مشهدالرضا سوگوار پرپر شدن یاس باغ نبوی

مشهد- ایرنا- مشهدالرضا در سالروز شهادت دخت نبی مکرم اسلام (ص)، حضرت فاطمه زهرا (س) یکپارچه غرق در عزا و ماتم است و پرچم ها و پارچه های سیاه سوگ به مثابه چادری سیاه بر شهر امام رضا (ع) سایه انداخته است.

به گزارش ایرنا، برخی عبارات سوزناکی در وصف ام الائمه بر پرده های سیاه سطح شهر خودنمایی می‌کند که سوز و گداز دلهای شیفته اهل بیت (ع) را در غم شهادت جانسوز حضرت صدیقه کبری (س) مضاعف می کند، آنجا که می گوید "فاطمه جان! تو ستون استحکام عرش هستی، برخیز و اینطور به زمین نیفت، چرا که در این صورت آسمان به زمین سقوط می‌کند"، یا "برخیز و این گونه رنجور به دیوار تکیه نده که تو پشتیبان همه عالم هستی. برخیز و این زخم‌ها را پنهان کن تا دشمن نتواند آرزوی پیروزی برای خود بکند".

از چند روز قبل که دهه فاطمیه آغاز شده است، خانه های مومنان و دلباختگان نبوی ماتمکده شده است، جمعیت عزاداران گرد هم آمده و مرثیه سرایی می کنند که "با رفتنت ای فاطمه، از خانه صفا رفته،‌ زینب به حسین گوید، مادر به کجا رفته، این خانه پس از زهرا، گردیده عزا خانه، زهرای مرا کشتند تنها و غریبانه".

به گواهی شب و زمزمه مرغ سحر، اهل مشهد در شب شهادت حضرت فاطمه (س) بیدار بودند و تا به صبح سوگواری کردند، نذری های این ایام تنها بهانه ای برای دور هم جمع شدن سوگواران بود تا مجلس عزای بانوی دوعالم را پرشورتر برگزار کنند.

سوگواران سفره ای به وسعت شهر گسترانیده اند تا زائران خسته از راه رسیده را پذیرایی کنند، همانها که فرسنگها راه پیموده اند تا در سالروز شهادت بزرگ بانوی شیعیان به پابوس فرزند بزرگوارش علی بن موسی الرضا (ع) رسیده و عقده های دل غمبارشان را در کنار پنجره فولاد و روضه منوره اش بگشایند.

زائران و مجاوران شمس الشموس، انیس النفوس در فراق یاس نبی (ص) با علی (ع) همناله شده اند، با او که به آسمان می نگرد و خدا را شاهد تشییع پیکر همسرش می گرداند، با او که در سکوت بنا به وصیت همسرش، پیکرش را در خفا تشییع و تدفین می کند، اما کدام دست یاریگر امیر مومنان است که خورشید را در دل سیاه زمین پنهان کند؟

امروز یاران علی (ع) در مشهدالرضا رخت سیاه بر تن کرده و سینه زنان بر گرد ضریح منور فرزند فاطمه (س) چرخیده و اشک ماتم می ریزند، دستها را بر پنجره فولاد حرمش گره کرده و فریاد "وامصیبتا" سر می دهند، ضجه های زنان سیاهپوش این مجلس سرودی غمبار بر سوگواره یاس نبوی است که تابوت خالی او را بر دوش گذاشته و بر اندوه هجران ام ابیها می گریند.

این روایت مشهدالرضا در سالروز شهادت حضرت فاطمه الزهرا (س) است، پنج هزار زائر پیاده ایرانی و غیرایرانی امروز به مشهد رسیده و به زیارت بارگاه رضوی شتافته اند و به عشق زهرای مرضیه (س) هیاتی از عزاداران فاطمی به راه انداخته اند.

امروز در مشهد الرضا محشر کبری برپاست، عزاداران فاطمی دسته دسته از گوشه و کنار شهر به سمت حرم مطهر رضوی به راه افتاده اند تا در کنار سایر مومنان و خادمان بارگاه امام رضا(ع) به سوگواری پرداخته و روزی دیگر از عزاداری پرشور شیعیان برای بانوی بزرگ اسلام را در تاریخ این شهر به ثبت برسانند.

مشهدالرضا سوگوار شهادت یاس باغ نبوی

سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) مصادف با فاجعه غمبار و جانسوز کشتار بی رحمانه مردم غزه و شهادت هزاران زن و کودک بی گناه است که دل بانوی ما را به درد آورده است و امروز عزاداران با داغ بیشتری بر سینه می زنند و اشک ماتم می ریزند، امروز روز عزاداری برای شهیدان غزه نیز هست، پرچم فلسطین در میان شهر به اهتزاز درآمده است و سوگواران زیر سایه آن به عزاداری پرداخته اند، «صدف چشم من از داغ تو گوهر بارست، چه کنم؟! کار علی بی تو به عالم، زارست»!

همزمان با شب شهادت حضرت فاطمه (س) پس از اقامه نماز مغرب و عشا در حرم رضوی، آیین شام شهادت با قرائت زیارت امین الله آغاز شد و با سخنرانی آیت الله کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران پیرامون ویژگیها و شخصیت حضرت زهرا(س) و مرثیه سرایی ذاکران اهل بیت(ع) به پایان رسید.

آیین عزاداری روز شهادت حضرت زهرا(س) امروز نیز در رواق امام خمینی(ره) آغاز خواهد شد، سخنرانی حجت الاسلام «محمدتقی عبدوس» از کارشناسان مذهبی و مرثیه سرایی ذاکران اهل بیت(ع) از جمله برنامه‌های امروز این آیین خواهد بود.

آیین شام شهادت حضرت فاطمه(س) نیز با سخنرانی آیت الله صدیقی، مرثیه سرایی ذاکران اهل بیت(ع) و قرائت حدیث شریف کساء پس از اقامه نماز مغرب و عشاء از دیگر برنامه های روز شهادت است.

شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) طبق بعضی روایات ۷۵ روز پس از رحلت پیامبر(ص) و طبق بعضی روایات نیز ۹۵ روز پس از رحلت آن حضرت بوده است.

بر همین اساس طبق روایات نخست روز ۱۳ جمادی الاول و طبق روایات دوم، سوم جمادی الثانی به عنوان تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) عنوان شده است و عزاداریها طبق روایت ۷۵ روز به عنوان دهه اول فاطمیه و طبق روایت ۹۵ روز، دهه دوم فاطمیه نام گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha