۲۵ آذر ۱۴۰۲، ۸:۴۸
کد خبر: 85323473
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روستای چشمه رعنا اقلید میزبان برنامه های آموزش احیای تالاب کافتر

شیراز - ایرنا- در ادامه برنامه های کارگاهی توانمندسازی جوامع محلی حوزه تالاب کافتر که با مشارکت اداره کل محیط زیست استان فارس و انجمن اندیشه نیکان طبیعت زاگرس در حال اجراست سومین جلسه آموزشی خانواده ها در محل حسینیه صاحب الزمان (عج) روستای چشمه رعنا برگزار شد. این نشست با ترویج آموزش ، ابتکارات و اندیشه های نو برای احیای تالاب خشکیده کافتر را بازبینی کرد.

نشست احیای تالاب کافتر و آموزش ساکنان جوامع محلی با مربی گری جمالی یکی از کارآفرینان برتر شهرستان اقلید روز جمعه برگزار شد، در این کارگاه که با استقبال خوب دانش آموزان و تعدادی از بانوان همراه بود حاضرین در جلسه در دو گروه آموزش دیدند.

جمالی نحوه برش عروسک با دو اندازه بزرگ و کوچک، طرز دوخت و برش، آموزش ساخت عروسک بزرگ و کوچک خرگوش از طریق ترسیم الگوی آموزشی را بیان کرد.

سیدضیاء شریفی دبیر انجمن اندیشه نیکان طبیعت زاگرس و مجری طرح توانمندسازی جوامع محلی حوزه تالاب کافتر نیز در حاشیه این کارگاه اظهار داشت: بنا داشتیم طرح آموزش خانواده ها را در طول دوره به صورت متمرکز اجرا کنیم که با توجه به مشکلات پیش رو از جمله مشکل ایاب و ذهاب جوامع محلی ، کمبود زمان، کوتاه بودن روزها و سرمای هوا تصمیم بر آن شد که از برنامه های بعدی کارگاههای آموزشی به صورت چرخشی برگزار شود.

شریفی، با توجه به مشغله های زندگی بانوان روستایی و نیز فاصله زیاد روستاهای اطراف، از استقبال خانواده ها و هم چنین مسوول پایگاه مقاومت بسیج حضرت زینب (س) تقدیر و تشکر کرد و ادامه داد: بانوان با توسعه مشاغل خانگی نقش تاثیر گذاری در فرهنگ سازی احیای تالاب ها دارند.

در ادامه و پس از اتمام جلسه آموزشی گروه اول، یک کارگاه آموزش مباحث محیط زیستی با حضور بهرام میرزایی دبیر انجمن دوستداران زاگرس سبز اقلید و سرحد برگزار شد.

در این کارگاه شرکت کنندگان با مباحث انواع آب، کمپوست، انواع زباله، تعریف تفکیک و تجزیه زباله و شیرابه و هم چنین طرح جمع آوری درب بطری آشنا شدند.

علی بخش نجاتی رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اقلید هم با مهم برشمردن احیای کافتر خواستار بهره گیری از حداکثر ظرفیت ها برای احیای این تااب شد و گفت: خشکی تالاب کافتر زیان های جبران ناپذیری به ساکنان جوامع محلی می زند.

روستای چشمه رعنا اقلید میزبان برنامه های آموزش احیای تالاب کافتر

در پایان به ۱۰ نفر از شرکت کنندگان به هر کدام یک لیوان شخصی اهدا شد و ضمن آشنا ساختن شرکت کنندگان با فواید استفاده از لیوان شخصی به جای لیوان یکبار مصرف جلسه به اتمام رسید.انتهای پیام

توانمند سازی جوامع محلی حوزه تالاب کافتر و افق های امید بخش
در ادامه پیگیری و تشکیل جلسات هماهنگی جهت اجرای هر چه بهتر طرح آموزشی توانمند سازی جوامع محلی حوزه تالاب کافتر همچنین جلسه هماهنگی با حضور تعدادی از مسوولان پایگاه‌های بسیج و مسوولان محلی در محل پایگاه مقاومت بسیج روستای خنجشت تشکیل شد.

زارعی فرماندهی پایگاه بسیج خنجشت موضوع جلسه را بررسی و همکاری در اجرای برنامه های آموزشی انجمن اندیشه نیکان طبیعت زاگرس در حوزه تالاب کافتر عنوان کرد.

سیدضیا شریفی دبیر انجمن و مجری طرح نیز ضمن عرض سپاس از حضور اعضای حاضر در جلسه به برشمردن اهداف و برنامه های طرح توانمند سازی جوامع محلی حوزه تالاب کافتر پرداخت و از پایگاه‌های مقاومت بسیج تقاضای همکاری و مشارکت در اجرای طرح و حضور در جلسات آموزشی کرد.

حاضرین در جلسه چند پیشنهاد مطرح کردند که از جمله آن اجرای جلسات کارگاهی به صورت چرخشی در هر سه روستای حوزه تالاب کافتر، برنامه ریزی و هماهنگی جهت حضور در جلسات پایگاه‌های بسیج، استفاده از مناسبت‌های پیش رو و اجرای جلسات آموزشی، استفاده از ظرفیت جهاد کشاورزی و جوامع ملی است.

شریفی ضمن برشمردن اقدامات صورت گرفته و پاسخ به سوالات حاضرین با توجه به پیشنهادات مطرح شده، قول داد که جلسات آموزشی به صورت کارگاهی برگزار شود و از دیگر پیشنهادات ارائه شده هم استقبال کرد.

علی بخش نجاتی رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اقلید هم با مهم برشمردن احیای کافتر خواستار بهره گیری از حداکثر ظرفیت ها برای احیای این تااب شد و گفت: بسیاری از ساکنان جوامع محلی از شکیدگی تالاب کافتر زیان دیده اند ، ترویج آموزش صنایع دستی و تولیدات خانگی راهی برای تامین معیشت خانوارها و کاستن از زیان های خشکیدگی تالاب است.
دریاچه کافتر در شهرستان اقلید به رغم بارش‌های نسبتا مناسب امسال و سال‌های گذشته همچنان در حسرت طعم پرآبی له له می‌زند ، بستر تفتیده آن شوره زاری است که میزبانی را از پرندگان مهاجر دریغ می‌کند ، برخی از صاحبنظران و فعالان زیست محیطی معتقدند ایجاد موانع برداشت آب در مسیر رودخانه شادکام و حوضه آبریز موجب عدم آبگیری کافتر بوده است.

شهرستان اقلید در فاصله ۲۲۰ کیلومتری شمال شیراز دراستان فارس قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha