ارسال ویدیویی از فاصله ۳۰ میلیون کیلومتری به زمین با استفاده از لیزر

تهران – ایرنا – سازمان فضایی «ناسا» اعلام کرد که یک ویدیوی با کیفیت بالا را با استفاده از لیزر از فاصله ۳۰.۵ میلیون کیلومتری (نزدیک به ۱۹ میلیون مایل) به زمین ارسال کرده است؛ این بهبود توانایی در ارتباطات فضایی می‌تواند به ماموریت اعزام فضانورد به سیاره «مریخ» یاری برساند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «سی بی اس نیوز»، این ویدیوی ۱۵ ثانیه‌ای به عنوان آزمایشی برای «ارتباطات اپتیکال اعماق فضا»‌ ناسا به زمین ارسال شده است. این سازمان فضایی امیدوار است که روزی ویدیوهایی با پهنای بسیار باند بالا و سایر داده‌ها را از اعماق فضا ارسال کند و بتواند امکان ماموریت‌های انسانی آینده را فراتر از مدار زمین فراهم سازد.

تصویر ارسالی ناسا به زمین تصویر یک گربه به اسم «تترز» است که در حال دنبال کردن نقطه قرمز یک لیزر است . این ویدیو پیش از پرتاب کاوشگر سیارک «سایک» در ماه اکتبر، بارگذاری شده بود. سایک (Psyche) در حال انجام یک ماموریت فضایی ۶ ساله در مسیری به طول ۲.۲ میلیارد مایل برای بررسی یک سیارک نادر و غنی از فلزات است که ممکن است در بر دارنده سرنخ‌هایی درباره چگونگی شکل گیری هسته سیارات سنگی مانند زمین باشد.

انتقال ویدیوی این گربه در روز ۱۱ دسامبر در مسیر رسیدن کاوشگر سایک به سیارک یاد شده انجام شده است.

ارسال ویدیویی از فاصله ۳۰ میلیون کیلومتری به زمین با استفاده از لیزر

«بیل کلیپستاین» مدیر فنی این پروژه در «لابراتوار نیروی محرکه جت» (JPL) گفت: یکی از هدف‌های این اقدام نشان دادن توانایی انتقال ویدیوی باند گسترده در طول مسافت میلیون‌ها کیلومتر است.

برای انتقال این ویدیو به زمین از تجهیزاتی موسوم به «فرستنده و گیرنده لیزر پروازی» استفاده شده است تا ویدیو به عنوان یک لیزر نزدیک به مادون قرمز از فضاپیمای سایک به رصدخانه «کالتک پالومار» در سن‌دیه‌گو کالیفرنیا ارسال شود.

این رکورد فاصله انتقال ویدیو حدود ۸۰ برابر فاصله زمین تا ماه است و تنها ۱۰۱ ثانیه طول کشیده تا لیزر به زمین برسد.

بنا بر اعلام ناسا، انتقال موفقیت آمیز این ویدیو یک «نقطه عطف تاریخی» است و در حالی که «سایک» به سفر خود به سمت کمربند اصلی سیارک ها بین مریخ و مشتری ادامه می‌دهد، سیگنال هایی با میزان بالای داده‌ها همچنان به سمت زمین ارسال خواهد شد. توانایی‌های ارتباطی بیشتر از اعماق فضا می‌ تواند به هموار کردن راه برای اعزام انسان به کره مریخ یاری رساند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha