۳۰ آذر ۱۴۰۲، ۱۹:۳۱
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85328494
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

هشدار سازمان ملل: خطر گسترش جنگ غزه به سوریه وجود دارد

 نیویورک – ایرنا – گیر پدرسون فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه همزمان با شدت یافتن جنگ اسرائیل و فلسطین هشدار داد: خطر گسترش جنگ غزه به سوریه وجود دارد.

به گزارش ایرنا، گیر پدرسون، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره مسائل خاورمیانه، به سال سخت دیگری برای سوریه به دلیل «رکود شدید اقتصاد»، بلایای طبیعی و سطوح بالاتر خشونت اشاره و تاکید کرد خطر «گسترش جنگ غزه » به سوریه وجود دارد.

پدرسون به صحنه‌های مختلف خشونت‌های مسلحانه اخیر در سوریه از جمله حملات به تأسیسات آمریکا، ادلب و گروه‌های مسلح منتسب به داعش اشاره کرد و خواهان حداکثر خویشتنداری "همه بازیگران" شد.

او شرایط اجتماعی و اقتصادی را برای سوریه «در آستانه فروپاشی» بیان کرد و گفت: توجه اهداکنندگان تا حدی به سایر درگیری ها تغییر کرده است.

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه همچنین خواستار پرهیز از هرگونه تحریم غیرضروری شد.

وی"مسدود شدن" دیرینه کمیته قانون اساسی یادآور شد که "پیام اشتباه" را به سوری ها و تامین کنندگان مالی ارسال می کند و خواستار "راه عملگرایانه ای رو به جلو" برای این کمیته شد.

پدرسون بار دیگر بر نیاز به فرآیندهای سیاسی فراگیر تاکید کرد و ادامه داد پیشنهادات "گام به گام" همچنان وجود دارند و "دفاتر سازمان ملل" برای پیشبرد آنها در دسترس است.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، ۷ روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرده است که شمار شهدای حملات ارتش رژیم اسرائیل از ۱۵ مهر (هفتم اکتبر) به نوار غزه تاکنون به ۱۹ هزار و ۶۶۷ نفر رسیده و شمار زخمی‌ها نیز به ۵۲ هزار و ۵۸۶ نفر افزایش یافته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha