نتایج چهار طرح پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری اعلام شد

شهرکرد- ایرنا- چهار تحقیق علمی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری که در راستای پاسخگویی به نیازهای این استان و حساس‌سازی سیاستگذاران در راستای تدوین راهکارهای رفع مشکلات بررسی شده و آگاه‌سازی مردم تدوین شده است، روز یکشنبه در نشستی با حضور اصحاب رسانه تشریح و ارائه شد.

به گزارش ایرنا، معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری در این نشست که با عنوان " ارائه ۱۰ درصد از طرح‌های خاتمه‌یافته دانشگاه در راستای رویکرد ترجمان دانش" برگزار شد، با تاکید بر اینکه طرح‌های علمی و پژوهشی باید کاربردی باشد و بتواند در جامعه اثرگذاری لازم را داشته باشد، گفت: تلاش ما بر این است تا استادان، محققان و دانشجویان دانشگاه را به سمت انجام طرح‌های کاربردی و اثرگذار هدایت کنیم و در طول سال‌های اخیر نیز اتفاقات خوبی در این حوزه شکل گرفته است.

الهام رییسی افزود: از سوی دیگر باید نسبت به نتایج تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده برای عموم مردم اطلاع‌رسانی کرد تا علاوه‌بر حساس‌سازی جوامع هدف و آگاه‌سازی آنها، مشارکت مردم در اجرای این طرح‌ها را نیز جلب کرد.

وی در ادامه با اشاره به روزشمار هفته پژوهش و برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی در طول این هفته، اظهار داشت: از ۲۸ آذر تا چهارم دی تحت عنوان هفته پژوهش و فناوری نامگذاری شده و شعار کلی امسال این هفته "پژوهش پاسخگو و تولید دانش‌بنیان" است.

نوآوری در طرح‌های پژوهشی

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: از هر یک از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خواسته شده تا متناسب با شعار هر یک از روزهای هفته پژوهش یک برنامه اختصاصی ارائه و اجرا کند که این دانشگاه نیز در همین راستا برنامه‌هایی را در دستور کار قرار داد.

رییسی ادامه داد: در روز ۲۸ آذر که با شعار "فناوری سلامت پیشران اقتصاد دانش‌بنیان" نامگذاری شد، سه برنامه اجرا کردیم که شامل برگزاری نشست خبری با واحدهای فناور و انتقال تجربیات آنها، برگزاری کارگاه‌ حمایت‌ها و نحوه نگارش طرح‌های فناورانه و نشست انتقادات و پیشنهادات بهبود عملکرد مرکز رشد فناوری سلامت بود.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه دومین روز از هفته پژوهش و فناوری امسال با عنوان "دانشمندان علمی پیشران پژوهش و فناوری" نامگذاری شده است، یادآور شد: در این روز دانشگاه وبینار تخصصی با عنوان انتقال تجربیات پژوهشگران یک درصد برتر جهان را برگزار کرد که از دانشگاه ما ۲ دانشمند برتر انتخاب شده بود.

رییسی افزود: سومین روز هفته پژوهش نیز با عنوان "هر دانشجو یک ایده پژوهشی" نامگذاری که متناسب با آن یک مسابقه ایده برتر پژوهشی ویژه دانشجویان برگزار شد و با توجه به شعار چهارمین روز از این هفته با عنوان "توسعه اطلاعات علمی و مشارکت در پاسخگویی به نیازهای جامعه" سه برنامه شامل بازدید اعضای هیات علمی و محققان دانشگاه از شرکت شیرخشک پگاه و برگزاری نشست هم‌اندیشی و تولید پادکست‌های پژوهشی برای ترجمان دانش انجام شد.

وی تصریح کرد: سوم دی ماه با عنوان "توسعه بهره‌وری تحقیقات سلامت" نامگذاری شده است که در این روز نشستی با اصحاب رسانه در خصوص تشریح طرح‌های خاتمه یافته سال ۱۴۰۲ برگزار شد و ششمین روز از هفته پژوهش نیز که با عنوان "پژوهش سالم پیش‌نیاز مرجعیت علمی" نامگذاری شده،کارگاه اخلاق در پژوهش برگزار می‌شود و در نهایت در روز پایانی این هفته از پژوهشگران برتر دانشگاه تجلیل می‌شود.

بررسی ارتباط بین بیماری دیابت و پریشانی و افسردگی مبتلایان در استان

نتایج چهار طرح پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری اعلام شد

در ادامه عضو هیات علمی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی استان به ارائه طرح تحقیقاتی خود با عنوان "شناسایی الگوهای فرسودگی دیابت و ارتباط آن با پریشانی و افسردگی دیابت در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ در استان چهارمحال و بختیاری" پرداخت.

دکتر کبری نوریان با اشاره به افزایش شیوع بیماری‌های غیرواگیر در جهان، کشور و به تبع آن در این استان طی سالهای اخیر به ویژه بیماری دیابت نوع۲ ، اظهار داشت: بر اساس آخرین پایش‌های انجام شده، ۱۰.۷ درصد جمعیت چهارمحال و بختیاری معادل ۲۴ هزار و ۴۱۷ نفر، مبتلا به بیماری دیابت نوع ۲ هستند.

وی افزود: با وجود پیشرفت‌های علم پزشکی، شیوع دیابت نه تنها کاهشی نشده بلکه افزایشی هم هست که در این میان می‌طلبد بر ارتقای سواد سلامت و خودکارآمدی بیماران بیش از پیش کار کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان تصریح کرد: در این طرح تحقیقاتی به ارتباط بین دیابت نوع ۲ و بروز عوارضی نظیر فرسودگی، پریشانی و افسردگی در بین مبتلایان پرداخته شده است و نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مبتلایان، درگیر یکی یا همه این عوارض می‌شوند از همین رو با مداخلات رفتاری می‌توان پیش از اینکه بیماران دیابتی به یکی از این عوارض مبتلا شوند از آن پیشگیری کرد.

نوریان افزود: نتایج تحقیقات حکایت از آن دارد که بیماران دیابتی در استان نیازمند حمایت و توجه هستند و می‌طلبد سیاستگذاران حوزه سلامت در خصوص راهکارهای حمایتی در خانواده و اجتماع برای آنها برنامه داشته باشند.

پرداختن به مساله جوانی جمعیت به عنوان یکی از اولویت‌های کشور و استان

"بررسی تاثیر آموزش فرزندآوری مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده بر ارزش فرزند و قصد رفتار زوجین بدون فرزند در شهر شهرکرد" از دیگر طرح‌های خاتمه یافته دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در سال جاری به شمار می‌رود که با توجه به اینکه این طرح به یکی از اولویت‌های کشور پرداخته شده، حائز اهمیت است.

دکتر زیبا رییسی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری، متخصص سلامت باروری و مجری طرح در تشریح نتایج تحقیقاتی خود در این نشست گفت: با توجه به سیاست‌های جمعیتی کشور به نظر می‌رسد اجرای مداخلات در خصوص فرزندآوری می‌تواند در تصمیم آگاهانه خانواده‌ها برای فرزندآوری موثر باشد.

وی تصریح کرد: نتایج تحقیقاتی که بر روی ۷۰ زوج بدون فرزند در سطح شهر شهرکرد انجام شد، نشان داد آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده باعث افزایش قصد فرزندآوری و ارزش فرزند در زوجین بدون فرزند می‌شود بنابراین این برنامه آموزشی برای ترویج فرزندآوری توصیه می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان همچنین استفاده از برنامه‌های آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده برای ترویج فرزندآوری را توصیه کرد.

تاثیر سواد سلامت بر پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان‌ها در سالمندان شهرکردی

نتایج چهار طرح پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری اعلام شد

دکتر فروزان گنجی، عضو هیات علمی دانشکده پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی استان نیز در پاسخگویی به یکی دیگر از مشکلات حوزه سلامت این استان طرح تحقیقاتی تحت عنوان "بررسی ارتباط سواد سلامت و رفتارهای غربالگری سرطان‌ها در سالمندان شهرکرد" را اجرا کرده است.

وی با اشاره به افزایش آمار سرطان در چهارمحال و بختیاری طی سالهای اخیر، گفت: یکی از اقدامات موثر در کنترل انواع سرطان‌ها و بهبود کیفیت زندگی مبتلایان، تشخیص زودهنگام است که در همین راستا غربالگری اهمیت بالایی پیدا می‌کند.

گنجی افزود: این تحقیق که بر روی ۳۵۱ نفر از سالمندان شهرکردی که اطلاعات آنها در سامانه سیب ثبت شده بود، انجام شد به این نتیجه رسیدیم که بهبود سواد سلامت ممکن است استراتژی موثری در بهبود و ارتقای انجام غربالگری سرطان‌ها در سالمندان باشد از همین رو تدوین برنامه‌های جامع، ایجاد رسانه‌ها و مواد آموزشی ساده و قابل فهم و همچنین مداخلات آموزشی کارآمد برای افراد با سواد ناکافی می‌تواند گامی موثر برای توسعه مهارت‌های سواد و در نهایت ارتقای سلامت در جامعه باشد.

شناسایی عوامل شیوع کمردرد در حرفه‌های کوچک شهرستان شهرکرد

دکتر سعید یزدانی‌راد از دیگر اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری و دکترای تخصصی بهداشت حرفه‌ای نیز در این نشست به تشریح طرح تحقیقاتی خود با عنوان "تعیین شیوع کمردرد و شناسایی عوامل مرتبط با آن در حرفه‌های کوچک شهرستان شهرکرد" که به سفارش معاونت بهداشتی دانشگاه تهیه شده است، پرداخت.

وی که در این کار تحقیقاتی به بررسی عوامل شیوع کمردرد در حرفه‌های قالیبافی، تعمیرکاری، جوشکاری، فروشندگی و کشاورزی پرداخته است، گفت: در بین جامعه هدف ۴۹.۷ درصد افراد با کمردرد درگیر بودند از همین رو می‌توان گفت از هر ۲ نفر یک فرد در مشاغل مورد بررسی با مشکل کمردرد روبرو است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان افزود: اگر چه ریشه بسیاری از کمردردها، شغلی است و همه مشاغل از جمله کارمندان به شدت با این عارضه درگیر هستند اما از آنجا که در اینجا ۴۰۰ نفر از پنج گروه شغلی ذکر شده مورد بررسی قرار گرفته، نتایج حاکی از آنست که کمردرد در فعالان حرفه‌های قالی‌بافی، جوشکاری و تعمیرکاری شیوع بیشتری دارد.

یزدانی‌راد با اشاره به ریسک‌فاکتورهای شیوع کمردرد، تصریح کرد: سن، سابقه کار، نمایه توده بدنی، آمادگی جسمانی، سطح آگاهی ارگونومیک، وضعیت بدن، بلندکردن بار، اعمال نیرو، مدت زمان حمل بار، مدت زمان انجام کار، فعالیت تکراری، حرکات سریع و ناگهانی، حرکات ضربه‌ای، دمای هوا و دوره کار-استراحت در شیوع کمردرد تاثیرگذار است.

وی افزود: تنظیم دوره‌های کار و استراحت و برنامه‌های ورزشی جهت تقویت عضلات کمر می‌تواند در کاهش بروز کمردردهای شغلی مفید باشد.

به گزارش ایرنا، دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری در سال ۱۳۶۵ تاسیس شد و در حال حاضر ۲۳۲ عضو هیات علمی دارد که شامل پنج استاد، ۳۳ دانشیار، ۱۶۲ استادیار، ۳۱ مربی و یک استادیار پژوهشی است.

همچنین در سال تحصیلی جاری ۸۵۰ دانشجوی جدید در هشت مقطع و ۴۸ رشته تحصیلی در سال تحصیلی جاری در این دانشگاه جذب شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha