رویداد «جام رسانه امید» منشأ خیرو برکت برای دانش‌بنیان‌های فارس است

شیراز-ایرنا-رئیس پارک علم و فناوری فارس با اشاره به برگزاری رویداد «جام رسانه امید» در این استان گفت:این رویداد می‌تواند منشأ خیرو برکت برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور استان باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امین‌رضا ذوالقدر یکشنبه در مراسم پایانی رویداد «جام رسانه امید» اظهار کرد: بدون شک یکی از اقدامات تأثیرگذار در حوزه فعالیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان، معرفی این شرکت‌هاست

رئیس پارک علم و فناوری فارس ادامه داد: معرفی این شرکت‌ها هم باید به صورت تخصصی و در قالب معرفی آنها به جامعه هدفشان و هم به صورت عمومی با هدف معرفی‌شان به عموم جامعه دنبال شود؛ قطعا این کار ارزشمند می‌تواند منجر به امیدآفرینی در کشور شود.

چرا ارتباط صنعت و دانشگاه ضعیف است؟

وی با طرح این پرسش که چرا ارتباط صنعت و دانشگاه ضعیف است، گفت: در پارک علم و فناوری فارس برگزاری برنامه‌ای با عنوان شنبه‌های نوآوری با هدف ارتباط صنعت، دولت و دانشگاه پیش‌بینی شده است؛ البته برای برقراری پیوند صنعت و دانشگاه در وهله نخست باید صورت مسئله را درست تشخیص دهیم چراکه اگر صورت مسئله به درستی تشخیص داده نشود آثار منفی به دنبال دارد.

ذوالقدر با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته پنجاه درصد از فرآیند تحقیق و توسعه صنعت را خود صنعت انجام می‌دهد؛ افزود: در کشورهای توسعه‌یافته، صنایع از تیم‌های تحقیق و توسعه بهره می‌برند که افراد فعال در این تیم‌ها، فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها هستند و وظیفه و رسالت آنها پیش‌بردن اهداف پژوهشی آن شرکت به منظور تولید محصولات است‌.

وی با اشاره به اینکه معمولا نیمی از فعالان در این شرکت‌ها را متخصصان در بخش تحقیق و توسعه تشکیل می‌دهند، گفت: یکی از مهمترین رسالت‌های افراد فعال در بخش تحقیق و توسعه این است که بتوانند بخشی از نیازهای صنعت را از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها و برخی نیازها را هم از طریق دانشگاه‌ها رفع کنند.

رئیس پارک علم و فناوری فارس عنوان کرد: بنابراین شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند افرادی هستند که مسائل شرکت را به مسایل خُردتر بشکنند و آنها را به متخصصان بسپارند؛ به این افراد که از تخصص بالایی بهره می‌برند رهبر تحقیق و توسعه گفته می‌شود، یعنی کسی که بتواند فرآیند تحقیق و توسعه را در شرکت و صنعت رهبری کند.

ضرورت تشکیل تیم‌های تحقیق و توسعه در صنایع

ذوالقدر با اشاره به اینکه در کشورهای توسعه‌یافته صنعتگران برای جذب این افراد از مناطق مختلف دنیا برنامه‌ریزی می‌کنند، افزود: برای اینکه صنایع در استان فارس هم بتوانند پیشرفت کنند نیاز به تشکیل تیم‌های تحقیق و توسعه دارند؛ تیم‌های تحقیق و توسعه هم نیازمند رهبران تحقیق و توسعه هستند؛ رهبرانی که در دانشگاه‌ها آموزش می‌بینند، با صنایع مرتبط می‌شوند و پس از کسب تجربه‌ها، رهبری فرآیندهای شرکت را بر عهده می‌گیرند.

وی یادآور شد: باید طرح‌ها و برنامه‌هایی داشته باشیم که نتیجه این برنامه‌ها پرورش افرادی باشد که مسئله صنعت را درک و حل کنند؛ ما نیز تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم که این امر را از طریق شنبه‌های نوآوری محقق کنیم.

رئیس پارک علم و فناوری فارس بر حضور رسانه‌ها در این رویداد تأکید کرد و گفت: عدم تعامل بین دستگاه‌های مختلف هم از مهمترین مشکلات دانش‌بنیان‌ها در استان فارس محسوب می‌شود که نیاز است تدابیر لازم برای حل این مشکل اتخاذ شود.

به گزارش ایرنا، جام رسانه‌ای امید در استان فارس با حضور رسانه‌های مختلف و در قالب ۱۵ تیم ۲تا پنج نفره توسط بسیج رسانه استان برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha