اعتبارات حوزه عشایری کشور بیش از ۲۰درصد افزایش یافت

شیراز-ایرنا-سرپرست سازمان امور عشایر ایران گفت:میزان اعتبارات مصوب حوزه عشایری در ۲سال گذشته نسبت به سال‌های قبل بیش از ۲۰ برابر شده که این اتفاق خوب نشان دهنده توجه دولت و اثرگذاری بسیار ویژه نمایندگان در مجلس شورای اسلامی بوده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیاوش احمدی میرقائد صبح سه‌شنبه در شورای عشایر استان اظهار کرد: در ۲سال گذشته توجه و عنایت ویژه‌ای از سوی دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به جامعه عشایری شده است.

عنایت ویژه دولت به عشایر

احمدی اضافه کرد: در حال حاضر بودجه سال ۱۴۰۳ در حال طرح شدن در مجلس شورای اسلامی است که پیشنهادات سازمان امور عشایر هم برای افزایش اعتبارات در این حوزه ارائه شده ؛ در واقع از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقاضا داشته ایم که در بودجه سال ۱۴۰۳ توجه ویژه به عشایر داشته باشند.

وی بیان کرد: در طول یک سال گذشته، رییس دولت سیزدهم در سفرهای استانی خود حل مشکلات عشایر را در اولویت قرار داده و جایگاه عشایر در برنامه‌های هیأت دولت جایگاه ویژه‌ای است.

احمدی عنوان کرد: در واقع رییس‌جمهور در استان‌های مختلف در کنار دیدارهای عمومی برای حل مشکلات عشایر جلسات خاصی برگزار کرده که این مهم نشان دهنده توجه ایشان به جایگاه عشایر است؛ خوشبختانه این رویکرد به دستگاه‌های اجرایی هم سرایت کرده است.

۱۰ دستور ویژه رئیس جمهور برای حل مشکلات عشایر

سرپرست سازمان امور عشایر ایران افزود: در تابستان سال گذشته رییس جمهور ۱۰ دستور ویژه در قالب مصوبه را برای عشایر صادر کرد که این مصوبات کم‌نظیر بودند.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان ارزش این مصوبات است، گفت: بدون شک اجرای این مصوبات موجب تحولات قابل‌توجهی در زیرساخت های مناطق عشایری خواهد شد.

احمدی افزود: رییس جمهور دستور داده‌اند بحث تولید قراردادی جامعه عشایری با هدف حمایت از تولیدات این قشر مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

وی تأمین مالی به ویژه در فصل پاییز و زمستان را یکی از مهمترین دغدغه‌های عشایر دانست و گفت: در حال حاضر این تأمین مالی انجام شده و استان فارس هم جزو استان‌های است که در این زمینه مورد حمایت قرار گرفته به گونه‌ای که هم‌اکنون دغدغه تأمین نهاده برای عشایر این استان وجود ندارد.

راه‌اندازی و ساخت ۳۸۰ خانه بهداشت در مناطق عشایری

احمدی با بیان اینکه راه‌اندازی و ساخت ۳۸۰ خانه بهداشت در مناطق عشایری کشور با ملحقات‌شان از دیگر مصوبات دولت سیزدهم است، افزود: این در حالیست که تا پیش از این مصوبه تنها ۱۴۰ خانه بهداشت در مناطق عشایر ساخته شده بود.

وی به دستور رییس جمهور مبنی بر توزیع ۲۲۰ هزار پنل خورشیدی بین عشایر توسط وزارت نیرو اشاره کرد و یادآور شد: در ۱۰ سال گذشته فقط ۳۰ هزار پنل در بین عشایر توزیع شده است.

سرپرست سازمان امور عشایر ایران بر ضرورت تکمیل ایل‌راه‌ها با همکاری امور عشایر و منابع طبیعی تأکید کرد و گفت: این اقدام برای رفاه عشایر و خارج شدن آنها از وضعیت سنتی بسیار ارزشمند است.

اختصاص ۲۰ هزار هکتار زمین برای توسعه گیاهان دارویی

وی اختصاص ۲۰ هزار هکتار زمین برای توسعه گیاهان دارویی را از دیگر رویکردهای دولت سیزدهم قلمداد کرد و افزود: بحث گیاهان دارویی به عنوان منبع درآمدی حاشیه‌ای در کنار دامداری در اولویت این دولت قرار دارد؛ همچنین انجام واکسیناسیون رایگان دام‌های عشایر نیز در دستورکار است‌ که البته کار عملیاتی آن هم آغاز شده است.

احمدی پیگیری برای حل مشکل عشایر در بخش بیمه‌ها را از مهمترین برنامه‌های دولت دانست و گفت: با حمایت نمایندگان مجلس حدود سه هزار میلیارد تومان اعتبار به سازمان عشایر تخصیص یافته است؛ همچنین حدود ۲هزار میلیارد تومان تسهیلات عمدتا ارزان قیمت و ۴۰۰ میلیارد تومان هم تسهیلات ماده ۵۲ به عشایر اختصاص داده شده که این اتفاقات هم نشان‌دهنده توجه دولت و نمایندگان در مجلس شورای اسلامی به این قشر است.

رئیس سازمان عشایر ایران گفت: چهار طرح اقتصادی شامل طرح زنجیره تامین گوشت قرمز، گردشگری، صنایع دستی و گیاهان دارویی در جهت تنوع‌بخشی به اقتصاد عشایر تأمین اعتبار شده و تحقق این امر از راهبردهای اصلی سازمان عشایر است.

ضرورت ورود ۷۰ دستگاه اجرایی برای ساماندهی عشایر

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ دستگاه اجرایی در مقابل عشایر وظیفه دارند، گفت: جامعه عشایری نیازهای بسیاری دارد که تأمین این نیازها از عهده یک دستگاه اجرایی خارج است، لذا ضرورت دارد دستگاه‌های اجرایی بر اساس آیین‌نامه ساماندهی عشایر و سه مصوبه دولت در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و آموزشی و بهداشتی وظایف خود را انجام دهند که استانداری نقش بسزایی در انجام هماهنگی بین این دستگاه‌ها دارد.

سرپرست سازمان امور عشایر ایران یادآور شد: عشایر فارس از جایگاه و نقش مهمی در حوزه عشایری کشور برخوردار هستند و به تبع آن استانداری فارس نیز عنایت ویژه‌ای به این قشر دارند.

احمدی اضافه کرد: استان فارس محل حضور عشایر بزرگ ایران از جمله ایلات قشقایی، خمسه و لُر هستند؛ عشایری که همواره در سپهر سیاسی و در حفاظت از مرزهای جنوبی کشور نقش پُررنگی داشته‌اند که نقش آنها در این عرصه شهره عام و خاص است‌.

اهدای پنج دستگاه تانکر آب و پنج دستگاه پیکاپ به عشایر فارس

وی ادامه داد: عشایر همیشه حافظان مرزهای کشور و مواریث فرهنگی کشور بوده‌اند و نقش پدافندی غیرعامل بسیار مهمی در کشور داشته‌اند.

سرپرست سازمان امور عشایر ایران مژده اهدای پنج دستگاه تانکر آب و پنج دستگاه پیکاپ به عشایر فارس دادند و از اختصاص ۲۲۰میلیارد تومان اعتبار در حوزه آب و راه عشایر فارس در بودجه سال ۱۴۰۲ خبر داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha