زیستگاه‌های آذربایجان‌غربی سالانه میزبان بیش از ۳۰۰ هزار پرنده است

ارومیه- ایرنا- معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: زیستگاه‌های آبی استان سالانه میزبان ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار پرنده بومی و مهاجر است که از این مناطق برای زمستان گذرانی استفاده می‌کنند.

عزیز عطایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زیستگاه‌های آبی استان مکانی مناسب برای پرنده های آبزی و کنارآبزی است که بخشی از این پرندگان به منظور زمستان‌گذرانی وارد تالاب‌ها می‌شوند.

وی اضافه کرد: بسیاری از پرندگان در فصل بهار برای لانه‌سازی و جوجه‌آوری وارد تالاب‌های آذربایجان‌غربی می‌شوند و به همین خاطر کمتر در طول روز دیده می‌شوند اما در فصل پاییز حضور پرندگان بیشتر به منظور زمستان گذرانی و استراحت و تغذیه است و در طول روز می‌توان با چشم عادی یا دوربین آنها را مشاهده کرد.

وی بیان کرد: در فصل مهاجرت گونه هایی از قبیل فلامینگو، انواع مرغابی‌ها، پلیکان خاکستری و سفید، تنجه، قوی گنگ و فریاد کش، عروس غاز، غاز خاکستری، غاز پیشانی سفید کوچک و بزرگ، درنای طناز، درنای معمولی، انواع کاکائی، کفچه نوک، آنقوت، انواع آبچلیک، قرقی، انواع کشیم، انواع خوتکا، آووست، انواع کاکائی، به زیستگاه‌های آذربایجان غربی مهاجرت دارند.

زیستگاه‌های آذربایجان‌غربی سالانه میزبان بیش از ۳۰۰ هزار پرنده است

مورد مشکوکی از ابتلای پرندگان به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اظهار کرد: با توجه به اینکه این استان در مسیر مهاجرت پرندگان قرار گرفته است، پایش زیستگاه ها از آغاز فصل پاییز تا پایان زمستان به صورت مستمر انجام می شود تا در صورت مشاهده احتمالی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، تدابیر و تمهیدات لازم اندیشیده شود.

عطایی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ مورد مشکوکی از شیوع این بیماری در زیستگاه های استان مشاهده نشده است، بیان کرد: از عموم مردم درخواست می‌شود در صورت مشاهده لاشه پرندگان وحشی در طبیعت بلافاصله آن را به نزدیک ترین اداره محیط‌زیست اطلاع دهند تا موضوع مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد.

به گزارش ایرنا با توجه به قرار گرفتن آذربایجان غربی در مسیر مهاجرت پرندگان، هر ساله با آغاز فصل مهاجرت، کارشناسان حیات وحش و دامپزشکان این اداره کل زیستگاه های استان را با همکاری کارشناسان شبکه دامپزشکی شهرستان ها مورد رصد و پایش قرار می دهند.

در فصل مهاجرت پرندگان امکان شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در منطقه افزایش می یابد و در همین راستا پایش و کنترل نیز تشدید می شود چرا که این استان قطب تولید مرغ کشور بوده و یک مورد ابتلا می تواند موجب معدوم شدن چندین واحد شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha