پایان جولان کوهنوردنماها؛ علم کوه صاحب پاسگاه محیط بانی شد

نوشهر - ایرنا - موافقت سازمان حفاظت محیط زیست با ساخت پاسگاه محیط بانی در"ونداربن" مبدا ورودی قله علم کوه در کلاردشت ،به گفته مسوولان امرسبب شد تا علاوه بر حفظ محیط زیست از ورود کوهنوردنماها به این اثر طبیعی گرفته شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علم کوه دومین قله مرتفع کشور واقع در کلاردشت همه ساله پذیرای هزاران کوهنورد داخلی و خارجی است اما حضور شمار زیادی از کوهنوردنماها از ۲ دهه اخیر به دامنه های این قله با چالش ها و مشکلات عمده ای مانند رهاسازی زباله، تخلیه فاضلاب های انسانی و در نهایت خسارت جبران ناپذیر بر پیکره این طبیعت همراه بوده که با پیگیری مسوولان امر و تصویب استقرار پاسگاه محیط بانی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست می تواند این اثر طبیعی را برای همیشه از چالش های یادشده نجات دهد.

این قله بلند ایران زمین، یکی از مجموعه‌کوه های بلند و به هم پیوسته تخت سلیمان در رشته کوه های البرز است و این زیست بوم به دلیل اختلاف ارتفاع چشمگیر و دارا بودن دره ها و دامنه های پرشمار، گونه های گیاهی و جانوری متنوعی را در خود جا داده و وجود این گونه های گیاهی آلپی و نیمه آلپی از ویژگی های زیست بوم علم کوه است.

وجود قله های بلند، بالای چهار هزار متر ارتفاع از سطح دریا، یخچال ها و برفچال های طبیعی، دیواره های مرتفع گرانیتی، چمنزارها، مراتع و دامنه های جنگلی از جاذبه های مهم و کم نظیر علم کوه به شمار می آید و از سوی دیگر رویش گیاهان مرتعی، مناظر و چشم اندازهای زیبا و منحصربه فرد، شرایط مناسبی را برای استفاده های مرتعداری، زنبورداری، گردشگری و کوهنوردی در این منطقه فراهم کرده و با این موقعیت های ممتاز متاسفانه چند سالی است این اثر طبیعی با آسیب ها و مخاطره هایی نظیر جاده سازی، برداشت بی رویه گیاهان دارویی و خوراکی، رفت و آمد شکارچیان غیرمجاز همراه بوده و به عبارتی سبب شده تا گردشگری و کوهنوردی ناسازگاری با طبیعت در این منطقه رقم بخورد.

پایان جولان کوهنوردنماها؛ علم کوه صاحب پاسگاه محیط بانی شد

نمونه این آسیب ها بنا به اظهار نظر شماری از صاحب نظران و حامیان محیط زیست می توان به رهاسازی انبوه زباله در سطح عرصه گرفته تا تخلیه فاضلاب انسانی و چرای بی رویه دام در مراتع علم کوه همه و همه همچون زخمی بر پیکره قله مرتفع برجای گذاشته است به گونه ای که این مخاطره زیست محیطی همچنان ادامه دار بوده و تاکنون هیچ عزم و اراده ای از سوی مسوولان امر برای نظارت و کنترل تردد کوهنورد نماها به این محیط کوهستان وجود نداشته است.

در حالی که بنا به اظهار نظر برخی از صاحب نظران، منطقه علم کوه یکی از مناطق مهم کوهستانی و مرتعی ایران به لحاظ برخورداری از چشم اندازهای منحصر بفرد طبیعی، مرتعی و چمنزارهای با کیفیت است و بنابراین برای رهایی و گسترش ارزش های اکولوژیکی منطقه، منع بهره برداری ناپایدار، ایجاد شرایط مناسب برای بهره مندی خردمندانه از مواهب طبیعی، برقراری شرایط مطلوب برای زیستگاه ها و رویشگاه ها به منظور تلفیق با کوهنوردی و گردشگری نیازمند عزم و اراده ملی مسوولان سازمان هایی چون منابع طبیعی، فدراسیون کوهنوردی، گردشگری، میراث فرهنگی، صنایع دستی است.

برای فائق آمدن بر این مشکلات و پیشگیری از این چالش های زیست محیطی آسیب زا و تهدید کننده ضرورت دارد مسوولان، اندیشمندان و اهالی، علاقه مندان طبیعت و زیست بوم پای کار بیایند.

پایان جولان کوهنوردنماها؛ علم کوه صاحب پاسگاه محیط بانی شد

در این پیوند، مسوول نمایندگی اداره حفاظت محیط زیست کلاردشت گفت : سازمان محیط زیست برای نجات این اثر طبیعی با اسقرار پاسگاه محیط بانی موافقت کرده و مصوبه آن به تازگی به اداره حفاظت محیط زیست مازندران و این مجموعه ابلاغ شده و به طور طبیعی با عملیاتی شدن این مصوبه تا حدود زیادی می توان به پیشگیری از تردد کوهنورد نماها به منظور نجات این علم کوه و سایر قلل پیرامون آن امیدوار بود.

شهرام بیگلر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ آمد و شد افراد برای ورود به طبیعت علم کوه برابر دستور مقام قضایی تا حدودی مهار می شد و متاسفانه از ۲ سال گذشته این زنجیر واقع در منطقه رودبارک از سوی برخی افراد به ویژه شکارچیان باز شد و چندین بار هم دوباره قفل زده شد که متاسفانه کار ساز نبود و از آن زمان تاکنون آمد و شد افراد به عرصه آزاد شد.

هرساله همزمان با آغاز بهار فصل کوهنوردی هم با حضور شمار زیادی از افراد کوهنورد سطح کشور و حتی خارج از کشور و همچنین گردشگران و مسافران طبیعت گرد همراه خانواده به بهانه یدک کشیدن نام کوهنورد راهی طبیعت بکر و دست نخورده علم کوه می شوند که با حضور بدون نظارت و کنترل آن ها خسارت های جبران ناپذیری به این طبیعت زیبا با چشم اندازهای بسیار وصف ناپذیر خسارت های جبران ناپذیری وارد می کنند.

این مسوول بیان داشت : هرچند الان مسیر دسترسی با نصب یک زنجیر بسته است اما کماکان عده ای در قالب طبیعت گرد وارد این عرصه می شوند در حالی که بارها گزارش شده که این افراد در پی یافتن گنج یا شکار حیات وحش به این عرصه ورود پیدا کرده اند هرچند این موضوع با دادستان در میان گذاشته و حکم صادر شده که در هیچ شرایطی نباید اجازه داد این دسته از افراد در این فصول وارد عرصه شوند اما عده ای زیرپوستی به شکل پنهان این توصیه ها را رعایت نکرده و به کارخلاف خودشان ادامه می دهند.

مسوول نمایندگی اداره حفاظت محیط زیست کلاردشت ابراز امیدواری کرد : در فصول کوهنوردی این پاسگاه در این شهرستان استقرار یافته از این پس ورودی و خروجی ها بشدت بیشتری نظارت می شود و نکته مهم تر هر فردی به بهانه ورود به قله علم کوه به طور حتم باید راستی آزمایی شود و مدارک معتبر ارایه دهد غیر از آن ورود او به این عرصه ممنوع است.

شهرستان ۵۰ هزار نفری کلاردشت در غرب مازندران از ۱۴۰ قله مخروطی شکل با ارتفاع بیش از سه هزار و چهار هزارمتری برخوردار است که کوه هایی نظیر علم کوه، سیاه کمان، شاه علم دار، تخت سلیمان، سنگ سرگ و کرما از معروفترین انها است. ضمن اینکه این منطقه علاوه بر داشتن جنگل های سرسبز هیرکانی، رودخانه خروشان حفاظت شده سردابرود، آبشارها و دریاچه های یخی، پوشش مناسب گیاهی و نیز به خاطر داشتن دیواره های صخره ای برای انجام فعالیت های ورزشی نظیر دیواره نوردی، صخره نوردی و اسکی مناسب است.

بنابر اعلام مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران سالانه بیش از ۶۰۰ هزار نفر برای دیدن جاذبه های طبیعی و استفاده از آب و هوای بسیار خنک و کوهستانی به شهرستان کلاردشت سفر می کنند و از این آمار نیز بیش از یکصد هزار نفر گردشگر خارجی بویژه کوهنوردان از کشورهای جمهوری چک، اتریش، آلمان، ترکیه، فرانسه، استرالیا، هلند، اندونزی، لهستان، هند و چین هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha