«سینماحقیقت» فرصت همزیستی دولتمردان و مستندسازان را فراهم می‌کند

تهران- ایرنا- رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: فرصت حضور در جشنواره «سینماحقیقت» برای من و بسیاری از دولتمردان این فضا را فراهم می کند که یک فرصت آشتی و همزیستی بین این دو جریان اثرگذار یعنی دولتمردان و مستندسازان و هنرمندان ایجاد شود.

مصطفی زمانیان در حاشیه حضور در پردیس سینمایی چارسو و بازدید از هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا اظهار داشت: در ابتدا به تمام دوستان برگزارکننده این جشنواره خداقوت می گویم. امروز چیزی که در عرصه سیاست گذاری بسیار مهم است و ضرورت دارد، قدرت جریان سازی امر سیاستی است. واقعیت مطلب این است که امروز رسانه قدرتمندترین پل ارتباطی بین مردم و حکمرانان است. هرچقدر قدرت داشته باشیم و این رسانه را به یک رسانه واقعیت ساز و شفاف، رسانه ای ریزبین و دقیق تبدیل کنیم، توانمان در حکمرانی بالاتر می رود. هرچقدر ما به ابزار رسانه تسلط‌مان کم شود، عملا قدرت اعمال حکمرانی را از دست می دهیم.

زمانیان ادامه داد: تصور من این است که «سینماحقیقت» یک محفل خوب و یک نمونه بسیار خوب از فرصت و فضایی است که ما می توانیم در عرصه حکمرانی پیوند بین نهاد حکمرانی و دولت را با فضای رسانه به طور قدرتمند ایجاد کنیم و بتوانیم از مسائل واقعی میدان سیاست و میدان کشورداری و حکمرانی یک زبان و بیان ساده و قابل فهم و در عین حال دقیق را به جامعه مخاطبمان عرضه کنیم. امروز اگر قرار است حکمرانی زبان بگشاید و قدرت تکلم با جامعه و مردم را پیدا کند، رسانه و مستند یکی از ظرفیت های خیلی خوب در این کارگشایی است.

وی خاطرنشان کرد: در این مجال و فرصت هرچقدر بتوانیم جریان مستندسازی کشور را متمرکز بر اصلی ترین مسائل پذیرفته شده اولویت دار و مسائل مورد تواقق بین دولت و حاکمیت و مردم کنیم، در جریان سازی و راهبری جریان مستندسازی کشور توفیقمان بیشتر است.

چه ابزاری قدرتمندتر از مستند که بتواند خلق روایت ساده از این چند لایه بودن ماهیت پدیده امر سیاستی بکندرئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری بیان کرد: در فضایی که میدان سوژه سازی در عرصه مستندسازی را خالی می کنیم، برای ما سوژه می سازند. زمانی که ما در میدان مستندسازی و تولید محتوای رسانه ای میدان را خالی می کنیم، برای ما میدان سازی و مستند تولید می کنند و ما همیشه باید در مقام دفاع بربیاییم و در موضع انکار قرار بگیریم.

وی تاکید کرد: ما باید قدرت تکلم و گفتگو با مردم را با ابزار رسانه پیدا کنیم و بتوانیم حقیقت های چند لایه نظام مسائل سیاستی کشور را که امروز اتفاقا این چند لایه‌گی آن پیچیده تر شده است و کمتر موضوعی را پیدا می کنید که صرفا سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... باشد، امروز مسائل چندلایه هستند و چه ابزاری قدرتمندتر از مستند که بتواند خلق روایت ساده از این چند لایه بودن ماهیت پدیده امر سیاستی بکند.

زمانیان افزود: ما در مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری تصورمان بر این است که اگر میدان مفاهمه بین سیاسیون، دولتمردان را با جامعه مستندسازان و هنرمندان تولید کننده مستند فراهم و نزدیک کنیم، خود به خود هم کمک می کنیم که ظرفیت عظیم مستندسازی متمرکز بر نظام مسائل واقعی کشور شود و اگر قرار است گشایشی در امر تصمیم گیری شود، باید با این ابزار و زبان با مردم گفتگو شود، برای اینکه پذیرش اجتماعی به وجود بیاید.

وی گفت: از طرف دیگر به سیاستمدار و دولتمردمان بگوییم که اگر قرار است بتوانید امروز جریان سازی کنید و سرمایه اجتماعی در حوزه تصمیم های بزرگ سیاستی در کشور ایجاد کنید، با ابلاغیه و آیین نامه و مصوبه نمی توان این جریان سازی را انجام داد. امروز باید بتوانید قدرت گفتگو با بدنه عموم مردم را پیدا کنید و چه ابزاری قدرتمندتر از مستند. این موضوعی است که خود نیازمند این است که به عنوان یک مساله سیاستی تبیین شود. باور خود من این است که فرصت حضور در جشنواره «سینماحقیقت» برای من و بسیاری از دولتمردان این فضا را فراهم می کند که یک فرصت آشتی و همزیستی بین این دو جریان اثرگذار یعنی دولتمردان و مستندسازان و هنرمندان ایجاد شود.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری درباره تاثیر مستندهای ساخته شده در کمک به دولت و سیاست هایی که اتخاذ می شود، بیان کرد: حتما اگر ما فرصت حضور این مستندها را روی میز سیاستگذاران فراهم کنیم، یعنی دسترسی جامعه تصمیم ساز را به مجموعه مستندهایی که به مسائل واقعی روی میز دولت می پردازد، بیشتر فراهم کنیم حتما امکان صیقل و اثرگذاری این مستندها را در مدل تصمیم گیری و در زمینه های مختلف اداره کشور می توانیم داشته باشیم.

وی افزود: باید این را پذیرفت که شما باید در این میدان آنقدر بلوغ اجتماعی و بلوغ سیاسی فراهم کنید برای اینکه قدرت تشخیص یک مستند ناقص، یک مستند تک سویه، مستند جانبدارانه را از یک مستند حرفه ای و جامع‌بین و درواقع جامع نگر برای سیاست گذار و مخاطب فراهم کنید و این واقعیت محقق نمی شود مگر به تکرار و تمرین. خود این نقطه شروع این که ما جریان مستندسازی را روی حوزه مسائل واقعی کشور متمرکز کنیم، شروع خیلی خوبی است و باور من این است که پیشتاز این جریان مستندسازان سیاستی هستند؛ مستندسازان استراتژیکی که در مقام مستندسازی دارند استراتژی های آینده کشور را طراحی می‌کنند؛ نه به زبان قانون قاعده و آیین نامه، بلکه به زبان یک گفتار و گفتمان قابل پذیرش در جامعه.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم از ۲۷ آذرماه شروع شده و تا دوم دی ماه ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha