چمران: سرعت نوسازی از فرسودگی بافت‌های شهری کمتر است

تهران بزرگ - ایرنا - رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: نوسازی بافت‌های فرسوده در کشور شتاب گرفته اما واقعیت این است که سرعت نوسازی این بافت‌ها هنوز هم از فرسودگی آن کمتر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی چمران روز پنجشنبه در همایش نهضت تامین مالی کلانشهرها در برج میلاد افزود: آبادانی شهر و کشور مهم است و شهرداری‌ها همت بزرگی در این راه دارند.

وی اظهار کرد: مردم فرق زیادی بین دولت و شهرداری‌ها نمی‌بینند و اگر کاری انجام شود از مجموعه نظام راضی هستند برعکس هم اگر اتوبوس نداشته باشیم و مردم نارضایتی پیدا کنند از مجموعه ناراحت می‌شوند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: البته از مقوله آبادانی روستاها نباید به سادگی گذشت چرا که اگر از آن غافل شویم، حاشیه نشینی در کلانشهرها ایجاد می‌شود.

چمران این رو هم گفت که چهار هزار هکتار بافت فرسوده در پایتخت به ۶ هزار هکتار رسیده و سرعت نوسازی از فرسودگی بافت‌ها کمتر است.

به گفته وی، تسهیلاتی از جمله بخشش جرایم ماده ۱۰۰ و معاف از پرداخت عوارض در نوسازی اجرایی شده اما طلب تخفیف ۵۰ درصدی شهرداری‌ها که قرار بود دولت بپردازند هنوز داده نشده است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهرداری تهران سالیان سال است که در بافت فرسوده تخفیف ۱۰۰ درصدی عوارض می‌دهد و براساس مصوبه مجلس باید ۵۰ درصد تخفیف پرداخت می‌کردیم، مجلسی ها می‌گویند در سازمان برنامه و بودجه این تخفیف ۵۰ درصدی در بودجه دیده نشده تا دولت به شما پرداخت کند.

وی تاکید کرد: گاهی حقوق کارگران و کارمندان شهرداری عقب می‌افتد و آنها تحصن می‌کنند، حق هم دارند شما در نظر بگیرید در این شرایط مالی باید پروژه‌های بزرگ عمرانی هم انجام شود.

چمران افزود: وزارتخانه‌ها خودشان بودجه دارند اما شهرداری نه؛ یک زمانی به شهردار اختیاری دادند که تراکم فروشی و درآمدزایی کند؛ امروز آسیب آن را در تهران از ترافیک، آلودگی هوا، اتلاف وقت و انرژی می‌بینیم، چرا آن کار را کرد؟ چون گفتند ما به شما پول نمی‌دهیم، بروید هر مدلی که می‌توانید پول در بیارید، گو اینکه بعد آن به شهرداری‌ خرده گرفتند.

وی ادامه داد: از قیمت بلیت مترو و اتوبوس در شهر تهران را یک سوم باید دولت، یک سوم مردم و یک سوم شهرداری بپردازد تا استفاده از وسایل نقلیه عمومی بیشتر شود اما در واقع این گونه نیست؛ با من تماس می‌گیرند که اتوبوس نیست من چطور بگویم ساخته شده اما وزارت کشور پولش را نداده و کار روی زمین مانده است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: تامین مالی یعنی این تعهدات هم اجرایی شود ولی سهم مشارکت مردمی را نباید فراموش کنیم؛ ما در کشور و نه فقط در تهران نتوانستیم از مشارکت مردم استفاده کنیم.

چمران گفت: فروش مسکن متری چند بار در تهران اجرا شد اما درست نه! این ایده عملیاتی نشد و فقط مردم سودشان را گرفتند اما اصل موضوع عملیاتی نشد و از یاد نبریم جلب اعتماد مردم مهم است.

وی یادآور شد: مردم خیلی محلات به ما می‌گویند حاضریم خودمان این پل را در محل احداث کنیم باید با مکانیزم درست از این توان استفاده کرد جوری که اعتماد و سرمایه اجتماعی مردم از بین نرود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha