تقویت دهیاری‌ها و شوراها برای پیشرفت روستاها ضروری است

دزفول- ایرنا- رئیس شورای اسلامی شهرستان دزفول با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت شوراها مطابق با قانون گفت: تقویت دهیاری‌ها و شوراها برای پیشرفت روستاها ضروری است.

به گزارش ایرنا علیرضا زمانی راد روز پنجشنبه در نخستین نشست همدلی و همیاری شهرهای پایتخت مقاومت ایران در سالن همایش‌های دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول افرود: حضور مردم در صحنه موجب پیروزی در تمام حوزه‌ها می‌شود که این حضور در نظام اسلامی در شوراها متبلور می‌شود.

وی با انتقاد از استفاده نکردن ظرفیت شوراها به عنوان یک نهاد مردمی ادامه داد: شوراهای روستاها مهمترین شوراها هستند و می‌توانند با پیشبرد امور فرهنگی، اقتصادی و رفاهی از طریق جلب مشارکت مردم، نقش مهمی در کشور ایفا کنند.
رئیس شورای اسلامی شهرستان دزفول همچنین با انتقاد از برگزار نشدن جلسات برخی شوراهای روستاها اظهارکرد: شوراها، شهرداران و دهیاران باید برای همفکری و رفع مشکلات نشست‌هایی با یکدیگر داشته باشند.

وی افزود: هر روستا با توجه به امکانات و درآمد خود شاید نتواند به تنهایی اقدامی برای رفع مشکلات خود انجام دهد ولی با بسیج امکانات سایر روستاها می‌توان اقدامات خوبی برای رفع مشکلات انجام داد برای مثال می‌توان با شناسایی و بسیج امکانات لجستیکی شهرستان اقدام به رفع یک مشکل خاص در یک روستا کرد.

زمانی‌راد شورای شهرستان را حلقه واسط همه شوراها و شورای بخش را جمع کننده اراده شوراهای بخش دانست و گفت: نشست همدلی و همیاری شهرهای دزفول پایتخت مقاومت ایران برای شناخت یکدیگر و هماهنگی شوراها و شهرداران برگزار شده است.

وی با بیان اینکه دزفول نمونه باید در تمام شهرها و روستاهای خود نیز نمونه باشد، افزود: بیکاری، اعتیاد، دخانیات و بی‌سوادی در برخی روستاهای کشور به صفر رسیده است که ما نیز باید در این مسیر گام برداریم.

رئیس وشوای اسلامی شهرستان دزفول گفت: شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای شهرستان دزفول باید به الگوی همدلی در بین شوراهای کشور تبدیل شوند.

وی با تاکید بر اینکه تک تک شوراها می‌توانند در رفع مشکلات موثر باشند، افزود: آماده پیشنهادهای شوراها، دهیاران و شهرداران هستیم و از چند دهیاری خوب کشور سرکشی می‌کنیم.

تقویت دهیاری‌ها و شوراها برای پیشرفت روستاها ضروری است

شهرداری‌ها در امور مالی و عمرانی درگیر دستورالعمل‌ها شده‌اند
محمد عتاب اهوازی شهردار دزفول نیز در این نشست با اشاره به تاریخچه‌ای از شکل گیری شهرداری‌ها گفت: در حال حاضر یکهزار و ۲۴۳ شهر در کشور وجود دارد که شاید تعداد شهرداری‌های با تراز مثبت از انگشتان دست هم کمتر باشد.
وی با تاکید بر لزوم بررسی دلایل موفق نبودن شهرداری‌ها افزود: مردم، کارکنان، مسوولان و خود شهرداران نیز از شرایط کنونی ناراضی هستند.
عتاب اهوازی با اشاره به انقلاب صنعتی در غرب و روی آوردن کارخانجات به صنعتی شدن بیان کرد: کشورهای غربی بعد از بهره کشی از کشورهای شرقی و آفریقایی و انقلاب صنعتی به این نتیجه رسیدند که باید در مدیریت شهری تحول ایجاد کنند.
وی افزود: تغییر و تحولات زیادی در مدیریت شهری رخ داد و سازمان ملل در قرن ۲۱ پنج محور مصوب کرد که شهرداران می‌بایست حول این محورها فعالیت کنند لذا مدیریت زیرساخت‌های شهری، امور مالی، زیست محیطی و ریشه کنی فقر در دستور کار قرار گرفت.
شهردار دزفول با بیان اینکه ساختار شهرداری‌های ما از شهرداری‌های غربی الگو گرفته‌ است، افزود: بعد از انقلاب اسلامی، خصوصی سازی و استقلال شهرداری‌ها از معاونت فنی استانداری‌ها در دستور کار قرار گرفت و شهرداری به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی شناخته شد.

وی با بیان اینکه شیوه نامه مدیریت شهری سازمان ملل از شیوه مدیریت شهری پیامبر اسلام در مدینه الگو گرفته است، افزود: پیامبر اسلام در نخستین اقدام در راستای مدیریت شهری نام یثرب را به نام نیک مدینه تغییر داد و اماکن خاص را محترم شناخت.
عتاب اهوازی گفت: بعد از انقلاب اسلامی در ایران، دنیا منتظر این بود که ما مدل مدیریتی خود را معرفی کنیم که می‌توان مدل مدیریت ایران را در نیروهای مقاومت مشاهده کرد.
وی افزود: درحالیکه بودجه مقاومت با امپریالیسم قابل مقایسه نیست ولی جبهه مقاومت با ایدئولوژی خود اثر بیشتری در منطقه دارد.
شهردار دزفول با بیان اینکه شهرداری‌ها تا می‌خواهند کاری در حوزه مالی و عمرانی انجام دهند، درگیر دستورالعمل‌ها می‌شوند، اظهارکرد: با توجه به اینکه یک مدل غیربومی انتخاب کردیم لازم است جایگاه ساختار شهری را مشخص کنیم، اگر تصدی گری دولت داریم باید دولت شهرداری را کمک کند.
وی با تاکید بر لزوم بهره گیری از وضعیت موجود افزود: امام راحل همواره از لفظ امت استفاده می‌کرد ولی واژه شهروند و سیتیزن وارد فرهنگ لغت ما شد.

عتاب اهوازی گفت: تراز شهر چمران ماهشهر به شدت مثبت است که این موفقیت با اتکا به بخش حقوقی است.

تقویت دهیاری‌ها و شوراها برای پیشرفت روستاها ضروری است

مسوولان نظام اسلامی باید انتقادپذیر باشند
امام جمعه شهر امام نیز در این نشست با اشاره به اهمیت برگزاری نشست همدلی شوراها در راستای حرکتی جهادگونه گفت: پیامبر اسلام همواره بر کنار هم قرار گرفتن مومنان تاکید داشتند لذا اگر می‌خواهیم جامعه زیبایی داشته باشیم باید در کنار یکدیگر قرار گیریم.

حجت الاسلام احمد فیض الاسلام با بیان اینکه همکاری با یکدیگر سبب بارور شدن خرد جمعی می‌شود، افزود: این نشست با هدف خدمت برگزار شده است و خداوند متعال دست خدمتگزاران واقعی را خواهد گرفت.
وی با تاکید بر لزوم انتقادپذیری مسوولان نظام اسلامی ادامه داد: مسئولی که انتقادپذیر نباشد شکست می‌خورد.

امام جمعه شهر امام با تاکید بر لزوم امانتداری رسانه‌ها و خودداری از بیان مطالب غیرواقعی علیه مسوولان گفت: نباید از انتقاد جامعه نگران شد اگر خداوند بخواهد، لطف خود را شامل حال مسوول می‌کند.
وی افزود: پذیرش گلایه حتی اگر بی جا باشد منجر به دلگرمی مردم به مسوول مربوطه می‌شود.

پخش کلیپی از طرح‌های عمرانی شهرداری دزفول و همچنین برگزاری کاگروه تخصصی درخصوص شوراها از دیگر بخش‌های این نشست بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha