تنور اخبار جاده گازی دوباره داغ شد، آیا دانشگاه یزد مانع اجرای این طرح است؟

یزد- ایرنا- بلوار ایرج افشار که با نام جاده گازی از آن یاد می‌شود، قرار است از اراضی دانشگاه یزد بگذرد و با ساخت آن بار ترافیکی بخشی از شهر تا حد قابل توجهی کاهش یابد، در چند ماه اخیر اجرای این طرح محل اختلاف شهرداری و دانشگاه بوده، با آغاز مجدد عملیات اجرایی آن، تنور حاشیه‌های این طرح نیز در شبکه‌های اجتماعی استان داغ شده است.

به گزارش ایرنا،برخی از رسانه های فعال در شبکه‌های اجتماعی یزد امروز مدعی شدند، در ممانعت از اقدام شهرداری برای ایجاد این جاده، رییس دانشگاه یزد با ماشین دولتی، جلوی لودر شهرداری ایستاد.

این رسانه های اجتماعی با انتقاد از اقدام رییس دانشگاه یزد نوشتند: با وجود تامین درخواست های دانشگاه یزد، این جاده به سرانجام نرسیده و دادستان یزد دستور آغاز عملیات اجرایی آن را صادر کرد اما رییس دانشگاه با قرار دادن ماشین دولتی در ورودی دانشگاه از انجام عملیات عمرانی جلوگیری کرده است.

ایجاد بلواری جدید در محدوده زمین‌های دانشگاه یزد مدت‌هاست که به محل بحث و جدل این دانشگاه و شهرداری تبدیل شده است و شهرداری معتقد است کاهش بار ترافیکی شهر با ساخت بلوار ایرج افشار در محوطه این دانشگاه میسر می شود، اما دانشگاه یزد تاکنون موافقت نکرده است، مسیری که گفته می شود به دلیل عبور لوله های نفت و گاز به نام جاده گازی معروف شده است.

یکی از اعضای شورای شهر یزد نیز آبان ماه در جمع خبرنگاران با انتقاد از عدم همکاری دانشگاه در این زمینه و با بیان اینکه بلوار ایرج افشار باید از وسط دانشگاه یزد عبور کند و جزو طرح تفصیلی شهر یزد است اما تاکنون این مرکز آموزشی با آن موافقت نکرده است، افزود: این مسیر، محل عبور لوله ها و ذخایر سوخت چندین استان کشور است و عملا دانشگاه یزد نمی تواند در این مسیر، ساخت و ساز کند و مقاومت دانشگاه یزد برای واگذار نکردن زمین جای سوال دارد؛ در حالیکه احداث این جاده برای مردم شهر و حتی دانشگاهیان مثمرثمر است.

رییس دانشگاه یزد همان زمان گفته بود: ایجاد این جاده نباید با تاسیسات دانشگاه تعارض داشته باشد؛ همچنین تعهداتی که قبلا داده شده نیز باید اجرا شود اما هیچگونه اقدام امیدوار کننده‌ای از سوی شهرداری یزد در این مورد صورت نگرفته است.

رییس دانشگاه یزد یکشنبه شب در خصوص مسائل مطرح شده از سوی برخی رسانه های اجتماعی به ایرنا گفت: بر خلاف ادعاهای مطرح شده، در ارتباط با دو روز اخیر ، در روز اول من در یزد نبودم که با خودرو دولتی جلوی ورود عوامل شهرداری را بگیرم تعدادی از استادان دانشگاه که هدفشان جلوگیری از بی حرمتی به دانشگاه بوده در روز نخست حضور داشتند، در روز دوم نیز به دلیل این که عملیات ایجاد بلوار نزدیک تاسیسات دانشگاه از جمله فیبر نوری و لوله آب بود، جلوی ادامه کار آنها با حضور من گرفته شد، زیرا اگر تاسیسات دانشگاه آسیب ببیند، مشکلاتی برای دانشجویان ایجاد می شود.

"عباس کلانتری" افزود: ورود عوامل شهرداری به دانشگاه بدون هماهنگی و نامناسب بود و آنها هنگام ورود قفل‌ها را شکستند و حتی به حریم لوله های نفت بدون هماهنگی شرکت نفت تعرض کردند؛ که امروز ماموران شرکت ملی نفت هم آمده بودند و نسبت به نحوه کار عوامل شهرداری معترض بودند.

وی ادامه داد: با اصل قضیه یعنی ساخت جاده و بلوار در این دانشگاه برای رفاه حال مردم مخالف نیستیم بلکه حرف ما این است که ابتدا شهرداری و سایر مسئولان به تعهدات خود عمل کنند؛ دوم اینکه تاسیسات دانشگاه آسیب نبیند تا باعث نارضایتی دانشجویان نشود و در نهایت طبق قول‌هایی که داده شده نقشه جاده اصلاح شود.

کلانتری ادامه داد: شهرداری در ۲ طرف بیرون دانشگاه عرض بلوار را ۸۰ متر گرفته اما در فضای داخل دانشگاه عرض آن را به صد متر افزایش داده است و طبق قول مسوولان اول باید نقشه اصلاح و سپس اجرا شود، این در حالی است که هنوز نقشه را اصلاح نکرده اند، اما اجرای طرح آغاز شده است .

کلانتری افزود: نکته حایز اهمیت دیگر این است که شهرداری تعهد داده همزمان با احداث بلوار، یکی از دو پلی که برای اتصال دو طرف دانشگاه در نظر گرفته شده را بسازد، این در حالی است که هنوز هیچ اقدامی از سوی شهرداری برای اتصال میان دو بخش دانشگاه که بلوار از آن عبور می کند، صورت نگرفته است، این که شهرداری فقط بلوار را احداث می کند و به سایر تعهدات توجهی ندارد به این معناست که هیچ قصدی برای اجرای تعهدات وجود ندارد.

وی افزود: مجموعه دانشگاه یزد برای اجرای طرح های توسعه ای شهر آمادگی همکاری دارد اما حقوق دانشگاه و دانشجویان نیز در این زمینه باید رعایت شود و طرح به صورتی اجرا شود که برای دانشگاه ایجاد مشکل نکند و باعث اختلال در ارتباط میان بخش های دو طرف این بلوار نشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha