عبور اتوبوس‌های صلواتی از مقابل دوربین‌های خاموش + فیلم

تهران بزرگ - ایرنا - محور اصلی دویست و یکمین جلسه شورای ششم شهر تهران، بر نطق رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا متمرکز شد آنجایی که تشکری هاشمی گفت نیمی از ایستگاه‌های بی آر تی پایتخت دستگاه کارتخوان ندارد و برخی از اعضای شورا چون پرویز سروری صحبت‌های او را نه نطق پیش از دستور بلکه به گزارشی همراه با سیاه نمایی تعبیر کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دویست و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران امروز/سه‌شنبه/ در تالار اصلی شورا به ریاست مهدی چمران برگزار شد و میهمان ویژه این جلسه چند نفر از اعضای شورای شهر اصفهان بودند.

چمران قبل از آغاز رسمی جلسه در جمع خبرنگاران گفت که در ۱۰ سال گذشته هیچ اتوبوسی خریداری نشده است اما امروز وزیر کشور پای کار نوسازی اتوبوس ها است و در این زمینه دغدغه دارد.

رییس شورای شهر تهران در ادامه انتقادات قبلی خود از خودروسازان داخلی، ادامه داد: امیدواریم امسال تولید کنندگان داخلی اتوبوس به قول خود برای تامین نیاز داخلی عمل کنند و اتوبوس‌های خارجی نیز سریعتر وارد شود تا خدمت رسانی بهتری به مردم ارائه شود.

چمران با بیان اینکه وزیر کشور برای نوسازی اتوبوس‌ها پای کار است، گفت: وزارت کشور سال پیش ۶۰۰ دستگاه سهم اتوبوس دریافت کرد و ۱۷۴ دستگاه تحویل تهران داد.

نقطه عطف جلسه امروز اما نطق پیش از دستور ۴۰ دقیقه‌ای رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر بود که گفت: در روزهای سخت تنفس شهر تهران هستیم؛ ایران خودرو دیزل هنوز قراردادی با شهرداری تهران ندارد آن وقت برخی شرکت‌های خصوصی که حتی نمی‌توانند به تعهدات خود عمل کنند، با شهرداری قرارداد ساخت اتوبوس دارند.

او در مورد فعال نبودن دستگاه‌های کارتخوان اتوبوس هم اظهار مرد: نباید به ۵۰ سال گذشته برگردیم که راننده اتوبوس پول دستی از مردم دریافت کند چرا که نیمی از ایستگاه‌های بی ار تی ما دستگاه کارتخوان ندارد.

به گفته تشکری هاشمی، مردم ما با شرافت هستند و قرار نیست از پرداخت بلیت فرار کنند، اما هیچ امکانی وجود ندارد تا بلیت خود را پرداخت کنند.

عبور اتوبوس های صلواتی از مقابل دوربین های خاموش + فیلم

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: ۲ سال است که به صورت صلواتی در حال حمل و نقل شهروندان هستیم با وجود اینکه روزانه بیش از یک میلیون سفر انجام می‌شود، اما روزانه ۳۵۰ هزار تراکنش ثبت می‌شود؛ ما فرار بلیت نداریم ولی امکانی برای مسافران نگذاشته‌ایم که بتوانند وجه خود را پرداخت کنند.

تشکری هاشمی با انتقاد از آنچه «غیرفعال بودن ۶۷ درصد دوربین‌های کنترل ترافیک» خواند، افزود: ما در غزه و زیر فشار جنگ نیستیم که اینگونه دوربین‌ها غیرفعال باشد؛ وقتی شرکتی هر چند وقت یکبار مدیرعاملش عوض می‌شود وضعیت از این بهتر نمی‌شود.

او این را هم گفت که از ابتدای سال تاکنون ۲۹۵ دستگاه اتوبوس به شرکت اتوبوسرانی پایتخت تحویل داده شده اما از این میان تنها ۱۴۴ دستگاه فعال هستند و ۱۵۱ دستگاه در پارکینگ‌ها خوابیده است.

این عضو شورای شهر افزود: نکته حائز اهمیت اینکه برای این اتوبوس‌ها یک هزار و ۱۵۰ راننده جدید جذب و یک هزار و ۲۶۰ نفر نیز بازنشسته شده‌اند.

البته اشاره به برخی دستاوردها و قراردادها با چین برای وارادات واگن مترو، اتوبوس، تاکسی و موتور برقی و... هم از دیگر نکاتی بود که تشکری هاشمی به آن اشاره و در نهایت رضایت خود را از عملکرد ستاد معاینه فنی تهران ابراز کرد.

عبور اتوبوس های صلواتی از مقابل دوربین های خاموش + فیلم

کار زمان‌بر است پس سیاه نمایی نکنیم

محسن هرمزی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران هم برای پاسخ دادن به برخی موضوعات نطق تشکری هاشمی خود را به صحن شورا رساند و گفت: واقعا نمی‌دانم چه بگویم اما گزارش یک مقداری سیاه‌نمایی داشت؛ ما صادقانه گزارش خود را ارایه دادیم مثلا سال ۱۴۰۰ کار را شروع و ۷۴۰ دستگاه اتوبوس را تحویل گرفتیم.

او خطاب به تشکری هاشمی گفت: نباید طوری گزارش داد که خوراک رسانه‌های معاند شود ما میراث دار یک حوزه‌ای هستیم و کمبودهایی از سال‌های قبل بوده اما کار دارد انجام می‌شود ولی و زمان بر است.

هرمزی در مورد پایانه شرق هم افزود: این طرح را تا پایان سال قول داده بودیم که تا امروز ۸۴ درصد کار انجام شده و قرار است شرکت شهروند هم کارهایی انجام دهد.

او تاکید کرد: اینکه بگوییم کاری انجام نمی‌شود صحیح نیست و راجع به کارت خوان اتوبوسرانی ۱۶۱ دستگاه نصب شده و بقیه را هم قرارداد بسته‌ایم و انجام می‌شود.

هرمزی ادامه داد: ما راضی نیستیم سرمایه شهرداری تهران را به بخش خصوصی بدهیم. هر اتوبوس دیزلی ۸۰ میلیارد ریال و برقی ۱۶۰ میلیارد ریال است اما نه شرع و نه عرف اجازه نمی‌دهد این‌کار را به بخش خصوصی محول کنیم.

معاون شهردار تهران یادآور شد: از یاد نبریم که عقب‌ماندگی در حوزه حمل‌ونقل مربوط به این دوره نیست.

در نهایت تشکری هاشمی در واکنش به این اظهار نظرها گفت: اگر گفته می‌شود سیاه نمایی است چرا در سامانه‌های شهرداری این اعداد نوشته شده‌اند؛ یکی از زشت‌ترین کلمات به همکاران ما در شورا این است که بگوییم سیاه نمایی است، انشاالله این رفتارها را در آینده نبینیم.

جذب نخبگان در شهرداری تهران به کجا رسید؟

معاون برنامه ریزی، توسعه منابع انسانی و امور شورای شهرداری تهران هم در این جلسه با تأکید بر اینکه در جذب نخبگان تلاش داشتیم تورم سازمان را کاهش دهیم، گفت: در بانک اطلاعاتی ما بالغ بر چهار هزار و ۲۰۰ مورد نخبه به ثبت رسیده تا زمانی که به نیرو نیاز داشتیم از این بانک استفاده کنیم.

مهدی اقراریان عضو شورا هم با انتقاد از نحوه جذب نیروها در شهرداری تهران گفت: شخص شهردار گفت که ما نخبگان را جذب کرده‌ایم اما باید پرسید معیار نخبگی چیست؟

او تاکید کرد: استخدام در شهرداری تهران براساس ارتباط و رابطه وجود دارد.

اساسنامه سازمان مشاور فنی و مهندسی شهرداری تهران تصویب شد

محمدصادق خیرخواه مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهرداری تهران در دویست و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر در جریان بررسی اساسنامه این سازمان با بیان اینکه حوزه فنی و عمرانی شهرداری در ایجاد زیرساخت‌ها و نگهداشت آنها نقش دارند و سازمان مشاور وظیفه ارائه طرح و مطالعات را برعهده دارد، اظهار کرد: این سازمان نسبت به ارائه طرح مربوط به بهسازی لرزه‌ای و نگهداشت سرمایه عظیمی که هزاران میلیارد تومان ارزش دارد، وظایفی را برعهده دارد.

وی افزود: با توجه به مطالعات صورت گرفته پیشنهاد بنده این است که راهبری در انجام اثربخش و کارای مطالعات، طراحی کنترل و نظارت پروژه‌ها و مطالعات کاربردی در اساسنامه سازمان مشاور لحاظ شود.

در ادامه این جلسه پس از بررسی سایر بندهای این اساسنامه و اعمال تغییرات، اساسنامه سازمان مشاور فنی و مهندسی شهرداری تهران با حداکثر آرای موافق به تصویب رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha