دندان‌پزشکی‌های آب‌بَر، نیازمند جراحی دانش بنیان

شیراز – ایرنا – میدان دادن به دانش و توانمندی علمی در همراهی با زیرساخت‌های قانونی، نرم افزاری و سخت افزاری لازم، می‌تواند حل کننده مشکلات کوچک تا بزرگ کشور باشد؛ خواه اصلاح برخی ساختارهای اقتصادی باشد، خواه خودکفایی در قطعات صنعتی و تولیدی و یا حتی کمبود آب.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ایران در موقعیت خشک جغرافیایی قرار گرفته و همین کم بارشی و دسترسی محدود به منابع آب شیرین بوده که از دیرباز نیاکان ایرانی را برآن داشته تا در کشور قنات و دیگر سازه‌های آبی ماندگار بسازند و امروز نیز مسئولان علاوه بر سدسازی و دیگر سازه‌های آبی برای ذخیره بیشترین میزان ممکن از آب حاصل از بارش‌های سالانه، توسعه ظرفیت آبشیرین‌کن‌ها را در دستورکار قرار داده‌اند.

همین اهمیت بهره‌برداری بهینه از منابع آبی است که سبب می‌شود هر راهکار علمی و کارآمد برای کاهش مصرف در بخش‌های خانگی، صنعتی و حرفه‌ای و کشاورزی ارزشمند باشد.

یونیت‌های آب‌بَر، نیازمند جراحی دانشی

احتمالا همه ما تاکنون به یکی از ۴۲ هزار مطب دولتی یا خصوصی دندانپزشکی کشور مراجعه کرده‌ایم و با استفاده از ساکشن آبی در هنگام کار بویژه برای جرم‌گیری در دهان بیمار آشنایی داریم.

گفته می‌شود این نوع دستگاه دندان پزشکی بسیار پرآب بر است به گونه‌ای که هر یک از یونیت‌های دندانپزشکی که از این نوع تکنولوژی استفاده کند، برای یک ساعت فعالیت ۲۷۰ لیتر آب و در یک روز کاری ۶ ساعته با هشت ۶ ساعت فعالیت مداوم حدود یکهزار و ۶۲۰ لیتر آن مصرف می‌کند.

در شرایطی که منابع آبی ایران محدود است، تنها در همین استان فارس به گفته استاندار ۶۰۰ روستا با تنش آبی مواجهند و دولتمردان از راه‌های مختلف از جمله انتقال آب از خلیج فارس، در تکاپوی آبرسانی به آنها هستند، هر راهکاری که در بخشی از فعالیتهای تولیدی و حرفه‌ای، خانگی یا کشاورزی منجر به کاهش مصرف شود باید مورد استقبال قرار گیرد.

معرفی آخرین دستاورد یکی از دانش‌بنیان‌های موفق فارسی در رویداد جام رسانه‌ امید فارس، برای کاهش مصرف آب در سطح مطب‌ها و کلینیک های دندان‌پزشکی امیدآفرین‌ بود چرا که گفته شد این شرکت که اکنون بدون هیچ حمایت و تسهیلات حمایتی به تجاری سازی رسیده، در رقابت با تولیدکنندگان محدود جهانی، در زمره پنج شرکت برتر این حوزه است.

دندان‌پزشکی‌های آب‌بَر، نیازمند جراحی دانش بنیان

حکایت یک دغدغه عمومی از زبان یک تولیدکننده دانش‌بنیان

سروش جلالیان، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان که در جام امید به جمع رسانه‌های فارس آمده بود، گفت: برای معرفی خود و بازاریابی نیامده بلکه دغدغه او حجم بالای مصرف آب در یونیت‌های دندان پزشکی است که از دستگاه سکشن آبی استفاده می‌کنند در حالی که استفاده از دستگاه‌های مرکزی برقی نتنها امنیت بهداشتی بیشتری دارد بلکه از هدررفت آب در ایران خشک نیز جلوگیری می‌کند.

او ادامه داد: دندان پزشک‌ها و مجتمع‌های دندان پزشکی از تولید شرکت من و همکارانم خرید نکنند، "اما خرید کنند، از هر یک از نمونه‌های داخلی یا خارجی تولید شده" و در حفظ منابع آبی کشور کمک کننده باشند.

آنطور که این جوان دانش‌بنیان بر اساس داده‌های رسمی کشور محاسبه کرد، اگر از ۴۲ هزار دندانپزشک ثبت شده در نظام پزشکی کشور تنها ۳۵ هزار مطب نیز داشته‌باشند، در ۲۴ روز کاری یک ماهه یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون لیتر آب از این مطب‌ها به فاضلاب ریخته می‌شود.

جلالیان این محاسبه را تنها در مورد استان فارس نیز ادامه داد و گفت: در نظام پزشکی این استان حدود یکهزار و ۵۰۰ دندانپزشک ثبت شده و با فرض اینکه تنها یکهزار نفر از آنها مطب داشته باشند، می‌توان تخمین زد که سکشن‌های آبی آنها ماهانه حدود ۳۸ میلیون لیتر آب مصرف می‌کند.

او همه اینها را گفت تا اهمیت استفاده از تکنولوژی روز دنیا در دنیای حرفه‌ای دندانپزشک‌های ایرانی را گوشزد کرده باشد چرا که به رغم بسیاری از نقاط جهان، دندانپزشک‌های ایرانی هنوز از دستگاه‌های آب‌بر بر روی یونیت‌های خود استفاده می‌کنند، در حالی که در اروپای پر آب با منابع آبی غنی‌تر، مطب‌ها بدون استفاده از این سیستم برقی مجوز فعالیت نمی‌گیرند و به گفته جلالیان، در این کشورها برای تجهیز یونیت و راه‌اندازی مطب، سکشن برقی دومین دستگاهی است که خریداری و نصب می‌شود.

تلنگر یک دانش‌بنیان و جای خالی قانون برای یک جراحی آبی

اینکه ساکشن‌های آبی دندانپزشکی بسیار پرآب هستند و استفاده از ساکشن‌های جراحی آبی برای حذف این حجم از مصرف منابع ارزشمند آب کشور ضروری به نظر می‌رسد، اهمیت زیرساخت‌های قانونی یا حمایتی را برای حرکت به این سو نمودار می‌سازد.

سکشن‌های آبی به آب شهری متصل می شود و در هر دقیقه ۲ لیتر آب مکش دارند که همراه به بزاق و خون به عنوان پسابی عفونی راهی شبکه‌های فاضلاب شهری می‌شوند.

حالا که تولید کنندگان دانش‌بنیان ایرانی موفق به طراحی، تولید و تجاری‌سازی دستگاه جراحی با تکنولوژی روز دنیا شده‌اند، که به گفته مدیرعامل این شرکت از نظر مزیت اقتصادی نیز دست برتر را دارد، جای خالی زیرساختی قانونی یا حمایتی برای بکارگیری آن یا حتی دیگر نمونه‌های خارجی برای پیشگیری از این حجم هدر رفت آب احساس می‌شود، آبی که دست‌کم برای کشوری در موقعیت جغرافیایی ایران به معنای واقعی مایع حیات است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری فارس در حاشیه جام رسانه امید به خبرنگار ایرنا گفت: آب مصرفی شکسن‌های آبی دندان‌پزشکی‌های کشور در زمان حاضر معادل چند سد کشور است که اصلاح رویه استفاده از این سیستم برای کشور ضروری است.

جلالیان اظهار کرد: اصلاح این رویه نیازمند تصویب قانون است چنانکه در دیگر کشورها این قانون برای تجهیز مطب‌ها وجود دارد و اجرایی شده است.

دندان‌پزشکی‌های آب‌بَر، نیازمند جراحی دانش بنیان

سربلندی دانش بنیان فارسی در عرصه رقابت

او بار دیگر تاکید کرد که برای معرفی خود و تیمش برای افزایش فروش نیامده بلکه خواسته این دغدغه ذهنی و حرفه‌ای خود را به اشتراک بگذارد تا شاید از هدر رفت بیشتر آن در آینده جلوگیری شود.

این مهندس پزشکی و تیمش که سال ۹۸ در پارک علم و فناوری فارس مستقر شده، سال ۱۴۰۰ با دستیابی به استانداردهای لازم و ایزو ۱۳۴۸۵ و مجوز تولید محصولات خود را از اداره کل تجهیزات پزشکی دریافت کرده و در نهایت ۱۴۰۱ به تولید انبوه رسیده است، به گفته جلالیان پس از دریافت بازخوردهای بازار، امروز طراحی محصولات جدید این گروه جوان و دانش‌بنیان فارسی با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا نیز آغاز شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: هر چند این پیشنهاد از سوی مسئولان مطرح شد که در صورت توانایی برای افزایش تولید، واردات این نوع تجهیز پزشکی ممنوع شود، اما نمی پذیرفتم چرا که نمی‌خواستم برخی مصرف کنندگان به دلیل ایرانی بودن، نخرند.

او همچنین از هیچ تسهیلات حمایتی مالی نیز استفاده نکرده و معتقد است که یک تولیدکننده دانش بنیان باید بتواند در فضای کاری رقابتی فعالیت کند و سرمایه لازم را برای ادامه فعالیت پژوهشی و تولید خود کسب کند.

جلالیان در پاسخ به اینکه برای توان رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی چه فکری کرده‌اید، گفت: هم اکنون نیز این توان را داریم، محصولات ما در زمره پنج شرکت برتر قرار دارد، به لحاظ تکنولوژی استفاده شده و توانمندی و کنترل مکش از دستگاه‌هایی که در سطح دنیا تولید می‌شود برتری دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان فارس خدمات پس از فروش، قیمت تمام شده و قدرت و کیفیت محصول و البته موقعیت جغرافیایی فعالیت را از مزایای رقابتی خود و همکارانش عنوان کرد.

بهبودی و امیدآفرینی با تصویرسازی از پیشرفت‌های کشور

چنانکه دبیر رویداد جام رسانه امید اعلام کرد رویداد جام رسانه امید با هدف جامه عمل پوشاندن به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص امیدآفرینی و نشان دادن پیشرفت‌های کشور در استان فارس برگزار شد.

به گفته مهدی آدینه این رویداد رسانه‌ای، در استان فارس تمرکز خود را بر شرکت‌های دانش‌بنیان گذاشت؛ چرا که خدمات و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان این استان چنانکه باید معرفی نشده بود، علاوه بر این مهیا شدن شرایط برای حمایت از این شرکت‌ها از اهداف این رویداد بود.

جام رسانه امید برپا شد تا معرفی توانمندی‌های داخلی کشور، ابزار امیدآفرینی رسانه‌های فارس در سطح جامعه شود و اکنون که دستاوردها این دانش بنیان فارسی آماده است تا با سربلندی در رقابتی فنی و اقتصادی نیازی ضروری را از کشور حل کند، همه چیز آماده است تا با افتخار به این توانمندی، میدان را برای نقش‌آفرینی دانش و تولید ایرانی مهیا کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha