روند روبه رشد دانشگاه مراغه در دولت سیزدهم

مراغه- ایرنا- دانشگاه مراغه نه فقط بر اساس خوداظهاری مسئولانش بلکه بر مبنای ارزیابی‌ها و شاخص‌های ملی و بین‌المللی، در دولت سیزدهم روند به رشدی را طی کرده تا جایی که جایگاه دانشگاه در فدراسیون سرآمدان علمی کشور از رتبه ۳۴ در سال ۱۴۰۰ به ۱۱ در سال جاری رسیده است.

مدیر پژوهش دانشگاه مراغه روز چهارشنبه بخشی از موفقیت‌های علمی و پژوهشی این مرکز آموزش عالی را در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا تشریح کرد و افزود: دانشگاه مراغه چندی پیش از سوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در فهرست سرآمدان علمی ۱۴۰۲ قرار گرفت و اعتبار علمی بی‌سابقه‌ای کسب کرد.

روند روبه رشد دانشگاه مراغه در دولت سیزدهم
اینفوگرافیک موفقیت‌های دانشگاه مراغه در دولت سیزدهم

«مازیار فرزام» افزود: این دانشگاه در بین ۴۹ دانشگاه اعم از دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه‌های علوم پزشکی، اعتبار علمی «۲۲۶۸» و رتبه یازدهم را به دست آورد.

به گفته وی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور ذیل نظر این معاونت تعداد ۱۱۰ نفر از محققان کشور را به عنوان سرآمد علمی جدید انتخاب، و بر اساس رتبه کسب شده آنان، دانشگاه‌ها را رده‌بندی کرد که از دانشگاه مراغه، دکتر «رضا اباذری»، عضو هیئت علمی گروه شیمی به کسب این افتخار نائل شد.

وی افزود: قرار گرفتن دانشگاه مراغه در رتبه بالاتر از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه شیراز، دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه اصفهان را می‌توان موفقیت بی‌نظیر علمی برای کهن‌شهری دانست که در یک دوره‌ تاریخی و به همت خواجه نصیرالدین‌ طوسی، از مراکز علمی جهان بوده است.

۹ محقق دانشگاه مراغه در لیست پژوهشگران پراستناد ۲ درصد برتر جهان

مدیر پژوهش دانشگاه مراغه بیان کرد: همچنین در این بازه زمانی، ۹ نفر از محققان این دانشگاه در جمع پژوهشگران پر استناد ۲ درصد برتر جهان در سال ۲۰۲۳ قرار گرفتند.

به گفته «مازیار فرزام» این داده‌ها به طور جداگانه برای تأثیر طولانی‌مدت شغلی و همچنین برای تأثیر سال ۲۰۲۳ محاسبه شد و تعداد پژوهشگران دانشگاه مراغه در هر دو فهرست طولانی مدت و یکساله، یک نفر افزایش یافت.

وی ادامه داد: «مهدی اسرافیلی» از دانشکده علوم پایه، «محمدرضا اکبرپور» از دانشکده فنی و مهندسی و «کریم کاکایی» از دانشکده علوم پایه سه پژوهشگر ۲ درصد برتر طولانی‌مدت دانشگاه مراغه هستند.

«فرزام» افزود: پژوهشگران ۲ درصد برتر دانشگاه مراغه در سال ۲۰۲۳ میلادی را هم آقایان «مهدی اسرافیلی» از دانشکده علوم پایه، «هومان مرادپور» از مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک مراغه، «رضا اباذری» از دانشکده علوم پایه و «غلامرضا مهدوی‌نیا» از دانشکده علوم پایه شامل می‌شود.

مدیر پژوهش دانشگاه مراغه اضافه کرد: همچنین «محمدرضا اکبرپور» از دانشکده فنی و مهندسی، «کریم کاکائی» از دانشکده علوم پایه، «محمد سبزی» از دانشکده فنی و مهندسی، «محمدرضا مرشدلو» از دانشکده کشاورزی و «مرتضی ایرانی‌فام» از دانشکده علوم پایه نیز از دیگر پژوهشگران ۲ درصد برتر دانشگاه مراغه در سال ۲۰۲۳ میلادی هستند.

«فرزام» همچنین دیگر موفقیت‌های دانشگاه مراغه در دولت سیزدهم از جمله روند رو به رشد رتبه دانشگاه در «ISC»، نمایه شدن مجله آنالیز ریاضی سهند و همچنین برگزاری یک سمینار بین‌المللی و چهار سمینار ملی در این دانشگاه را نیز تشریح کرد.

برگزاری بیست‌ودومین کنفرانس ملی هیدرولیک در دانشگاه مراغه

برگزاری بیست‌ودومین کنفرانس ملی هیدرولیک با محوریت ارایه راهکارهای اجرایی برای احیای دریاچه‌ها و اکوسیستم‌های آبی در دانشگاه مراغه نیز بار دیگر نام این شهرستان را در پهنه تولید علم کشور مطرح کرد.

در این کنفرانس ملی که با همکاری انجمن هیدرولیک ایران طی ۱۸ و ۱۹ آبان برگزار شد، جمعی از اعضای هیئت علمی، مدیران و پژوهشگران صنعت آب کشور در این رویداد علمی حضور یافتند؛ کنفرانسی که ۲۳۹ مقاله به دبیرخانه آن ارسال شده بود که در نهایت ۱۶۵ مقاله پذیرفته شد.

انتخاب پایان‌نامه برتر سال ۱۴۰۲ از دانشگاه مراغه

در مسابقه پایان‌نامه برتر سال ۱۴۰۲ انجمن هیدرولیک ایران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد سرکار خانم «پریسا عبادزاده» دانشجوی عمران- سازه‌های هیدرولیکی دانشگاه مراغه با عنوان «بررسی آزمایشگاهی و عددی تأثیر شکل‌های مختلف آستانه بر ضریب دبی و استهلاک انرژی پایین دست دریچه کشویی قائم» به عنوان پایان‌نامه برتر سال ۱۴۰۲ معرفی شد.

این دانشجوی رشته عمران- سازه‌های هیدرولیکی پایان‌نامه خود را با راهنمایی دکتر رسول دانشفراز و مشاوره دکتر رضا نوروزی به سرانجام رسانده است.

به گزارش ایرنا دانشگاه مراغه که از سال ۱۳۷۰ با عنوان آموزشکده کشاورزی کار خود را در زمینی به مساحت ۱۲۰ هکتار آغاز کرد، از ظرفیت انسانی قابل توجه در برخی از رشته‌های دانشگاهی از جمله کشاورزی و شیمی برخوردار است.

گفتنی است آموزشکده کشاورزی مراغه طی سال ۱۳۹۱ به دانشگاه ارتقا یافت و اکنون دارای چهار دانشکده علوم پایه، کشاورزی، علوم انسانی و فنی و مهندسی است.

دانشجویان دانشگاه مراغه اکنون در پنج رشته دکتری، ۴۲ رشته مقطع کارشناسی ارشد، ۲۲ رشته کارشناسی پیوسته، دو رشته کارشناسی ناپیوسته و یک رشته کاردانی تحصیل می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha