۳۰ آذر ۱۴۰۲، ۱۴:۰۱
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85329067
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اهمال‌کاری در دریافت مجوز و تاخیر در کار تولید

۳۰ آذر ۱۴۰۲، ۱۴:۰۱
کد خبر: 85329067
اهمال‌کاری در دریافت مجوز و تاخیر در کار تولید

سنندج-ایرنا- برخی از صاحبان واحدهای تولیدی بعد از احداث اقدام به دریافت مجوزهای لازم و قانونی می‌کنند و همین مسئله نه تنها فرآیند تولید و آغاز به کار واحد را به تاخیر می اندازد بلکه وقت و انرژی زیادی را هم از مدیران دستگاه های اجرایی می گیرد؛ به گونه ای که چند جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید کردستان به مسئله ای در این رابطه اختصاص پیدا کرده است.

به گزارش ایرنا، دویست و هشتمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان کردستان روز پنجشنبه در سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری و با دستور کارهای بررسی و تصویب تسهیلات بانکی طرح ها و واحدهای صنعتی از محل اعتبارات طرح رونق تولید ۱۴۰۱، عدم به تعطیلی کشاندن واحدهای تولیدی به دلیل بدهی بانکی، برآورد هزینه مالیاتی مرتبط با آلایندگی زیست محیطی یکی از واحدهای تولیدی استان و مشکل شرکت سیلوی افشین کار سقز تشکیل شد.

تعدادی از دستورکارهای این جلسه به مصوبات جلسات این کارگروه که در ماه های گذشته در برخی شهرستان های استان از جمله سقز تشکیل شده بود، اختصاص یافت.

یکی از مسائلی که بیشتر وقت این جلسه به آن پرداخته شد مربوط به سرمایه گذار واحدهای سیلو و خوراک دام و طیور در شهرستان سقز بود که مشکل این سرمایه گذار در جلسه کارگروه تسهیل استان که مرداد سال جاری هم در این شهرستان تشکیل، مطرح شده بود.

امروز هم بار دیگر به تشریح مشکل سیلو و هم چنین کارخانه خوراک دام و طیور پرداخته شد و معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در رابطه با مسئله سیلو اظهار کرد: سیلو افشین کار سقز در فصل آتی هم به بهره بردار کنونی آن واگذار شود و شرکت غله استان پیگیر پرداخت بدهی این سیلو به دولت باشد.

نکته حائز اهمیت این است که سرمایه گذار مذکور اقدام به ساخت کارخانه خوراک دام و طیور بدون رعایت فاصله قانونی با واحد مرغداری موجود در محدوده احداث، کرده و همین هم منجر به ایجاد مشکلاتی در مسیر صدور مجوز از سوی دامپزشکی برای این واحد شده است.

راهکار پیشنهاد شده دراین جلسه این بود که با صاحب واحد مرغداری در ارتباط با واگذاری واحد خود به سرمایه گذار کارخانه خوراک دام و طیور با قیمت کارشناسی اقدام شود.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های کردستان در ارتباط با کم توجهی این سرمایه گذار نسبت به اخذ مجوزهای لازم قبل از احداث واحد تولیدی، اظهار کرد: تولید و اشتغال باید از مسیر صحیح آن انجام شود نه اینکه هر فردی بدون هماهنگی و گرفتن مجوز اقدام به ایجاد واحد تولیدی کند.

اسماعیل حیدری بیان کرد: وقتی فردی بدون اخذ مجوزهای لازم اقدام به راه اندازی واحد تولیدی می کند بعدها مشکلاتی ایجاد می شود که وقت و نیروی زیادی از مدیران را می گیرد.

اهمال‌کاری در دریافت مجوز و تاخیر در کار تولید

تصویب بیش از ۷۰ درصد مصوبات کارگروه تسهیل در سال جاری

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در این جلسه اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۵ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان با ۳۷۷ مصوبه تشکیل شده و بیش از ۷۰ درصد مصوبات آن هم اجرایی شده است.

علی نوری اضافه کرد: جلسه امروز هم در ارتباط با پرونده های مشکل دار تعدادی از طرح ها و واحدهای تولیدی استان که مشکل آنها در دستگاه های اجرایی برطرف نشده است، تشکیل شد.

وی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان درخواست کرد نسبت به اجرایی کردن مصوبات این کارگروه اهتمام مضاعفی داشته باشند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان در این جلسه اظهار کرد: در نتیجه ۲۰۷ جلسه این کارگروه یک هزار و ۸۲۹ پرونده مطرح و سه هزار و ۲۳۷ مصوبه هم به تصویب رسیده است.

بختیار خلیقی با اشاره به اینکه تاکنون ۷۰ درصد مصوبات این کارگروه در استان اجرایی شده و مابقی هم در حال اجرا است، ادامه داد: از مجموع مصوبات یک هزار و ۷۱۳ مصوبه بانکی، ۵۷ مالیاتی و ۴۸۶ مصوبه هم مربوط به سایر موارد بوده که تاکنون اجرایی شده است.

وی اضافه کرد: با اجرایی شدن مصوبات این کارگروه تاکنون اشتغال ۲۱ هزار و ۸۶۲ نفر تثبیت شده است و با اجرای کامل مصوبات هم این تعداد به ۲۳ هزار و ۷۸۴ نفر خواهد رسید.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: شرکت کاشی کسری سال ۱۳۷۹ در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار و با اشتغالزایی ۲۱۰ نفر راه اندازی شده است.

خلیقی ادامه داد: ۴۰ میلیارد ریال مالیات به دلیل آلودگی زیست محیطی برای این واحد تولیدی لحاظ شده که این واحد درخواست بررسی این موضوع را دارد.

لزوم حمایت هوشمندانه از واحدهای تولیدی

معاون نظارت و بازرسی سازمان بازرسی کردستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه یکی از چالش های امروز کشورما مربوط به مسائل زیست محیطی و آلودگی هواست، اظهار کرد: عوارض زیست محیطی براساس گزارش های کارشناسی تعیین می شود و اگر در مهلت مقرر واحدهای آلاینده اقدام به برطرف کردن مشکل زیست محیطی واحد خود کنند از لیست آلایندگی خارج می شوند.

محمدامین حیدری اضافه کرد: اداره کل محیط زیست استان باید در نظارت و بازرسی از واحدهای آلاینده وحدت رویه داشته باشد.

وی یادآور شد: حمایت از واحدهای تولیدی باید هوشمندانه انجام شود چراکه پشتیبانی بدون ملاحظه مواردی هم چون مسائل زیست محیطی ارزشی ندارد.

معاون نظارت و بازرسی سازمان بازرسی کردستان گفت: هر شرکت تولیدی بعد از استقرار در هر استانی از آب، خاک و هوای آن بهره مند می شود و لذا باید ملاحظات زیست محیطی را هم رعایت کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: براساس پایش های انجام شده توسط کارشناسان محیط زیست مسائل آلایندگی واحدهای تولیدی احصا می شود.

اقبال حمیدی با اشاره به اینکه بعد از پایان هر فصل واحدهای آلاینده مشخص و برای آنها عوارض تعیین می شود، افزود: حذف واحدی که در لیست واحدهای آلاینده آمده باشد، ممکن نیست.

وی ادامه داد: نمونه برداری فصل پاییز از واحدهای تولیدی از جمله کاشی کسری انجام شده که هنوز نتیجه آن اعلام نشده است و اگر میزان آلایندگی آن کمتر از استاندارد باشد از لیست واحدهای آلاینده خارج می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha