۲۸ آذر ۱۴۰۲، ۹:۲۱
کد خبرنگار: 1180
کد خبر: 85325640
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برگشت زندگی به جنگل ام‌الدبس

۲۸ آذر ۱۴۰۲، ۹:۲۱
کد خبر: 85325640
برگشت زندگی به جنگل ام‌الدبس

اهواز- ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دشت آزادگان گفت: کاشت یک‌هزار اصله نهال در جنگل دست‌کاشت ام‌الدبس این شهرستان آغاز شده تا دوباره زندگی به پوشش گیاهی این منطقه بازگردد.

مصطفی حمادی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: شهرستان دشت آزادگان فاقد جنگل خودرو و طبیعی است و منطقه ام‌الدبس تنها جنگل دست کاشت این شهرستان برای تثبیت شن‌های روان محسوب می‌شود.

وی گفت: این شنزارها بیشتر از سمت کشور عراق به سمت این شهرستان حرکت می‌کنند و در طی چندین سال ممکن است باعث وارد کردن آسیب‌های جدی به زیرساخت‌های روستاها و تاسیسات این شهرستان شود.

حمادی افزود: جنگل دست‌کاشت ام‌الدبس از حرکت این شن‌ها جلوگیری می‌کند اما طی سال‌های اخیر به دلایل مختلف از جمله آتش‌سوزی بخشی از درختان و فضای سبز این جنگل از بین رفته است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان اظهار کرد: به همین دلیل تصمیم گرفته شد برای احیای دوباره این جنگل با کمک مردم و شرکت‌های فعال در این شهرستان نهال کاری در این منطقه انجام شود.

حمادی اضافه کرد: یکهزار اصله نهال با همکاری مردم در حال کاشت است تا منظره سوخته و از بین رفته این جنگل دوباره احیا شود.

وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: یکی از نهالستان‌های بزرگ کشور در اداره منابع طبیعی این شهرستان با ظرفیت تولید پنج میلیون نشا در سال، آماده‌سازی شده که در دی ماه امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

حفاظت تخصصی جنگل‌ها بر عهده منابع طبیعی است

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دشت‌آزادگان ادامه داد: تا قبل از دی ماه سال ۹۸ منطقه ام‌الدبس به عنوان اراضی ملی توسط اداره کل منابع طبیعی حفاظت و نگهداری می‌شد اما بعد از تاریخ یاد شده این منطقه به عنوان مناطق حفاظت چهارگانه تغییر کاربری داده شد و حفاظت از آن به محیط‌زیست واگذار شد.

وی گفت: نحوه نگهداری از جنگل‌ها و مقابله با حوادث و آسیب‌های احتمالی در این مناطق، به صورت کارشناسی توسط اداره منابع طبیعی و آبخیز داری استان انجام می‌شود.

برگشت زندگی به جنگل ام‌الدبس

حمادی با بیان اینکه نگهداری تخصصی از جنگل ها توسط اداره منابع طبیعی انجام می شود افزود: متاسفانه با این اقدام دیگر هیچ اعتباری برای نگهداری از این جنگل به استان داده نمی‌شود و امکان حفاظت از این منطقه نیست.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دشت آزادگان بیان کرد: بیشتر درختان این جنگل به دلیل هرس نشدن دچار آفت‌زدگی و آسیب شده اند.

به گزارش ایرنا، جنگل ام‌الدبس بین روستای بستان (از توابع شهرستان دشت‌آزادگان) و زمین‌های کشاورزی شهرستان کرخه قرار دارد.

این جنگل از شمال به کوه‌های میشداغ و از شرق به تپه‌ ماهور در مرز چذابه منتهی می‌شود.
منطقه‌ ام‌الدبس تا چند دهه قبل به‌ عنوان یکی از مناطق بیابانی ایران شناخته می‌شد اما به منظور تثبیت طرح شن‌های روان، درختان زیادی در این منطقه کشت شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha