بزم غریبانه ها در لرستان/ همنوایی شهدای گمنام با قبر بی نشان

خرم آباد - ایرنا - لرستان امروز همزمان با سالروز شهادت فاطمه زهرا (س) و غم فراغ بانوی پهلو شکسته، منزلگاه سه شهید گمنام شده است تا هم نوایی آب و آیینه در غربت شهدای گمنام و قبر بی نشان مادر طنین انداز شود.

به گزارش ایرنا، “شهید گمنام سلام” از بلندگوهای میدان شهر پخش می شود، همه چیز برای یک استقبال متفاوت مهیاست، مهمان ها نزدیک شده اند و جمعیت منتظر نشسته رفته رفته جان می گیرند، می ایستند و به سمت میهمانشان می روند؛ مویه های لری از دل تنگ مادران و خواهران لر بر می خیزد؛‌ طنین روله روله در آسمان شهر سایه افکنده است و تداعی غربت این شهدا با غربت دخت پیامبر اسلام بر دل ها چنگ می زند.

سه پرستوی عاشق بر روی شانه های شهر تشییع می شوند، طواف عشق بر گرد تابوتشان رقم می خورد، نوای یا زهرا طنین انداخته و به راستی چه مراسم باشکوهی برای پسران فاطمی برگزار شده است.

لرستان که از هفته گذشته حال و هوای غربت شهیدان را در سینه دارد امروز در میان پیوند غربت شهدای گمنام و بی نشانی قبر بانوی پهلو شکسته به سوگ نشسته است، راستی چه پیوند عجیبی است میان مادر و پسران شهیدی که غربتشان دل ها را می سوزاند.

ضیافت زیبایی ها برپا شده است، پسران غربت به دیار لاله های سرخ آمده اند و حالا همه برای این شهدای تازه از راه رسیده مادری می کنند، دختران و زنان سرزمین لرستان پرستوهای بی نشان را در روز شهادت بانوی آب و آیینه استقبال می کنند و شهادت مادر سادات را با اندوه مادران چشم انتظار شهدا به سوگ می نشینند.

بزم غریبانه ها در لرستان/ همنوایی شهدای گمنام با قبر بی نشان

اشک ها سرازیر و پرستوهای بی نشان همچون نگین های ارزشمندی بر حلقه دستان مردم خرم آباد تشییع می شوند، هنوز هم مادران در نقش اول این حماسه ظاهر می شوند، بساط اسپند و نقل برپاست، اشک ها و هلهله های خوشامدگویی در هم آمیخته و پرواز این بار بر روی زمین تجربه می شود.

بی شک امروز روز مادران است، پس سهم میزبانی شان از شهیدان گمنام هم بیش از مردان است، زنانی که از یکسو با استقبال از شهدای گمنام به جای مادران و خواهران چشم انتظار، سنگ تمام می گذارند و از طرفی در غربت دخت نبی اسلام مویه سر داده و از عمق جانشان مادرانه هایی به وسعت بیکرانه های تاریخ برای فرزندان فاطمه می سرایند.

قهرمانان روزهای جنگ و گلوله امروز در زمانه اقتدار و صلابت به میهن بازگشته و حماسه ها دوباره تداعی می شود، سه شهید گمنام امروز در اوج بی نشانی مزاری دارند و حلقه جوانان نسل سوم و چهارم به رسم سپاس و قدردانی گرد شمع وجودشان پروانه وار شکل گرفته است .

لرستان بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ شهید را تقدیم نظام و انقلاب و واژه شهادت را به خوبی تفسیر کرده است، مردمش در بیکرانه های ایثار و ولایتمداری جانها سپرده اند و و هزاران زن و دختر لر امروز مادر و خواهر شده اند برای پسران غریب، اینجا موج قدردانی تابوت این شهدا را در برگرفته و این روزها خاک لرستان به خود می بالد که غیور جوانان وطن را نه غریبانه، بلکه از عمق جان در آغوش کشیده است.

مردم این دیار راه و رسم استقبال از پرستوهای عاشق را خوب بلد شده اند و امروز نیز سه شهید گمنام بر روی دستان مردم قدرشناس خرم آباد تشییع و برای خاکسپاری راهی کوهنانی، سپیددشت و فیروزآباد شدند تا جوانان غیور سال های حماسه و نبرد همزمان با روز شهادت مادر غربیشان در خاک شهیدپرور لرستان آرام بگیرند.

سه شهید گمنام عملیات های خیبر، کربلای ۶ و بدر از هفته گذشته تاکنون میهمان شهرهای مختلف لرستان بوده اند و امروز نیز پس از تشییع بر روی دستان مردم ولایی خرم آباد؛ در شهرهای خاک سپرده می شوند.

شهید گمنام ۲۲ ساله ای که در منطقه جزیره مجنون و عملیات خیبر به شهادت رسیده در کوهنانی، شهید گمنام ۲۰ ساله ای که در منطقه سومار و عملیات کربلای ۶ به شهادت رسیده در سپیددشت و شهید گمنام ۱۸ ساله ای که در منطقه شرق دجله و عملیات بدر به شهادت رسیده در فیروزآباد به خاک سپرده می شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha