به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم، فاطمه قاسم پور روز دوشنبه در همایش آموزش عالی و پیشرفت زنان در ایران که در محل پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدن برگزار شد، اظهار داشت: حضور زنان در دانشگاه ها روند افزایشی دارد و این جزو افتخارات انقلاب اسلامی است.
وی یادآور شد: زنان به برکت انقلاب اسلامی در آموزش عالی به لحاظ کمی حضور جدی پیدا کردند. این مساله در کنار اعتماد خانواده ها به ساختارهای انقلاب اسلامی و پذیرش اینکه سرمایه نمادین حضور دختران در دانشگاه ها برای خانواده ایجاد شده است، باعث شد که حضور آنها در دانشگاه ها روند افزایشی داشته باشد.
رییس فراکسیون زنان در مجلس افزود: بخش قابل توجهی از دانشجویان و اعضای هیات علمی را زنان تشکیل می دهند؛ اما نکته قابل تامل این است که گسترش کمّی حضور بانوان در آموزش عالی چه نسبتی با نقش آفرینی آنها در عرصه عمومی داشته است و اگر این نسبت را موازنه نمی دانیم چه عواملی در آن دخیل بوده اند. چرا با وجود آنکه ما ساختارهای غیرمانع و گفتمان تشویق کننده زنان داریم اما با عاملیت حداقلی آنها در عرصه عمومی مواجه هستیم.
قاسم پور تصریح کرد: عرصه عمومی مردانه و اقتضائات آن هم مردانه است. زنان اقتضائات خاصی برای حضور در عرصه عمومی دارند که اگر به آن توجه نشود خواست آنها هم به حضور در عرصه عمومی نیست. وقتی هنجار و ارزش مهم خانواده وجود دارد، حضور در عرصه عمومی که همراه با اقتضائات زنانه نباشد، با خواست زنان همراه نخواهد بود، باوجود اینکه هزینه برای حضور بانوان در دانشگاه ها انجام شده است. بنابراین باید عرصه عمومی با اقتضائات زنانه همراه شود.
وی به انگاره های ذهنی که مانع حضور زنان در عرصه عمومی شده است، اشاره کرد و گفت: این مانع ها نرم افزار فرهنگی است که هیچ نسبتی هم با گفتمان انقلاب اسلامی ندارد. دانشگاه می تواند کار موثری در این عرصه داشته باشد.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: زنان شاید به جهت اینکه حضورشان در عرصه عمومی دیرتر اتفاق افتاده است جرات لازم را ندارند و در مباحثات علمی کمتر ابراز وجود می کنند. این مساله باعث شده باوجود زنان نوآور، در عرصه های علمی کمتر حضور داشته باشند و باز هم دانشگاه تاثیر زیادی برای رفع این مشکل خواهند داشت.
قاسم پور بیان کرد: در نظام خانواده دانش ضمنی که منتقل می شود با آگاهی اجتماعی نسبت به حضور زنان در عرصه های عمومی نیست در نتیجه جامعه زنان نسبت به عرصه های عمومی آگاهی اجتماعی کمتری دارند و باعث می شود در آزمون ها با اعتماد به نفس کمتری مواجه شوند.
رییس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی غرب کشور نیز در ادامه این همایش گفت: چهار گزاره بنیادین انکارناپذیر در فلسفه وجودی آموزش در بینش اسلامی به ما نشان می دهد جهان بینی اسلامی نگاه به علم در چهارچوب های جنسیت محور نیست. این چهار گزاره شامل شکست انحصار زمان در عرصه علم، شکست انحصار علوم فیزیکی و حسی، شکست انحصار جنسیتی و شکست انحصار جغرافیاست. بنابراین برای آموزش نگاه جنسیت محور در سطوح آموزشی مختلف وجود ندارد. اگر چنین گزاره هایی خلق شده اند جعلی هستند و بر اساس مبادی اسلامی نیستند.
روح الله بهرامی ادامه داد: ظلم به زنان مساله ای تاریخی است که به تدریج به علت وجود موانع ذهنی و فقدان فهم درست از مبانی علم در اسلام و در همه جوامع بشری شکل گرفت اما با تقدم و تاخر ایجاد شد. در چنین شرایطی بانوان در عرصه علوم نوین از دوره قاجار به عرصه آموزش عالی وارد شدند.
وی تاکید کرد ما به برگزاری چنین همایش هایی برای آسیب شناسی به حضور زنان در عرصه آموزش عالی نیاز داریم.
نظر شما