آموزش‌های هلال احمر، از نونهالان تا سربازان وظیفه

تهران- ایرنا- مدیرکل آموزش‌های همگانی معاونت آموزش و پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر گفت: آموزش‌های کمک‌های اولیه، امداد و نجات، مهارت داوطلبی و کار تیمی این جمعیت همه اقشار مختلف از نونهالان تا سربازان وظیفه را پوشش می‌دهد.

نواب شمس پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نزدیک به یک قرن از آغاز برگزاری دوره های آموزشی مختلف هلال احمر در ایران سپری می شود و این سابقه برای فدراسیون جهانی صلیب سرخ به بیش از ۱۵۰ سال می رسد و آموزش یکی از حوزه های اصلی آن به شمار می رود.

وی یادآورشد: بعد از زلزله زنجان- گیلان، اهمیت بیشتری به ساخت و سازها و پس از زلزله بم اهمیت بیشتری به بحث مدیریت بحران داده شد، ادبیات مدیریت بحران بعد از زلزله بم تغییرات زیادی داشت و جمعیت هلال احمر از همان زمان آموزش کمک های اولیه را به طور جد آغاز کرد تا سال ۹۵ که بحث پیشگیری اهمیت مضاعفی پیدا کرد و مبحثی به نام مخاطرات هم به مباحثمان اضافه شد.

شمس پور اظهارکرد: اکنون در سه سرفصل مختلف آموزش های همگانی ارائه می شود که شامل مطالب مختلف مربوط به درک، شناسایی، ارزیابی خطر و آمادگی در برابر انواع سوانح می شود و به این طریق خانواده ها برای مواجهه با مخاطرات آمادگی پیدا می کنند.

مدیرکل آموزش های همگانی معاونت آموزش و پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر گفت: یکی از مباحث آموزشی کمک های اولیه است که از زمان بسیر قدیم تاکنون ارائه می شد، محتوای آن از هر پنج سال به روز رسانی و در قالب دوره های حضوری، نیمه حضوری و مجازی ارائه می شود.

وی خاطرنشان کرد: مبحث دیگری به نام مهارت داوطلبی نیز آموزش داده می شود، کسانی که دوره های آمادگی در مخاطرات و کمک های اولیه را به اتمام رساندند، در صورتی که بخواهند کار داوطلبانه بکنند، مهارت داوطلبی را می آموزند.

شمس پور با بیان اینکه آموزش مهارت داوطلبی نیز قدیم ارائه می شد، ادامه داد: تفاوت دوره های جدید با گذشته، در اجتماع محور شدن آن است، به دنبال آن هستیم که خود محلات در زمان وقوع بحران بتوانند پاسخگو باشند و به کمک حادثه دیدگان بیایند.

آموزش‌های هلال احمر، از نونهالان تا سربازان وظیفه

مدیر کل آموزش های همگانی معاونت آموزش و پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر گفت: این رویکرد از آن جهت مد نظر قرار گرفته که در زمان وقوع بحران در سطح وسیع یا با شدت بالا، تیم های امداد و نجات در ۷۲ ساعت برای پاسخگویی به حادثه دیدگان مستقر می شوند اما نخستین کسانی که در نزدیکی افراد حادثه دیده قرار دارند می توانند به کمک آنان بیایند و کمک آنان در کاهش خسارات جانی می تواند موثر باشد.

وی اضافه کرد: در قالب طرحی دیگر به سراغ سربازها رفته ایم و ۳۰ ساعت دوره آموزشی مخصوص آنان را طراحی کرده ایم، چون معتقدیم پس از محلات که شامل پایگاه های هلال، مسجد و مدرسه می شود، پادگان ها و بسیج می توانند نیروهای سازمانی برای کمک در زمان سانحه یا بحران داشته باشند.

آموزش‌های هلال احمر، از نونهالان تا سربازان وظیفه


آموزش از کودکی تا بزرگسالی

شمس پور اعلام کرد: ما شعاری با عنوان آموزش "همگانی، همه جا، همه وقت برای همه" داریم که با این رویکرد آموزش ها را پیگیری کردیم که ما کجا و در چه گلوگاه هایی می توانیم با مردم ارتباط داشته باشیم تا آن دسترسی آموزشی را ایجاد کنیم.

مدیرکل آموزش های همگانی معاونت آموزش و پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر به دوره های آموزشی در حال برگزاری برای گروه های مختلف جامعه اشاره کرد و گفت: برنامه ای با عنوان غنچه های هلال داریم که در مهدکودک ها و پیش دبستانی ها برگزار می شود و اکنون این دوره ها در حدود سه هزار مهدکودک در کشور برگزار شده است.

به گفته وی در این دوره، بیشتر مهارت داوطلبی، بشر دوستی، کارگروهی، شماره تماس های ضروری، نحوه کمک به همدیگر و آن مسائلی که بیشتر حس بشر دوستی نونهالان را برانگیزد، آموزش داده می شود.

شمس پور اذعان داشت: در مدارس طرحی با عنوان دادرس به معنای دانش آموز آماده در روزهای سخت را داریم که در آن نیز آموزش مخاطرات، کمک های اولیه و مهارت داوطلبی ارائه می شود و با مشارکت کانون های دانش آموزی تاکنون هشت هزار مدرسه پوشش داده شده اند.

مدیرکل آموزش های همگانی معاونت آموزش و پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر تاکید کرد: نوآوری بخش دانش آموزی استفاده از عینک های واقعیت مجازی است که به عنوان یک روش آموزشی در پیش گرفتیم، مدرسه ای با عنوان نما درس راه اندازی کردیم که دانش آموزان به صورت دوره ای به این مدرسه می آیند و با استفاده از فضای مجازی و متاورس آموزش می بینند و در تلاش برای راه اندازی مشابه آن در سطح استان ها هم هستیم.

آموزش‌های هلال احمر، از نونهالان تا سربازان وظیفه


وی افزود: در این نوع دوره های آموزشی، با نمایش صحنه واقعی بحران به دانش آموزان، شوک مواجهه با سانحه ریخته می شود و نوآوری آن با استفاده از هوش مصنوعی و عینک های سه بعدی را وارد کردیم تا در کنار روش های سنتی، این دوره های آموزشی را جذابتر کنیم و در کنار آن این مباحث در کتاب های درسی نیز وارد شده است.

شمس پور یادآورشد: در کتاب علوم اجتماعی کلاس پنجم، سه خط، در کتاب علوم اجتماعی دوره هفتم یک درس در مورد هلال احمر است اما از همین فرصت استفاده می کنیم و مربی به مدرسه می رود و به دانش آموزان آمورش می دهد و اکنون حدود هفت هزار مربی در این زمینه داریم، در کلاس نهم دبیرستان آمادگی دفاعی بحث زلزله، در آمادگی دفاعی دهم، کمک های اولیه و در دوره یازدهم در کتاب مطالعات و سلامت، کمک های اولیه و مخاطرات آموزش داده می شود.

مدیرکل آموزش های همگانی معاونت آموزش و پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر گفت: ۳۰ ساعت دوره آموزشی برای سربازان داریم، تاکنون حدود ۵۰۰ هزار نفر پوشش داده شده، اجرای این طرح از سال ۹۷ شروع شده و سالانه باید ۳۰۰ هزار نفر آموزش ببینند، اوج این آموزش طی ۲ سال اخیر بود که تقریبا همه پادگان ها را پوشش دادیم.

وی اظهارکرد: به دنبال این هستیم که ۲ واحد درسی در دانشگاه تدریس شود که تاکنون در وزارت بهداشت تصویب شده و در مورد وزارت علوم نیز پیگیر هستیم.

شمس پور تاکید کرد: دانشجویان علوم پزشکی با وجود آنکه در مورد کمک های اولیه و امدادرسانی اطلاعات دارند اما مخاطرات را نیز باید بیاموزند.

مدیرکل آموزش های همگانی معاونت آموزش و پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر گفت: کانون های طلاب و روحانیون و کانون های دانشجویی را داریم که مانند کانون های دانش آموزی و در دانشگاه مستقر و فعال است عضو می گیرند و آموزش می دهند که تعداد آنها به ۲ هزار مورد می رسد.

آموزش‌های هلال احمر، از نونهالان تا سربازان وظیفه

خانه هلال در سطح محلات

وی خاطرنشان کرد: موضوع جدیدی که شروع شده با نام خانه های هلال در سطح محلات و به صورت مدیریت اجتماع محور بوده و تاکنون حدود هفت هزار خانه هلال شکل گرفته و یک محیط داوطلبی مانند سرای محلات است که فعالیت هلال احمر را انجام می دهد.

شمس پور با بیان اینکه در حال توسعه پایگاه ها در سطح محلات برای امدادرسانی در زمان حادثه هستیم، از راه اندازی شعبات هلال برای ارائه آموزش های اولیه و مخاطرات در نقاط مختلف و به افراد خبر داد که تاکنون ۴۷۵ شعبه راه اندازی شده است.

مدیرکل آموزش های همگانی معاونت آموزش و پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر گفت: در بحث های جدید نرم افزار بین المللی کمک های اولیه را داریم که به ۴۵ زبان دنیا در دسترس است و توسط فدراسیون صلیب سرخ طراحی و راه اندازی شده که مدیریت بخش ایرانی و فارسی به هلال احمر سپرده شده است.

وی اعلام کرد: آموزش ضمن خدمت کارکنان را داریم که بخشنامه است که کارکنان در ادارات آموزش های لازم را ببینند. و تفاهم نامه هایی با بسیج داریم که آموزش می بینند و به مناسبت های مختلف چادرهای آموزشی را می توانید ببینید و خود سازمان های مردم نهاد را هم آموزش می دهیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha