بیش از پنج هزار میلیارد ریال به راه های روستایی کردستان اختصاص یافت

سنندج-ایرنا- مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان گفت: در دور دوم سفر رییس جمهور به استان، پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای راه های روستایی استان مصوب شد و پروژه‌های آن براساس اولویت‌بندی تعریف خواهد شد.

به گزارش ایرنا، فرزاد حسنی روز دوشنبه به مناسبت هفته حمل و نقل و راهداری در نشست خبری با خبرنگاران استان در سنندج اظهار کرد: در دور اول سفر رییس جمهور به استان نیز انجام ۳۷۵ کیلومتر آسفالت راه های روستایی با ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار در مدت سه سال مصوب شد که تاکنون ۷۰درصد آن محقق شده است.

وی افزود: در مجموع در استان ۶ هزار و ۱۸۳ کیلومتر راه روستایی با هزار و ۸۷۵ روستا وجود دارد که از این تعداد هزار و ۷۰ روستا با سه هزار و ۴۵۷ کیلومتر از راه آسفالته برخوردار هستند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان ادامه داد: همچنین ۷۱۵ روستا با ۲ هزار۷۲۶ کیلومتر مسافت، آسفالت نیست، ضمن اینکه شاخص برخورداری از راه آسفالته روستاهای بالای ۲۰ خانوار در استان ۷۱‌ درصد و شاخص برخورداری تعداد روستا ۷۵ درصد است در حالی که میانگین کشوری آن ۸۴ درصد است.

وی در ادامه سخنان خود یادآور شد: در بخش نگهداری راههای استان نیز در سال جاری ۳۸۶ کیلومتر در قالب ۴۱ پروژه با سه هزار و ۷۹۰ میلیارد ریال انجام شد و در مجموع در طول سه سال اخیر هفت هزار میلیارد ریال در این بخش هزینه شده است

حسنی افزود: در حوزه ایمنی راه های استان نیز در سال جاری ۸۲۰ میلیارد ریال برای ارتقای حفاظ میانی، نظافت تابلو علایم و نصب تابلو و غیره هرینه شده است و در مجموع در طول سه سال اخیر هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال در این حوزه اعتبار صرف شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان همچنین به طرح جامع مرز باشماق اشاره کرد و گفت: طرح توسعه مرز باشماق نیازمند ۲۵ هکتار زمین بود که امسال به صورت کامل تملک شد، ضمن اینکه برای اجرای کامل این طرح هشت هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی راهداری در نظر گرفته شده است که امیدواریم بتوانیم مشکلات موجود در این مرز را رفع کنیم.

بیش از پنج هزار میلیارد ریال به راه های روستایی کردستان اختصاص یافت

حدود ۵۰۰ راهدار آماده اجرای طرح راهداری زمستانه

وی در ادامه با اشاره به آغاز طرح راهداری زمستانه در استان اظهار کرد: در اجرای این طرح در استان ۲۲گردنه برف گیر، محورهای ترانزیتی، کریدور کرمانشاه-میاندوآب و محورهای شریانی در اولویت قرار دارند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان افزود: امسال این طرح با ۴۹۷ نفر در قالب ۳۶ کیپ و با بهره مندی از ۳۵۷ ماشین الات سبک و سنگین و همچنین آماده سازی نمک خالص و همچنین نمک و ماسه اجرا می شود.

به گفته وی از مجموع ماشین‌آلات آماده شده، ۹۸ دستگاه ماشین‌آلات سنگین، ۹۷ دستگاه نیمه سنگین و ۳۳ دستگاه ماشین‌آلات سبک بوده که برای انجام عملیات برفروبی و روان‌سازی جاده‌ها در اجرای طرح راهداری زمستانه آماده و نوسازی شده است.

بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی

حسنی همچنین به بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوس و مینی بوس اشاره کرد و گفت: در این راستا فراخوانی منتشر شده و افراد واجد شرایط دارای این وسایل نقلیه ۲ هفته فرصت دارند برای این مهم ثبت نام کنند.

وی یادآور شد: افراد واجد شرایط براساس معیارهای تعیین شده شناسایی و تسهیلاتی شامل سه میلیارد ریال برای اتوبوس و ۲ میلیارد ریال برای مینی بوس دریافت کنند و در مجموع برای اجرای این طرح در استان ۳۱۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان نیز در این نشست با بیان اینکه در سال جاری ۳۷۵ هزار سفر باری در سطح استان انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۲۳ درصد رشد روبرو شده است، اظهار کرد: در مجموع امسال۶میلیون و ۱۰۰ هزار تن انواع بار از مبادی استان جابجا شده که نسبت به سال گذشته ۳۶ درصد رشد داشته است.

عبدالرحمان حسینی افزود: امسال ۲۹۵هزار سفر از مبادی استان اتفاق افتاده که ۱۳درصد افزایش نشان می دهد و جابجایی مسافر بین شهری نیز یک میلیون و ۷۰۰هزار نفر بوده که هشت درصد افزایش داشته است.

وی یادآور شد: در زمینه ترانزیت نیزیک میلیون و ۶۰۹هزار تن ورودی از مرز باشماق بوده که ۱۱۴درصد افزایش داشته و۵۰۶هزار تن ترانزیت خروجی نیز از این مرز خارج شده است، ضمن اینکه ۸۱۴هزار نفر مسافر نیز از این مرز تردد داشته اند که با رشد ۴۴ درصدی روبرو شده است.

استان کردستان حدود هشت هزار کیلومتر راه دارد که از این میزان ۶ هزار و ۱۰۰ کیلومتر آن راه روستایی و حدود یک هزار و ۹۰۰ کیلومتر آن راه بین‌شهری شامل ۳۲۵ کیلومتر بزرگراه، ۸۸۸ کیلومتر اصلی و ۷۰۰ کیلومتر نیز فرعی و عریض است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha