش نهاد در برنامه های پیش روی خود پرداخت به علوم انسانی دیجیتال را در دستور کار قرار داده است.
وحید احمدی افزود: طی یکسال گذشته شاهد استفاده از هوش مصنوعی در بنیاد اسراء بودیم و بنیاد به این نقطه رسید که آزمایشگاه علوم انسانی دیجیتال و هوش مصنوعی را ایجاد کند و هفته آینده این آزمایشگاه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
وی ادامه داد: بنیاد اسراء در حوزه علوم انسانی و اسلامی دیجیتال با بهره گیری از فناوری به دنبال آن است که در قالب هوش مصنوعی کار کند تا خدمات جدیدی در اختیار پژوهشگران قرار دهد.
وی افزود: کل آثار آیت الله جوادی آملی به صورت دیجیتال تولید شده است و در گام بعدی بزودی فایل های دیجیتال در پلتفرم به صورت دیجیتال در اختیار محققان قرار می گیرد که نزدیک به ۳۰۰ ترابایت است و کار سنگینی از نظر فنی است که ۵۰ درصد آن انجام شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha