۲ هزار و ۳۰۰ مترمربع فرش دستباف در مهاباد تولید شد

مهاباد - ایرنا - رییس اتحادیه بافندگان فرش دستباف مهاباد گفت: امسال ۲ هزار ۳۰۰مترمربع فرش دستباف در اندازه‌های مختلف و نقش متنوع در این شهرستان تولید و روانه بازار شده است.

سیامند فاتحی روز سه‌شنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا افزود: هر ساله در نیمه نخست سال با توجه به شروع فعالیت های کشاورزی تولید فرش در مهاباد در مقایسه با نیمه دوم سال کمتر است و پیش‌بینی می شود تا پایان سال تولید فرش این شهرستان به بیش از پنج هزار مترمربع برسد.

وی اضافه کرد: یک هزار و ۵۰۰ قالی‌باف در این شهرستان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و یک هزار و ۳۰۰ قالی‌باف نیز دارای بیمه روستاییان و عشایر هستند اما کسانی که در این شهرستان به صورت تمام وقت قالی بافی می کنند، در حدود ۲ هزار نفر هستند.

رییس اتحادیه بافندگان فرش دستباف مهاباد گفت: مهم‌ترین تولیدات فرش مهاباد از نوع تابلو فرش، فرش افشار و درشت‌بافت است که ۶۰ درصد فرش های تولید شده در مهاباد تابلوفرش، ۳۰ درصد افشار و ۱۰ درصد فرش درشت بافت را شامل می‌شود.

فاتحی افزود: شهرت فرش این منطقه به لحاظ زیبایی، نقش و کیفیت مواد اولیه در جهان کم‌نظیر است ضمن اینکه انواع فرش‌های دستبافت در طرح‌های قبا، ساده ماهی، نقشه، افشار و فرش تمام ابریشم توسط فعالان این بخش تولید و روانه بازار می‌شود.

وی اظهار کرد: مهاباد از لحاظ تولید فرش دستباف در بین شهرستان های آذربایجان غربی دارای رتبه چهارم و بعد از شهرهای خوی، بوکان و تکاب قرار دارد.

رییس اتحادیه بافندگان فرش دستباف مهاباد یادآور شد: در چند سال اخیر مواد اولیه از جمله نخ (خامه) و ابریشم افزایش چندین برابری پیدا کرده اما دستمزد قالی بافان تغییرات چندانی نداشته است و در کنار آن کاهش صادرات فرشباعث کاهش رونق آن شده است.

آذربایجان‌غربی یکی از قطب‌های مهم تولید فرش دستباف در کشور است و سالانه حدود ۲۹۰ هزار مترمربع انواع فرش دستباف در این استان تولید می‌شود؛ شهرستان‌های خوی، بوکان، تکاب و مهاباد دارای بیشترین بافنده فرش در استان است.

مهاباد با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در جنوب اذربایجان‌غربی واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha