غلامحسین ولدی روز سه شنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این مبادلات از طریق پایانه ریلی آستارا انجام می شود، اظهار کرد: طی ۹ ماهه امسال مجموع این مبادلات ریلی ۴۹۸ هزار و ۹۲۶ تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۳۷۴ هزار و ۴۵۴ تن بوده، رشد ۳۳ درصدی دارد.
وی افزود: از ابتدای امسال تا پایان آذرماه ۱۳۶ هزار و ۳۲۴ تن کالا از طریق پایانه ریلی آستارا به کشور آذربایجان صادر شده که در مقایسه با صادرات ۱۲۶ هزار و ۹۸۵ تنی پارسال در این زمان هفت درصد افزایش یافته است.
ولدی ادامه داد: طی ۹ ماه گذشته ۱۵۲ هزار و ۲۶۸ تن کالا از طریق پایانه ریلی آستارا به کشور وارد شد که نسبت به ۹۳ هزار و ۱۶۰ تن پارسال ۶۳ درصد رشد نشان می دهد.
وی به رشد ۳۶ درصدی ترانزیت کالا از طریق پایانه ریلی آستارا اشاره کرد و گفت: در این بازه زمانی ۲۱۰ هزار و ۳۳۴ تن کالا از طریق پایانه ریلی آستارا ترانزیت شده که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۱۵۴ هزار و ۳۰۹ تن بوده است.
مدیرکل راه آهن شمال۲ عمده کالاهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی در پایانه ریلی آستارا را شامل چوب، الوار، غلات، کانتینر، کاغذ، انواع میوه و صیفی جات، سیمان، مواد شیمیایی، کاشی، نمک طعام و آرد عنوان کرد.
ولدی اظهار کرد: طی ۹ ماه گذشته ۲ میلیون و ۲۰۲ هزار و ۲۸۰ تن کالا از راه آهن شمال ۲ تخلیه و بارگیری شده که نسبت به ۲ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۱۶۰ تن سال گذشته، این شاخص ۱.۵ درصد افزایش دارد.
وی تصریح کرد: همچنین در این مدت ۹۳۹ هزار و ۶۹۳ تن کالا از راه آهن شمال ۲ بارگیری شد که در قیاس ۸۷۱ هزار و ۴۹۱ تن کالای بارگیری شده در سال قبل رشد هشت درصدی دارد.
ولدی گفت: همچنین یک میلیون و ۲۶۲ هزار و ۵۸۷ تن کالا نیز از راه آهن شمال ۲ تخلیه شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل که یک میلیون و ۳۰۰ هزار و ۶۶۹ تن بود سه درصد کاهش نشان می دهد.
مدیر کل راه آهن شمال ۲ اضافه کرد: در حوزه مسافری هم امسال ۹۱۶ هزار و ۹۷۵ نفر از راه آهن شمال ۲ جابجا شدهاند که نسبت به ۷۱۵ هزار و ۹۸۳ مسافر سال قبل، رشدی ۲۸ درصدی دارد.
وی تصریح کرد: از مجموع مسافرانی که از راه آهن شمال ۲ جابجا شده اند ۷۰۵ هزار و ۶۱۵ نفر سهم قطارهای اصلی (مسیر رشت-مشهد و قزوین-مشهد) و ۲۱۱ هزار و ۳۶۰ نفر سهم قطارهای محلی(قزوین –تهران) بوده است.
حوزه استحفاظی اداره کل راهآهن شمال٢ از خروجی ایستگاه هشتگرد در استان البرز شروع و ضمن در برگرفتن تقریبا تمام خطوط ریلی استان قزوین به ایستگاه رشت می رسد. ادامه این مسیر در آینده به بندانزلی و آستارا ختم خواهد شد.
راه آهن قزوین - رشت نیمه اسفندماه سال ۹۷ افتتاح شد و به صورت یک خطه از ایستگاه سیاه چشمه در شمال غرب قزوین و قبل از شهر تاکستان از خط آهن اصلی تهران - تبریز منشعب شده و با گذر از روستاهای کوهین و شیرینسو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم (ع) ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد.
این محور در حال حاضر شامل ۱۰ ایستگاه آبیک، زیاران، کهندژ، قزوین، سیاهچشمه، کوهین، لوشان، رستمآباد، سراوان و رشت میباشد که از این میان ایستگاههای قزوین، رشت و لوشان ایستگاههای تشکیلاتی بزرگ محسوب میشوند.
راه آهن قزوین - رشت ۵۳ تونل به طول ۲۲ کیلومتر دارد؛ همچنین بزرگترین پل راه آهن کشور به طول یک هزار و ۴۳۰ متر روی سد منجیل ساخته و برای احداث این خط ریلی حدود ۹ کیلومتر پل بزرگ و ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی شده است. یکی از مهمترین اهداف احداث خط آهن گیلان تکمیل نوستراک شمال - جنوب است؛ هم اکنون برای تحقق این مهم در ادامه راه اهن رشت - قزوین، مسیر ریلی از رشت به سمت بندرانزلی، کاسپین و آستارا در حال تکمیل است.
اولین محموله بار گیلان از طریق خط ریلی نیز نیمه اردیبهشت ماه سال ۹۸ از مبدأ خوزستان به رشت رسید.
نظر شما