جاده رفسنجان - زرند، ترانزیتی با استاندارد روستایی

کرمان - ایرنا - جاده ترانزیتی رفسنجان به زرند در شمال کرمان سال‌ها محل تردد انواع خودروهای سنگین و سبک است اما استانداردهای آن در حد یک جاده روستایی و از حادثه خیزترین مسیرهای استان محسوب می شود که نیاز به عزم ملی برای بهسازی و تعریض دارد.

به گزارش ایرنا، این جاده از مسیرهای مهم و ترانزیتی استان کرمان به استان های خراسان جنوبی و رضوی نیز به شمار می رود که سالانه تردد زیادی برای جابه جایی بار و مسافر در آن صورت می گیرد.

در این جاده شلوغ، علاوه بر خودروهایی که از رفسنجان به سمت سایر مقاصد حرکت می کنند، تعداد قابل توجهی از روستاهای حومه شرقی رفسنجان نیز از این جاده استفاده می کنند که همین مساله باعث سوانح دلخراش و از بین رفتن یا مصدومیت افراد می شود.

ساکنان محلی می گویند مسیر رفسنجان - زرند به‌ویژه در ۲۷ کیلومتر ابتدایی تا روستای داوران به واسطه کم عرض بودن جاده، پیچ های خطرناک و نبود شانه خاکی به قتلگاهی برای اهالی مناطق اطراف تبدیل شده و این در حالی است که ۲بانده‌سازی این جاده با انتخاب پیمانکار در خرداد سال قبل وارد فاز اجرایی شده است.

در پی افزایش آمار تصادف و مرگ و میر در جاده رفسنجان به زرند، تعدادی از اهالی روستای داوران نیز امروز (چهارشنبه) با تجمع مقابل فرمانداری رفسنجان نسبت به بی توجهی برای استانداردسازی و بهسازی این مسیر از طرف مسئولان اعتراض کردند.

جاده رفسنجان - زرند، ترانزیتی با استاندارد روستایی

فرماندار: ساماندهی نیازمند اعتبارات ملی است

به گزارش ایرنا فرماندار رفسنجان که در جمع مردم معترضان حضور یافته بود گفت: این جاده ترانزیتی و بین المللی با یک باند و عرض ۶ متر است که بسیاری از حوادث ناگوار و تصادفات منجر به مرگ در آن رخ می دهد.

حسین رضایی تاکید کرد: برای تعریض و ۲ بانده سازی آن به طول ۳۵ کیلومتر نیاز به ردیف بودجه‌ای دولتی است که در مصوبات سفر سال گذشته رییس جمهور به استان کرمان مطرح شده و نیاز به مکاتبه از طریق استانداری به وزارت راه و شهرسازی به منظور قرار گرفتن در ردیف بودجه ملی دارد و پیگیری ها در حال انجام است تا بودجه مورد نیاز جذب و این مسیر بین المللی جان تازه ای به خود بگیرد و آمار قربانی ها کاهش یابد.
وی اظهار داشت: ساماندهی، تعریض و احداث باند دوم این جاده از ابتدای شهر رفسنجان تا ۳۵ کیلومتر بعد از آن که به جاده زرند وصل می شود نیاز به بیش از ۶ هزار میلیارد ریال بودجه دارد که از طریق استانداری پیگیر مکاتبه با وزارت راه و شهرسازی و جذب این بودجه از محل اعتبارات اداره راه و شهرسازی، راهداری و شرکت مس هستیم تا ساماندهی آن صورت گیرد.

فرماندار رفسنجان بیان کرد: این جاده بین المللی است و تردد در آن با وجود مسکن سازی و ویلاسازی ها در مناطق گردشگری طبیعی روستای اودرج، ده تک و داوران افزایش یافته است و مجدانه پیگیر جذب اعتبار هستیم تا حوادث ترافیکی در این محور کاهش یابد.

جاده بین المللی که همچنان جاده روستایی است

رییس اداره راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای شهرستان رفسنجان نیز گفت: این جاده سال ها قبل از انقلاب با هدف تردد بین شهر تا روستای داوران به طول ۲۰ کیلومتر به عنوان جاده روستایی احداث شد و روستای داوران در بن بست این محور قرار داشت که بعدها با احداث تونل و احداث ادامه جاده به شهرستان زرند ترددها در این جاده افزایش یافت.
یوسف محمدی افزود: اکنون عرض این جاده به همان مقیاس قبل جاده روستایی یعنی ۶ تا هفت متر و یک بانده است و باید برای سهولت تردد ها و کاهش تصادفات منجر به فوت، تعریض و ۲ بانده سازی انجام شود.

وی بیان کرد: بهسازی، تعریض و ۲ بانده سازی این جاده هم نیاز به بودجه بالایی دارد که باید از طریق راه و شهرسازی، شرکت مس و راهداری جذب و عملیات تعریض و ۲ بانده سازی آغاز شود.

رییس اداره راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای شهرستان رفسنجان ادامه داد: علائم راهنمایی و رانندگی هم که در این محور نصب می کنیم به سرقت می روند که در این خصوص هم به سمت نصب تابلوهای کامپوزیتی رفتیم تا مورد سرقت قرار نگیرند.

رییس اداره راه و شهرسازی رفسنجان نیز گفت: استانداری و اداره کل راه و شهرسازی کرمان باید به استناد مصوبات سفر رییس جمهور به استان کرمان در سال گذشته، نسبت به تخصیص و جذب اعتبار دولتی این جاده پیگیری های لازم را انجام دهند.

مهدی فاتحی بیان کرد: طبق ماده ۲۳ وزارت راه و شهرسازی، نیاز است مکاتبات استانی صورت گیرد تا این موضوع در وزارتخانه راه و شهرسازی مطرح و جزو ردیف و بودجه دولتی قرار گیردتا بتوان این مسیر ۳۵ کیلومتر را به طور کامل ساماندهی و ۲ بانده سازی کرد.

وی خاطرنشان کرد: برای تعریض باند موجود و احداث هر کیلومتر باند دوم، نیاز به ۲۵۰ تا ۲۷۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است تا جاده ترانزیتی و بین المللی رفسنجان به زرند ساماندهی شود و کاهش تصادفات و تلفات را شاهد باشیم.

مرکز شهرستان رفسنجان در ۱۰۰ کیلومتری شمال استان کرمان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha