معاون وزیر آموزش و پرورش : مهارت آموزی زمینه ساز رشد تولید و اشتغال پایدار

شیراز- ایرنا- معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرروش گفت: نگاه ما در بحث مهارت آموزی از منظر اقتصادی و فرهنگی است که از منظر اقتصادی می تواند زمینه ساز رشد تولید، اشتغال پایدار و توجه به اقتصاد مردمی باشد.

به گزارش ایرنا، مهدی کاظمی، روز پنجشنبه در کارگروه توسعه آموزش های فنی و حرفه‌ای استان فارس در شیراز افزود: ۸۰ درصد از ۹۶۰ هزار نفری که سال گذشته در کشور شاغل شدند نیاز به مدرک دانشگاهی نداشته‌اند و با مدرک دیپلم و دبیرستان مشغول به کار شده‌اند.

وی ادامه داد: بنابراین اگر با این نگاه می خواهیم موفق باشیم باید تقویت آموزش فنی و حرفه ای را به منظور تربیت سرمایه انسانی و نیروی کار مولد برای پیشرفت کشور دنبال کنیم و نگاه و رویکرد ما در آموزش و پرورش در این زمینه مشارکت همه دستگاه ها است.

او اظهار کرد: بر اساس سند تحول ۶ رویکرد مد نظر است که مهمترین آن اقتصادی حرفه‌ای است که به این مساله می پردازد و ما در دوره ابتدایی متوسطه اول با نگاه هدایت تحصیلی و مهارت محوری بتوانیم زمینه سازی کنیم که آموزش یک مهارت را در متوسطه اول و دوم نظری به صورت تخصصی دنبال کنیم که این منجر به رشد اقتصادی کشور می‌شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرروش گفت: اقتصاد ما برگرفته از اقتصادی که در آن فقط نگاه مصرف کنندگی داشته باشیم موفق نمی‌شود.

کاظمی افزود: امروز یک میلیون و ۱۸۴ هزار دانش آموز در هنرستان های کشور داریم که در این دولت ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دانش آموزی هنرستان ها اضافه شده که این باید به یک میلیون و ۷۷۰ هزار نفر برسد که این مستلزم این است که رشته ها در آموزش و پرورش متناسب با بازار کار باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش : مهارت آموزی زمینه ساز رشد تولید و اشتغال پایدار

آموزش فنی و حرفه‌ای را بدون بازار نمی توانیم تعریف کنیم
وی ادامه داد: ما آموزش فنی و حرفه ای را بدون بازار نمی توانیم تعریف کنیم، این آموزش با بازار گره خورده و رویکرد ما باید این باشد و حدود ۲۰۰ رشته که بیش از ۲ هزار شغل را پوشش می دهد را با کمک بخش های مختلف پیش می‌بریم.

او اظهار کرد: آموزش فنی و حرفه‌ای را با این نگاه که هم بتوانیم زمینه اشتغال و هم کارآفریینی و یادگیری مادام العمر را برای دانش آموزان رقم بزنیم دنبال می کنیم تا بعد از پایان تحصیل به راحتی جذب بازار کار شوند.

معاون وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر بخواهیم این را محقق کنیم در پایان سال ۱۴۰۷ باید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز هنرستانی داشته باشیم که این حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دانش آموزی را اضافه می کند.

کاظمی گفت: در استان فارس نیز حدود ۳۲ هزار نفر به جمعیت دانش آموزی هنرستانی اضافه می شود که این یعنی حداقل حدود ۷۰ هنرستان جدید نیاز داریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha