آموزش و پرورش و دانشگاه علامه طباطبایی تفاهم‌نامه همکاری آموزشی امضا کردند

تهران - ایرنا - تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه علامه طباطبایی در زمینه فعالیت‌های آموزشی و فرصت مطالعاتی اساتید دانشگاه منعقد شد.

به گزارش ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، این تفاهمنامه روز دوشنبه با حضور رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش و عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی و همچنین معاونان آموزش ابتدایی و متوسطه وزارت آموزش و پرورش و تعدادی از اساتید دانشگاه علامه طباطبایی به امضا رسید.

این تفاهم‌نامه با هدف استفاده از ظرفیت دانشگاه برای ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت تدوین شده و ایجاد مدرسه و مجتمع آموزشی وابسته به دانشگاه، تحصیل دانشجویان ۲ مدرکی، برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه معلمان در دانشگاه و استفاده اساتید دانشگاه از ظرفیت آموزش و پرورش برای فرصت مطالعاتی از جمله مفاد آن است.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی در آیین انعقاد این تفاهم‌نامه بر شکل گیری مدرسه وابسته به دانشگاه تاکید کرد که می تواند زمینه تحقق ایده‌های تربیتی و ‌علمی ‌و همچنین امکان کارورزی و مطالعات دانشجویان در این مدارس را فراهم کند.

عبدالله معتمدی در آیین انعقاد تفاهم‌نامه میان وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به ظرفیت‌های مختلف دانشگاه اظهار کرد: دانشکده‌های مختلف از جمله دانشکده روانشناسی می‌توانند بیشترین ارتباط را با آموزش و پرورش داشته باشند که امیدواریم از این فرصت به‌خوبی استفاده شود.

وی با بیان اینکه انعقاد تفاهم‌نامه برای شروع کار است و مهم این است که به اقدام برسیم و اقدامات اساسی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم با نظر مساعد آموزش و پرورش، تصمیمات ساختاری و ماندگاری بگیریم که در آینده هم ادامه داشته باشد، یادگاری از این دوران خواهد بود.

معتمدی با بیان این‌که مسائل آموزش و پرورش به‌خصوص در شرایط کنونی، مسائل پیچیده‌ای است و امروز ورود هوش مصنوعی، پیچیدگی‌هایی ایجاد خواهد کرد که کار سخت می‌شود، افزود: دانشگاه‌ها در لبه دانش هستند که در این زمینه می‌توانند کمک کنند تا دانش‌آموز در طول تحصیل با نظام ارزشی مورد انتظار، بار بیاید و ظرفیت دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه‌ علامه طباطبایی در این زمینه می‌تواند مفید باشد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دانشجویان دو مدرکی در یک رشته در این دانشگاه مشغول به تحصیل شدند که ایده خوبی بود و در رشته‌ها و دانشکده‌های مختلف می‌تواند افزایش پیدا کند.

وی اظهار کرد: مدرسه وابسته به دانشگاه، یک بحث جدی است که می‌توانیم داشته باشیم که زمینه تحقق ایده‌های تربیتی و اساسی و علمی فراهم شود و امکان کارورزی و مطالعات دانشجویان در این مدارس نیز در آن فراهم باشد.

معتمدی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تقویت دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: دانشگاه علامه طباطبایی در ارتقای علمی و تقویت علمی دانشگاه فرهنگیان می‌تواند کمک کند. همچنین امکان ارتباط دانشجویان به‌خصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی به شکل ساختارمند با مجموعه آموزش و پرورش فراهم شود و با ارتباط با مدرسه، موضوع رساله و پایان‌نامه خود را انجام دهند.

وی تاکید کرد: دانشگاه علامه طباطبایی، زمینه علمی فعالیت در بخش‌های مختلف مشاوره و جذب را دارد.

تمام مدارس، معلمان و مدیران مدارس کشور ارزیابی می‌شون

رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش نیز در این آیین با تاکید بر اینکه حل مسائل مختلف در آموزش و پرورش نیاز به بلوغ ملی و همکاری و همفکری عمومی دارد، افزود: باید بین وزارت علوم، آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه آزاد و حوزه‌های علمیه که در حوزه آموزش فعال هستند، ارتباط برقرار شود.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش آینده کشور را رقم می زند، گفت: این وزارتخانه به تنهایی ۴۰ درصد کل دولت را شامل می‌شود و کار آن تعلیم و تربیت است. آموزش و پرورش مانند یک اقیانوس پهناور با عمق کم اما با کار تخصصی است چرا که با انسان، کار دارد و مشکلات امروز آموزش و پرورش نیز همواره در همه دوره‌ها بوده و مشترک است.

صحرایی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش، مساله ملی است که در برنامه هفتم نیز به آن توجه شده است، افزود: بر اساس تقسیم کار ملی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اهداف این سند در  هفت کلان‌پروژه ملی پیگیری و اجرایی می شود.

وزیر آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان را موتور سند تحول بنیادین دانست و گفت: جذب دانشجو - معلم در دانشگاه فرهنگیان با ۲۲ هزار نفر شروع شد و به ۴ هزار نفر رسید و در نتیجه این ناترازی ۷۹ هزار نفری، کسری معلم را ایجاد کرده است. به همین دلیل سند تحول تربیت معلم را تصویب کردیم و امسال کنکور اختصاصی تربیت معلم برگزار می‌شود.

وی افزود: اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان با ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار و تامین ۲۶ درصد از مجموع حقوق فرهنگیان از محل اجرای این قانون در راستای بهبود وضعیت معیشتی معلمان، اجرای طرح نماد برای غربالگری و تشخیص مشکلات دانش‌آموزان با همکاری ۱۲ دستگاه دیگر، انتقال مدیریت کودکستان‌ها با ۳۲ هزار کودک از سازمان بهزیستی به وزارت آموزش و پرورش، اجرای نظام دوری در مقطع ابتدایی، افتتاح حدود ۶ هزار مدرسه در دولت سیزدهم که تا دهه فجر به ۶۸۰۰ مدرسه می‌رسد و برخی از آن‌ها سال‌ها نیمه‌کاره بودند، ابلاغ برنامه فراگیر پرورشی با ۵ هدف پایه‌ای به جای ابلاغ چندین بخشنامه، کسب ۲۰ مدال طلا در المپیادهای جهانی و اجرای مصوبه تاثیر قطعی سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در نتیجه کنکور به میزان ۴۰‌، ۵۰ و ۶۰ درصد به ترتیب در کنکور سال‌های ۱۴۰۱‌، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ از دیگر اقدامات تحولی است که نتیجه آن برقراری عدالت آموزشی و کسب رتبه‌هاب برتر و تک‌رقمی و حتی قبولی در رشته‌های پزشکی از مناطق محروم کشور بوده است.

صحرایی با بیان اینکه برای جهت‌دهی به آموزش معلمان، سوالات امتحانات نهایی را مفهومی کردیم، خاطرنشان کرد: تمام مدرسه‌ها، معلمان و مدیران مدارس کشور بعد از بیش از ۱۰۰ سال، ارزیابی می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کتاب درسی مهمترین ابزار آموزشی معلم به‌صورت عمومی است، گفت: تحول در برنامه درسی را به تحول در کتاب کاهش دادیم در حالی که کتاب، یکی از این مولفه‌ها است.

وی با استقبال از راه‌اندازی مجتمع آموزشی وابسته به دانشگاه علامه طباطبایی، اظهار کرد: حدود یک میلیون معلم داریم که سالانه ۲۰۰ ساعت باید آموزش دهیم که این از طریق دانشگاه علامه طباطبایی امکان‌پذیر است. همچنین حداقل نصف ظرفیت ورودی دانشگاه علامه طباطبایی در عموم رشته‌های دبیری را به عنوان بورسیه باید بگیریم. ضمن اینکه دانشگاه فرهنگیان، ظرفیت خوبی برای فرصت مطالعاتی اساتید است و همچنین اساتید دانشگاه علامه طباطبایی جهت گذراندن فرصت مطالعاتی می‌توانند به مدرسه‌ها بروند چون فرصت‌های مطالعاتی زیادی در آموزش و پرورش وجود دارد.

صحرایی ابراز کرد: افزایش سهم دانشگاه علامه طباطبایی در تربیت معلم و توانمندسازی معلمان با استفاده از ظرفیت دانشگاه علامه طباطبایی، اقداماتی است که می‌توانیم انجام دهیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha