۱۳ فروردین ۱۴۰۲، ۸:۵۶
کد خبرنگار: 2237
کد خبر: 85070848
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ترانزیت ریلی کالا از پایانه مرزی آستارا پارسال حدود ۹ برابر شد

رشت - ایرنا - مدیرکل راه آهن شمال۲ گفت: سال گذشته ٢٢٠ هزار و  ٣٣۶ تن کالا  از پایانه مرزی ریلی آستارا ترانزیت شده که این میزان نسبت به ٢٢ هزار و ٩٢ تن کالای ترانزیت شده از این پایانه در سال ١۴٠٠ بیش از ٨٩٧ درصد رشد را نشان می دهد.

غلامحسین ولدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین سال گذشته همچنین از طریق پایانه مرزی ریلی آستارا ۱۹۹ هزار و ۱۵۱ تن کالا صادر شده که این میزان نسبت به ١٨٢ هزار و ۵۴ تن در سال ١۴٠٠ بیش از ٩ درصد رشد دارد.

وی به واردات کالا از طریق این پایانه ریلی نیز اشاره کرد و گفت: پارسال ۱۵۱ هزار و ۶۵۹ تن کالا به پایانه ریلی آستارا وارد شده که نسبت به ۱۵۱ هزار و ۸۳۱ تن کالا ورودی در سال ۱۴۰۰ تفاوت محسوسی نداشته است.

ولدی عمده بارهای وارداتی را از طریق پایانه ریلی آستارا به استان چوب و الوار، پنبه، کاغذ، غلات (اعم از گندم عدس و جو) و بیشترین بارهای صادراتی استان را از طریق این مرز ریلی مرکبات و انواع میوه، سیمان، کلینگر، مواد شیمیایی، کاشی، آهن آلات، مواد اولیه روغن نباتی، نمک طعام، پشم شیشه عنوان کرد.

به گفته وی، ‌همچنین چوب و الوار بیشترین کالای ترانزیت شده از طریق پایانه ریلی آستاراست.

مدیرکل راه‌آهن شمال۲ همچنین به جابه‌جایی بار در سال گذشته اشاره کرد و گفت: طی سال گذشته بیش از یک میلیون و ۶٩٢ هزار تن بار در ناحیه شمال۲ تخلیه شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیانگر افزایش ۱۵ درصدی تخلیه کالا است.

وی ادامه داد: بارگیری یک میلیون و ۵١ هزار تن کالا نیز از طریق ناوگان ریلی منطقه ۲ در سال ۱۴۰۰ به ثبت رسیده بود که این رقم در سال ۱۴۰۱ با افزایش پنج درصدی به بیش از یک میلیون و ١٠٨ هزار تن رسیده است.

به گزارش ایرنا، حوزه استحفاظی اداره کل راه‌آهن شمال٢ از خروجی ایستگاه هشتگرد در استان البرز شروع و ضمن در برگرفتن تقریبا تمام خطوط ریلی استان قزوین به ایستگاه رشت می رسد. ادامه این مسیر در آینده به بندرانزلی و آستارا ختم خواهد شد.

این محور در حال حاضر شامل ۱۰ ایستگاه آبیک، زیاران، کهندژ، قزوین، سیاه‌چشمه، کوهین، لوشان، رستم‌آباد، سراوان و رشت می‌باشد که از این میان ایستگاه‌های قزوین، رشت و لوشان ایستگاه‌های تشکیلاتی بزرگ محسوب می‌شوند.

راه آهن قزوین - رشت نیمه اسفندماه سال ۹۷ افتتاح شد و به صورت یک خطه از ایستگاه سیاه چشمه در شمال غرب قزوین و قبل از شهر تاکستان از خط آهن اصلی تهران - تبریز منشعب شده و با گذر از روستاهای کوهین و شیرین‌سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم (ع) ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد.

راه آهن قزوین - رشت ۵۳ تونل به طول ۲۲ کیلومتر دارد؛ همچنین بزرگترین پل راه آهن کشور به طول یک هزار و ۴۳۰ متر روی سد منجیل ساخته و برای احداث این خط ریلی حدود ۹ کیلومتر پل بزرگ و ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی شده است. یکی از مهمترین اهداف احداث خط آهن گیلان تکمیل نوستراک شمال - جنوب است؛ هم اکنون برای تحقق این مهم در ادامه راه اهن رشت - قزوین، مسیر ریلی از رشت به سمت بندرانزلی، کاسپین و آستارا در حال تکمیل است.

اولین محموله بار گیلان از طریق خط ریلی نیز نیمه اردیبهشت ماه سال ۹۸ از مبدأ خوزستان به رشت رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha