طرح فرهنگی «از طوس تا خوسف» در چهار بخش اجرا می‌شود

بیرجند - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: طرح فرهنگی «از طوس تا خوسف» با برگزاری رویداد ملی کنگره ابن حسام خوسفی در چهار بخش علمی و پژوهشی، فرهنگی، هنری و اختتامیه برنامه‌ریزی شده است.

علی فرخنده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این رویداد یکساله است و بعد از اتمام سه مرحله علمی و پژوهشی، فرهنگی و هنری، اختتامیه کنگره ملی "ابن حسام خوسفی" همزمان با سالروز وفات این شاعر برجسته در آذر سال آینده برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: بعد از سفر رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به استان در تابستان امسال که چهارمین دفتر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور در خراسان جنوبی راه‌اندازی شد، براساس سند تحول اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، پرداختن به مفاخر و مشاهیر استان در راستای تقویت هویت ایرانی اسلامی در اولویت قرار گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: در راستای راه‌اندازی این دفتر، تفاهم‌نامه‌ای بین استاندار و رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی منعقد شد که بزرگداشت ابن حسام خوسفی شاعر آیینی و حماسه‌سرای قرن هشتم و نهم هجری یکی از موارد تفاهم است.

وی افزود: ابن حسام خوسفی که حدود ۲۳ هزار بیت شعر در مدح و منقبت اهل بیت (ع) به سبک شاهنامه فردوسی سروده، آن طور که باید شناخته نشده است لذا بعد از چندین جلسه کارشناسی، برگزاری کنگره ملی بزرگداشت این شاعر برجسته در دستور کار قرار گرفت.

فرخنده اظهار کرد: اولین جلسه شورای سیاستگذاری کنگره ملی ابن حسام خوسفی ۲۹ آذر امسال در محل دفتر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور در تهران با حضور رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، معاون وزیر کشور، استاندار خراسان جنوبی، جمعی از مسئولان کشوری و استانی برگزار و از پوستر کنگره رونمایی شد.

وی گفت: همچنین استاندار خراسان جنوبی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس ستاد اجرایی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به عنوان دبیر کنگره ملی ابن حسام خوسفی منصوب شدند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی تصریح کرد: این کنگره ملی در چهار مرحله علمی و پژوهشی، فرهنگی، هنری و اختتامیه در قالب هشت تا ۱۰ محور برنامه‌ریزی شده است که رویدادهای مختلف آن در تهران، بیرجند و خوسف برگزار خواهد شد.

طرح فرهنگی «از طوس تا خوسف» در چهار بخش اجرا می‌شود

وی افزود: بخش علمی و پژوهشی با محوریت دانشگاه بیرجند به منظور بررسی ابعاد زندگی و شخصیت، آثار و جایگاه ابن حسام خوسفی در شعر فارسی و اسلامی دنبال می‌شود.

فرخنده گفت: همچنین در بخش فرهنگی با محوریت شعر آیینی امیدواریم میزبان شاعران برجسته کشور در استان باشیم.

وی بیان کرد: بخش هنری این رویداد ملی نیز با همکاری دبیر فرهنگستان هنر و اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با محوریت کتاب خاوران‌نامه به موضوع هنرهای تجسمی اختصاص خواهد یافت.

دبیر کنگره ملی ابن حسام خوسفی، شعار محوری این کنگره را «خراسان جنوبی؛ دیار علم و ایمان» اعلام کرد و افزود: مراسم تجلیل و تکریم مشاهیر و مفاخر در قید حیات استان نیز ۳۰ دی‌ امسال با حضور مسئولان کشوری در بیرجند برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری جلسه ستاد اجرایی کنگره ملی بزرگداشت ابن حسام خوسفی به ریاست استاندار گفت: کمیته‌های ۹گانه ذیل کنگره تشکیل و مسئولان کمیته‌ها انتخاب شدند تا روند اجرای برنامه‌ها در سه سطح محلی، استانی و ملی آغاز شود.

فرخنده بیان کرد: این کمیته‌های تخصصی شامل کمیته مالی و برنامه‌ریزی، اسکان و پشتیبانی، علمی و پژوهشی، رسانه، نمایشگاه و زیرساخت، هنری، مراسم، فرهنگی و کمیته اجرایی کنگره ملی ابن حسام خوسفی است.

وی با اشاره به لزوم تولیدات رسانه‌ای درباره کنگره ملی ابن حسام خوسفی افزود: مرمت و بهسازی آرامگاه ابن حسام خوسفی با کمک شهرداری خوسف و اداره میراث فرهنگی انجام می‌شود تا تصویرسازی بهتری از مفاخر استان در سطح کشور داشته باشیم.

محمد فرزند حسام‌الدین حسن، معروف به "ابن حسام" شاعر، عارف، فقیه و اندیشمند قرن هشتم و نهم هجری است.

خاوران‌نامه از مهم‌ترین آثار این شاعر برجسته است که به سبک شاهنامه فردوسی سروده شده و آرامگاه وی در شهرستان خوسف خراسان جنوبی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha