کشت قراردادی؛نسخه نجات‌بخش کشاورزی فارس

شیراز-ایرنا-حمایت از تولید کشاورزی فارس در قالب کشت قراردادی در دستورکار است و با اقداماتی که از ابتدای آذرماه تاکنون توسط سازمان تعاون روستایی صورت گرفته در سطح بیش از ۲۸هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشت قراردادی انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سال گذشته سطح زیرکشت قراردادی در استان فارس ۲۵۲ هزار هکتار بوده و ۳۶ هزار قرارداد خرید تضمینی هم با کشاورزان منعقد شد.

تحول سیاست‌ها در کشت قراردادی در سال جاری

این در حالی بود که طرح کشت قراردادی در سال ۱۴۰۱ فقط شامل محصولات با کشت آبی می‌شد اما امسال به گفته متولیان کشت دیم نیز به کشت آبی افزوده و سطح زیر کشت در مجموع ۲۷۰ هزار هکتار هدفگذاری شد.

همچنین در سال گذشته هر یک از کشاورزانی که در کشت قراردادی مشارکت داشته و در سامانه مربوطه و ثبت نام کردند، به ازای هر یک تُن محصول تحویلی به مراکز خرید تضمینی، یک میلیون ریال کمک هزینه کرایه حمل و نقل دریافت کردند که این عدد هم امسال به یک و نیم میلیون ریال افزایش یافته است.

۱۱آذرماه ۱۴۰۲ مدیر کل غله و خدمات بازرگانی فارس هم اعلام کرد: آن دسته از کشاورزان استان که در کشت قراردادی مشارکت داشته باشند از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد که این مزایا شامل پرداخت کمک هزینه کرایه حمل محصول گندم، گلزا و گلرنگ تا مراکز مجاز خرید تضمینی و همچنین بهره مندی از تخفیف بیمه فراگیر می‌شود.

افزون بر کمک هزینه حمل محصولات مقرر شد کشاورزانی که در کشت قراردادی مشارکت داشته باشند از تخفیف ۲۰ درصدی سهم بیمه‌گذار برخوردار شوند و بیمه آنها با ۲۰ درصد تخفیف اعمال شود.

بدین‌ترتیب افزایش کشت قراردادی در دستورکار مسئولان استانی قرار گرفته و سازمان تعاون روستایی نیز سیاست حمایت از تولید کشاورزی در قالب کشت قراردادی غلات و دانه‌های روغنی را در اولویت دارد.

بر اساس پیش‌بینی‌های این سازمان قرار است در سال زراعی جاری ۲۴۵هزار و۶۰۰ هکتار زمین زراعی، زیرکشت قراردادی گندم، جو و کلزا قرار بگیرد.

کشت قراردادی؛نسخه نجات‌بخش کشاورزی فارس

عملیاتی شدن ۲۸ هزار هکتار کشت قراردادی

در حال حاضر هم مدیر تعاون روستایی فارس اعلام کرده که از ابتدای آذرماه تاکنون در سطح بیش از ۲۸هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی کشت قراردادی انجام شده است.

سید کاظم موسوی افزود: تاکنون پنج هزار و ۲۰۰ کشاورز با مراجعه به ادارات تعاون روستایی در سطح شهرستان ها قرارداد کشت امضا کرده‌اند.

به گفته وی در این طرح به ازای تحویل هر تُن محصول به مراکز خرید تضمینی، مبلغ ۱۵۰ هزار تومان به عنوان کمک هزینه کرایه حمل محصول به کشاورز تخصیص می‌یابد همچنین کشاورزان استان فارس با ثبت‌نام در این طرح و اجرای کشاورزی قراردادی، از ۲۰ درصد تخفیف در حق بیمه و انجام تسویه حساب نهایی در زمان تحویل محصول سود خواهند برد.

مدیر تعاون روستایی فارس اضافه کرد: کشاورزان متقاضی ثبت نام در طرح کشاورزی قراردادی برای محصولات گندم، جو و دانه های روغنی در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲می‌توانند به ادارات و شرکت های تحت پوشش تعاون روستایی و یا سامانه https://farm.mcinext.com/ مراجعه کنند.

پیش بینی برای سال آینده

کشت قراردادی در سال زراعی آینده نیز قرار است با همکاری شرکت بازرگانی دولتی ایران‏، سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت پشتیبانی امور دام و نهادهای پشتیبان از جمله شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، صندوق بیمه کشاورزی‏، مجموعه اتاق اصناف ایران، بنیاد ملی گندمکاران و بانک کشاورزی به همراه مجریان غیردولتی اجرا شود.

در سال زراعی آینده حداقل سه میلیون هکتار کشت قراردادی گندم، جو و دانه‌های روغنی هدفگذاری شده که از این میزان ۵.۵ میلیون هکتار گندم، ۴۰۰ هزار هکتار جو‏ و ۳۳۵ هزار هکتار دانه‌های روغنی پیش‌بینی شده است.

با اجرای کشاورزی قراردادی حدود پنج میلیون هکتار از زمین‌های دیم کشور که پیش از این استفاده نمی‌شد به زیر کشت خواهد رفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha