همایش ملی «پیوند آموزش با جامعه» در تربت‌حیدریه برگزار شد+ فیلم

تربت‌حیدریه- ایرنا- همایش ملی «پیوند آموزش با جامعه، سازمان‌ها و صنایع» روز سه‌شنبه به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی تربت‌حیدریه در این شهرستان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت‌حیدریه در این همایش گفت: همایش پیوند آموزش با جامعه، سازمان‌ها و صنایع با هدف معرفی آخرین دستاوردهای پژوهشی ۴۰۰ واحد دانشگاه آزاد سرتاسر کشور در حوزه علوم انسانی و زیرشاخه‌های حوزه آموزشی آن برگزار ‌شده است.

محمد حاتمی افزود: از مجموع ۲۰۵ مقاله ارسالی به دبیرخانه، ۷۵ مقاله در سه سطح سخنرانی (۳۹ مقاله)، پوستر( ۲۸ مقاله) و چاپ در مجموعه مقالات (هشت مقاله) مورد پذیرش هیات داوران قرار گرفته‌ است.

۸۰ درصد قبولی‌های دانشگاه جزو طبقه مرفه هستند
رییس شورای تخصصی پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه ۸۰ درصد پذیرفته شدگان مراکز آموزش عالی کشور دارای رتبه زیر سه هزار و از دهک‌های هشت، ۹ و ۱۰ جامعه هستند، گفت: این بدان معناست که این افراد از طبقه متمول جامعه بوده و ارقام گواه آن است که نظام آموزشی در توزیع عادلانه آموزش موفق عمل نکرده‌ است.

دکتر رحیم دبیری افزود: همچنین بانوان ۶۱ درصد پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌ها را تشکیل می دهند، هر چند ظاهر موضوع خیلی خوب است، اما باید دید ارقام در سال‌های بعد برای نظام فرهنگی و اجتماعی ما چالش‌زا نخواهد بود؟!

وی در بخش دیگری از سخنانش پیوند ضعیف بین آموزش و صنعت را به عنوان چالش اساسی جامعه دانشگاهی کشور دانست و بیان کرد: این بدان معناست که از علم ارایه شده در دانشگاه‌ها، بهره لازم را نبرده‌ایم.

رییس شورای تخصصی پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه اکنون در کشور ۲ هزار و ۳۰۰ واحد دانشگاهی داریم که سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دانشجو در آنها مشغول تحصیل هستند، گفت: این در حالیست که کشور پیشرفته‌ای مثل کانادا، تنها ۳۷۰ دانشگاه با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دانشجو دارد که بر حسب اتفاق ۹۰۰ هزار نفر از این تعداد، دانشجوی خارجی و سهم ایرانیان در بین دانشجویان خارجی کانادا رتبه ششم است.

وی در تحلیل ارقام یاد شده، ادامه داد: نظام آموزشی ما از محل بیت‌المال، مدرسه نمونه مردمی و تیزهوشان تاسیس می کند، زمانی که اینها می‌خواهند به ثمر برسند و برای کشور بهره‌وری داشته‌باشند، روانه کشوری مثل کانادا شده و لذا با دست خودمان برای آنها نخبه‌پروری کرده و باعث پیشرفت آن کشورها شده‌ایم.

دبیری سرانه مطالعه در ایران را هشت دقیقه در هفته، سهم ژاپن را ۱۰ ساعت و سهم کشور چین را هشت ساعت در هفته عنوان کرد و گفت: این ارقام تلخ بیانگر آن است که نتواستیم علم را تبدیل به ثروت و نیز وارد سفره‌های مردم کنیم.

وی همچنین گفت: از سوی دیگر سهم تحقیق و توسعه یا تحقیقات آرندی در ایران بسیار ناچیز و با وجودی که ظرف پنج سال اخیر رتبه علمی ما در جهان ۱۵ بوده، اما رتبه ارتباط دانشگاه با صنعت در دنیا ۱۲۴ و رتبه تاثیر دانشگاه بر صنعت در ایران ۴۳ است.

جامعه دانشگاهی برای رتبه‌دار بودن تربت‌حیدریه در طلاق چاره‌اندیشی کنند

معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت‌حیدریه نیز گفت: بعد از دوران دفاع مقدس برای توسعه کشور در محورهای فرهنگی، اقتصادی و سیاسی هدف گذاری‌های خوبی صورت گرفت، اما به دلیل مواجه با چالش‌ها در برخی هدف‌گذاری‌ها موفق نبوده ایم.

علی‌اکبر کی‌پور افزود: دلیل عمده این چالش‌ها، دور بودن جامعه دانشگاهی از برنامه‌یزی‌ها و تصمیم‌سازی‌های کشور، استان و حتی شهرستان بود.

وی گفت: اکنون در حوزه اجتماعی رتبه تربت‌حیدریه از حیث میزان طلاق در استان دوم و جامعه دانشگاهی این خطه برای رفع چنین چالش‌هایی می‌توانند با انجام کارهای مطالعاتی و یافتن راهکارهای علمی کمک رسان باشند.

به گزارش ایرنا، اکنون چهار هزار و ۲۰۰ نفر دانشجو در دانشگاه آزاد تربت‌حیدریه مشغول تحصیل هستند که هزار نفر از این تعداد، دوره تحصیلات تکمیلی را می‌گذرانند و ۳۰ درصد آموزش عالی این خطه بر عهده دانشگاه آزاد اسلامی استوار است.

رشته‌های موجود در دانشگاه آزاد اسلامی تربت‌حیدریه شامل سه گروه علوم انسانی، گروه فنی و مهندسی و گروه علوم پایه و کشاورزی شامل علوم تربیتی، مدیریت، جامعه شناسی، ادبیات و زبان فارسی، الهیات و معارف اسلامی، حقوق، آموزش زبان انگلیسی، مهندسی الکترونیک، مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر، مهندسی کشاورزی، صنایع غذایی و آبیاری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha